La Sindicatura de Comptes no veu gens clars els números de la Diputació de Lleida. Segons el darrer informe de fiscalització de l’auditoria pública de l’ens supramunicipal de les comarques de ponent, al qual ha tingut accés El Món, les subvencions atorgades als consells comarcals per a “assistència jurídica” dels municipis grinyolen. En concret, el síndic Manel Rodríguez, que ha estat ponent de l’informe, ha analitzat la prestació del servei d’assistència i cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis durant l’exercici de 2022. Aquest document, aprovat pel plenari el passat 18 de juny, indica el poc control jurídic i econòmic dels 4,47 milions d’euros que la Diputació dedica a aquest pla.
L’informe és prou dur i sentencia que “els paràmetres i els criteris” emprats per la Diputació per “determinar i distribuir equitativament les subvencions de l’exercici 2022 no estaven prou emparats per una anàlisi objectiva, realista i actualitzada“. Fins i tot, el mateix informe posa en dubte la capacitat de control que té l’organisme sobre les tasques que es paguen amb aquestes subvencions. “Cal assenyalar”, destaca l’informe, “que la Diputació no disposa d’un instrument jurídic ni d’un pla estratègic que estableixi els objectius a assolir, els recursos per dur-los a terme, els criteris de coordinació amb els consells comarcals i els òrgans responsables del seguiment, control i avaluació de les actuacions fetes”.
Dos plans i cap control
L’auditoria, de 58 pàgines, explica que les subvencions s’atorguen anualment mitjançant el pla de cooperació comarcal i financen els 2 serveis següents: el Servei d’Assistència Tècnica per a la Prestació de les Funcions Públiques necessàries a les corporacions locals reservades a funcionaris d’habilitació nacional (SATPFP) i el Servei de Cooperació i d’Assistència als Municipis de la Comarca (SCAMC), que per a l’exercici 2022 van ser d’1,85 M€ i de 2,62 M€, respectivament. Dos imports que sumarien els 4,47 milions. A més cal afegir el suport informàtic, on l’auditor subratlla que no hi entra perquè és un servei contractat bàsicament amb empreses externes.
Segons la Sindicatura, l’atorgament d’aquestes subvencions pateixen de diversos defectes de càlcul, com ara bases de dades incorrectes, imports desactualitzats, informacions incorrectes, cap anàlisi sobre les càrregues de treball dels llocs de feina subvencionats, determinacions de diners a “un tant alçat, sense atenir-se a cap criteri de quantificació i de distribució objectiu i equitatiu”. Dades que la Sindicatura considera que no permeten fer una anàlisi exhaustiva i retreuen pagaments fora de termini i manca de documentació.

Posar fil a l’agulla i endreçar aquesta despesa
L’auditoria pública, amb les xifres a la mà, no s’està de llegir la cartilla a la Diputació i ordenar-li que recompongui aquesta línia de subvencions. Així li reclama “elaborar i aprovar un reglament en què s’especifiqui el règim de funcionament i de prestació dels diferents tipus de serveis i un catàleg amb les activitats a realitzar dins de cada línia d’actuació, incloses les dels consells comarcals”.
També proposa “establir els mecanismes de coordinació i cooperació amb els consells comarcals”, per això, indica que la millor via seria “la subscripció d’un conveni en què s’especifiquin les condicions i els compromisos assumits per ambdues parts”. Per altra banda, reclamen un pla anual de control financer amb “actuacions encaminades a verificar el funcionament d’aquests serveis i a comprovar que la gestió dels recursos emprats s’ajusta als principis de bona gestió financera en termes d’eficàcia, eficiència, economia, qualitat i transparència”. Condicions que ara estan en dubte.