Missing 'path' query parameter

La militància d’Esquerra Republicana no podrà ratificar al Congrés Nacional que celebrarà el 15 i 16 de març a Martorell les conclusions de la comissió de les suposades estructures paral·leles als òrgans de govern, el que es coneix com a comissió de la veritat, i que és l’òrgan que va prometre en campanya la candidatura d’Oriol Junqueras per investigar l’estructura B del partit. Així ho ha resolt, segons informa l’ACN, la Comissió de Garanties, que ha limitat les funcions d’aquest nou òrgan del partit després que dos militants impugnessin la creació de la comissió que dirigeix Joan Tardà. Garanties avala que identifiqui persones, però limita les seves funcions a explicar la feina de la investigació.

Quinze dies després de la creació d’aquest organisme, dos militants d’ERC van impugnar l’acord del Consell Nacional per crear la comissió perquè consideraven que es vulnerava la normativa interna, criticaven les “excessives” funcions atribuïdes al nou òrgan intern i advertien de “possibles vulneracions legals”. A més, veien “risc de judici públic” i “falta de garanties processals”. Fa tres setmanes, la Comissió de Garanties va resoldre que no es podia definir la comissió com un òrgan de control, i que cap dels seus dictàmens no serà vinculant, perquè qualsevol proposta que faci haurà de ser “ratificada” per l’òrgan que estatutàriament competent.

A més, la resolució remarca que “en cap cas” l’òrgan presidit per Tardà instarà l’executiva del partit a “incoar “cap expedient disciplinari” i defineix la comissió com “un grup de treball polític”, ja que compta amb un objectiu polític “definit”, un caràcter “temporal”, una composició “diversa i especialitzada” i una autonomia “relativa”. A més, deixa clar que “no té potestat sancionadora” ni “la capacitat d’obligar cap afiliat a ERC a col·laborar amb ella”.

L’exportaveu d’ERC a Madrid, Joan Tardà, en un acte del partit / Europa Press

Una comissió de la veritat sense “presumpció de veracitat”

La resolució de Garanties, d’altra banda, recorda que el pla de treball del document de creació de la comissió indicava que el seu dictamen seria “ratificat” en el plenari del Congrés Nacional, que se celebra el cap de setmana del 15 i 16 de març a Martorell. Sobre aquesta qüestió, l’òrgan presidit per Patrícia Gomà alerta que una ratificació de les conclusions de la comissió crearia “un relat de fets, que podria ser acusatori per algunes persones, que després seria difícilment discutible pels altres òrgans de control del partit”.

En aquest sentit, no considera “ajustat a dret” que s’hagin de ratificar les conclusions al conclave republicà. Si es fes, segons argumenta, s’estaria dotant la comissió d’una “certa legitimitat i presumpció de veracitat” que “no disposa” perquè no és cap òrgan de control intern de la formació. En canvi, Garanties accepta que l’òrgan de Tardà té dret i legitimitat per elaborar un “dictamen polític”, que inclogui un relat de fets polític i les recomanacions que el mateix òrgan consideri “oportunes”. “Aquest dictamen podrà ser exposat al plenari del Congrés Nacional, però no podrà ser ratificat”, conclou la resolució.

Consell Nacional d’ERC, amb Oriol Junqueras i Elisenda Alamany al faristol | ACN

Regula la identificació de persones

Un altre dels aspectes que deixa clar la Comissió de Garanties és que aquesta comissió de la veritat no podrà “citar a persones ni donar dades que puguin fer fàcilment identificable una persona o grups de persones” perquè això és potestat dels òrgans de control del partit. Així, la comissió de Tardà només podrà concloure si han existit o no estructures paral·leles i explicar com s’han finançat. L’òrgan de Gomà, a més, insta l’executiva d’ERC a “retirar la ratificació” del dictamen de l’ordre del dia del Congrés.

En uns aclariments demanats per la comissió de la veritat a Garanties, i als quals ha tingut accés l’ACN, l’òrgan de Gomà puntualitza que sí que “podrà identificar persones”, però només per “explicar la feina feta”. És a dir, podrà detallar les persones que ha citat i les que han comparegut. Tot i això, remarca que en aquells casos en què es detectin responsabilitats polítiques “degudament acreditades”, s’haurà de seguir el marc normatiu intern del partit i traslladar-les “als òrgans responsables del partit”.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter