El secretari de Política Municipal de Junts per Catalunya, David Saldoni, ha fet una reflexió sobre la relació sempre tensa entre Barcelona i la resta del país. “El model de Barcelona afecta a tot el territori. Tenim el país del Chupa Chups i tenim el cap molt gros. No pot ser que Barcelona xucli la resta del país, sinó que ha de ser generosa”, ha dit el màxim responsable de Junts a les properes eleccions municipals del 28 de maig. El diputat de Junts al Parlament i també regidor a Sallent ho ha afirmat en ple debat sobre la relació entre Catalunya i Barcelona al Col·legi de Periodistes de Catalunya, on l’organització ‘alcaldes.eu’ organitzava un col·loqui entre els responsables de política municipal dels diferents partits.
Amb Saldoni, hi havia el secretari general adjunt del PDeCAT i alcalde de Mollerussa, Marc Solsona; L’alcalde del Prat i un dels líders dels comuns, Lluís Mijoler; l’alcalde de Mataró i màxim responsable de Política Municipal del PSC, David Bote; i el secretari de Coordinació Municipal i Ciutats Grans d’ERC i regidor a Mollet del Vallès, Oriol López. Tots ells han tingut un debat aquest divendres al matí sobre els seus models i com influeix la qüestió nacional a les municipals a 100 dies a les eleccions. Han reflexionat sobre els reptes de país, i com ha influenciat la covid-19 als diferents alcaldes.

Repàs sobre els quatre anys
“Ha estat un mandat marcat per la Covid-19”, començava el secretari general del PDeCAT, Marc Solsona, qui assegura que, després de les eleccions, els plans dels alcaldes es van veure “truncats” al març del 2020 per la pandèmia. De fet, ha estat una reflexió compartida per tots els presents i han reflexionat sobre com afrontar aquests últims 100 dies de mandat. “S’ha de posar en valor la gestió de la pandèmia”, deia Solsona, mentre Mijoler (comuns) reconeixia “certes presses” per acabar projectes. Una altra de les reflexions en la qual han coincidit és que durant les últimes setmanes s’acabaran forces projectes en tenir “poc temps” per la pandèmia.
Municipals i conflicte català
El debat ha divergit en el moment en el qual s’ha tret el tema de “la qüestió nacional”. El primer en fer-ho ha estat Oriol López (ERC), qui ha assegurat que ha estat un mandat municipal en el qual ha afectat la covid, però també la “digestió del Procès”. Aleshores, ha estat quan s’han vist les diverses visions entre els partits. Mentre juntaires, PDeCAT i republicans han defensat la vinculació del conflicte català a les municipals, comuns i PSC han volgut separar carpetes.
“La gent té dret a saber què pensa el seu alcalde i com encaixar el seu país. Moltes coses que s’hauran de fer s’haurà de pensar en el país”, assegurava Solsona, qui ha recordat que és un dels represaliats pel Primer d’Octubre i un dels espiats amb Pegasus. En aquesta línia, Saldoni ha reflexionat que “les aspiracions nacionals no poden ser alienes als municipis” i ha tret la carpeta dels 20.000 milions de dèficit fiscal i dels represaliats. Unes reflexions que ha seguit Oriol López, qui ha reivindicat que ERC tingui des de l’any 96 la independència al seu full de ruta i ha afirmat que, “mentre hi hagi represaliats, dèficit fiscal, problemes a Rodalies i problemes de drets fonamentals, hi haurà debat sobiranista a tot arreu”.
Una visió que xoca amb el PSC i els comuns. El màxim responsable municipal del PSC, David Bote, s’ha centrat sobretot en reivindicar el municipalisme del seu partit, mentre que Lluís Mijoler ha afirmat que “no podem dir que escollir el nostre alcalde té a veure en escollir i triar coses d’àmbit nacional”. “El Procés ho ha volgut aclaparar tot”, reflexionava l’alcalde del Prat. De fet, el mateix líder dels comuns assegurava que amb les eleccions municipals “no comença un cicle electoral”, una opinió que ha xocat amb la resta de membres, qui consideren que, amb aquestes eleccions, inicia un cicle que seguirà amb les espanyoles i les europees. Bàsciament, Mijoler ha volgut separar carpetes.

Canvi de paradigma amb la covid-19
D’altra banda, tots ells han arribat a la conclusió que en política municipal hi ha hagut un canvi de paradigma. “Abans la inversió era més cap al totxo. Ara hi ha molta més inversió en el trànsit vital”, deia Solsona com a resum dels arguments de tots d’ells. Solsona feia referència a temàtiques que han sortit a la llum a continuació, com habitatge, serveis socials, salut, salut mental, medi ambient, educació… De fet, en aquest aspecte els comuns han volgut enviar un missatge clar a algú d’ells: “Els alcaldes no ho podem fer sols. Hi ha hagut partits que han governat a Govern i han menystingut una mica els ajuntaments”, ha assegurat Mijoler, qui ha demanat una reflexió sobre si “volem mantenir-nos en polítiques del segle passat o evolucionar cap a la transició ecològica i energètica”.
Model de país
Marc Solsona també ha reivindicat la coalició que ha fet el PDeCAT amb Ara Catalunya: Ara Pacte Local, qui té l’objectiu d’arribar a les 300 llistes. De fet, ha reivindicat que tenen els drets electorals per sobre de Junts per Catalunya i ha volgut reivindicar que volen ser un paraigua de “partits municipalistes”. Un altre tema que s’ha posat sobre la taula és el model de país i la construcció de les vegueries en relació amb les diputacions i els consells comarcals. “Haurem de tenir un debat sobre què fem amb Consells comarcals, diputacions, vegueries…”, deia el republicà Oriol López, mentre David Bote reivindicava la regió metropolitana. “Moltes de les decisions del que es decideix a Barcelona ens afecta sobretot a molts ciutadans de la seva òrbita. La batalla de Barcelona serà una batalla molt de models i d’actituds”, assegurava el socialista. De fet, Oriol López també reivindicava la regió metropolitana, però ho ha volgut separar de l’AMB i ha demanat una reflexió sobre el model de finançament dels ajuntaments.
Qui treia pit de la gestió de l’actual ajuntament és Mijoler, qui ha assegurat que les eleccions a Barcelona serà important per entendre la relació ciutat-camp. Mijoler: Barcelona: És important per entendre la relació ciutat-camp. Serà important. Per mi el territori és tot. Els pobles també tenen vocació de ciutat. “El lideratge de Barcelona és importantíssim i s’ha demostrat amb el lideratge d’Ada Colau”. Una posició que contrasta amb Solsona i Saldoni, qui demanen descentralitzar el país. “Sempre es parla de Barcelona, mentre poc de Lleida”, ha dit Solsona. Mentre Bonvehí ha assegurat que l’aposta de Junts és evitar que el país sigui un Chupa Chups.