El conseller de Salut, Josep Maria Argimon, ha defensat el pla de Salut per als pròxims anys durant la comissió de Salut i s’ha enfrontat a les crítiques de la resta de partits. El partit més crític, a banda de Vox i Ciutadans, ha estat la CUP, que considera que és “indispensable” reorientar el sistema sanitari. “No ha de ser un pla de plans, sinó abordar elements estructurals de com s’atén a les usuàries”, ha defensat la diputada de la CUP, Eulàlia Reguant.
El pla de Salut, considera Reguant, està “coix” perquè no aborda punts estratègics. Reguant ha reconegut que s’aborden qüestions que no hi havia a altres plans, però ha assenyalat que “perquè no quedi en paraules boniques cal acostar el sistema sanitari a la gent i que respongui a les seves necessitats”.
Per la seva banda, la diputada de Ciutadans, Anna Grau, ha demanat “invertir la tendència” d’un Govern que “desatén la Salut i intenta que no es noti”. La diputada ha carregat contra Argimon per haver destinat 14 milions en robots d’assistència que parlen en català. “La gent comença a estar emprenyada perquè truca al CAP i no la poden atendre”, ha assenyalat. “Insistim que hi hagi una transparència molt més gran en l’ús de recursos”, ha dit abans de llançar un retret a Vox perquè va permetre que el Congrés no hagi de “rendir comptes”.
Els comuns i el PSC celebren la “bona feina” però assenyalen errors
El diputat David Cid, dels comuns, ha assegurat que “es fa estrany” que en un moment de “desbordament” causat per la pandèmia es mantingui aquest debat. “És fonamental plantejar-nos si amb l’actual model podem aconseguir les objectius”, ha assegurat Cid, que considera que cal fer un canvi de model i de gestió cap a un sistema que prioritzi la salut pública si es volen aconseguir les metes que Salut ha exposat en el seu pla. Cid ha incidit en la situació dels professionals de la salut i ha recalcat que cal ampliar el nombre de professionals i millorar les seves condicions.
La diputada socialista Assumpta Escarp ha felicitat Argimon per la “bona feina” feta amb el pla de Salut que ha presentat aquest dijous. Tot i així, ha assenyalat que “al gener de 2022 és una mica extemporani parlar de tot això quan tenim una pandèmia i els centres d’atenció primària col·lapsats”. “Necessitem que toquin amb els peus a terra, hem de respondre a l’impacte de la pandèmia sobre un sistema que ja estava malament”, ha assegurat Escarp, que ha assenyalat que més enllà de l’infrafinançament “manca voluntat política” perquè Catalunya és la quarta comunitat per la cua en despesa de Salut.
ERC i Junts reivindiquen el pla
Els partits del Govern han defensat el pla d’Argimon. El diputat de JxCAT Jordi Fàbrega ha assenyalat que es tracta d’un “bon pla de Salut” i celebra la “mirada de futur” en un moment en què el dia a dia de la pandèmia és prioritari. “No comencem de zero, tenim un molt bon sistema de Salut malgrat que l’infrafinançament no el permet arribar a ser perfecte“, ha assegurat.
Per la seva banda, el diputat d’Esquerra Republicana Juli Fernández ha celebrat que s’hagin incorporat al pla els “reptes que ha evidenciat la Covid”. Ha assenyalat en especial la salut mental i l’enfortiment de la salut pública per poder abordar esdeveniments com l’actual.