Davant la reacció, acció. Aquest és el criteri que s’han afanyat a aplicar els advocats de l’Institut de Drets Humans d’Andorra (IDHA), en col·laboració amb l’entitat catalana Drets, que fa d’acusació popular en el cas, per contrarestar la negativa de la justícia espanyola, comunicada aquest dimarts, a investigar Mariano Rajoy, dos dels seus ministres -Jorge Fernández Díaz i Cristóbal Montoro– i la cúpula d’Interior i del Cos Nacional de Policia, per la trama andorrana de l’operació Catalunya. De fet, la negativa de l’Audiència de Madrid a auxiliar judicialment la justícia andorrana per defectes formals en el lliurament de document, es va conèixer per la premsa catalana i espanyola que van difondre el contingut de la resolució.
A partir d’aquí, els advocats de l’IDHA han presentat un escrit davant la jutgessa instructora de la pota de l‘operació Catalunya a Andorra en què reclamen tramitar de nou les comissions rogatòries pels investigats, però complint amb els requisits que ara demanden els tribunals espanyols. Així, preguen a la batlle andorrana que remeti la interlocutòria d’admissió a tràmit de la querella i aporti una “succinta” narració dels fets investigats en el sumari, individualitzant el paper de cada querellat i la seva presumpta responsabilitat. En aquest sentit, també reclamen aportar l’ampliació de querella presentada el passat octubre de 2023, on s’amplien fets i es detallen encara més proves recollides durant la investigació.

On és l’informe del servei de policia?
L’escrit, de sis pàgines, i al que ha tingut accés El Món, els advocats d’IDHA, coordinats pel lletrat Alfons Clavera, també reclama a la jutgessa saber on para l’informe del servei de la policia andorrana. Un atestat que la jutgessa instructora va ordenar el 23 de maig de 2022 als agents de la policia econòmica i financera per tal que “esclarissin la veritat”, els lliurava una còpia de la causa i els comissionava per poder actuar amb els cossos de policia estrangers, especialment, amb els cossos policials espanyols.
En tot cas, els advocats d’IDHA esperen que la renovació de la comissions rogatòries no dormin el son dels justos i s’afanyin a ser enviades amb tota la documentació i requisits que exigeix la judicatura espanyola. Un neguit per part dels lletrats perquè les comissions rogatòries ara rebutjades es van remetre a Espanya el juny de 2022 i fins ara no s’han resolt, després d’un veritable garbuix jurisdiccional i entrebancs, entre la fiscalia, l’advocacia de l’Estat, els jutjats penal i els tribunals contenciosos administratius.