Missing 'path' query parameter

El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) ha aguantat diferents envestides dels càrrecs polítics del govern de l’Aragó. Però s’ha arrabassat un límit que ha fet reaccionar la institució que ha preservat, guardat, protegit i valorat les pintures murals de Sixena. En concret, les paraules del director general de Cultura aragonès, Pedro Olloqui, que en roda de premsa aquest djijous ha assegurat que els tècnics de l’Aragó que van inspeccionar les pintures detectar-ne “humitats”. Un argument que per a Aragó, “augmenta la urgència del trasllat”·.

La institució catalana ha saltat com una molla i ha emès un contundent comunicat titllant de “falses” les acusacions. De fet, en un breu comunicat ha deixat en evidència el coneixement tècnic dels aragonesos recordant les “vicissituds” del conjunt pictòric al llarg del temps. “Són l’evidencia del seu alt grau de degradació i de la seva extrema fragilitat, fet que desaconsella absolutament el seu moviment”, remarca el MNAC en el comunicat.

Els tècnics de l'Aragó, amb Natàlia al capdaan, en sortir del MNAC/Quico Sallés
Els tècnics de l’Aragó, amb Natàlia al capdaan, en sortir del MNAC/Quico Sallés

“Falta de rigor”

El comunicat emès pel MNAC subratlla i sentencia que “no existeixen humitats de cap mena a la sala 16 que acull les pintures de Sixena, un espai aïllat amb unes condicions estables certificades”. “Les taques i les nombroses alteracions que tenen aquestes pintures, com ara les esquerdes, butllofes, aixecaments, descohesió entre capes, etc, formen part del conjunt dels danys i vicissituds que aquestes pintures han patit al llarg del temps, i són l’evidència del seu alt grau de degradació i de la seva extrema fragilitat, fet que desaconsella absolutament el seu moviment”, afegeixen

Per altra banda, el MNAC recorda els “informes independents” que han presentat al jutjat, com ara el del Centre Internacional d’Estudis per la Conservació i la Restauració de Béns Culturals (ICCROM), “màxim organisme internacional” en preservació de béns culturals, “certifiquen que l’entorn i les condicions actuals de les pintures garanteixen la seva estabilitat”. El MNAC no s’està per brocs i lamenta “la falta de rigor a l’hora d’emetre informacions sobre les pintures”.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter