El president a l’exili i líder de Junts per Catalunya, Carles Puigdemont, ha estat entrevista aquest dimarts en hora punta a TV3, des dels estudis de la televisió pública a Brussel·les, i ha assegurat que el balanç del primer any de l’acord amb el PSOE “no és satisfactori” perquè “no està complint”, i ha avisat el PSOE que si veten la qüestió de confiança hi pot haver “conseqüències irreversibles”. Ho ha fet una setmana i un dia després de l’ultimàtum que va llençar al president del govern espanyol, Pedro Sánchez, reclamant-li el compliment dels pactes d’investidura i entrant la proposició no de llei perquè se sotmeti a l’avaluació de la cambra. Així, el líder del principal partit de l’oposició ha deixat clar que “no podem continuar així” i per això ha defensat que Junts ha de “prendre decisions davant dels nostres electors”.
El mateix dia que la Mesa del Congrés dels Diputats s’havia de pronunciar sobre l’admissió a tràmit de la petició de Junts sobre la qüestió de confiança, però el PSOE ha decidit ajornar el debat per frenar la iniciativa, el líder de la formació independentista ha manifestat que “han decidit guanyar una mica de més de temps perquè l’informe del lletrat deixava la pilota en el terrat de la política”. Així, Puigdemont ha apuntat que han “ajornat la decisió al 7 de gener”, però en un moment o altre s’hauran de posicionar. “Saben que un cop de porta a la nostra iniciativa hauria portat la legislatura al col·lapse. Un dia hauran de decidir i no podran aturar-la”, i ha reblat: “Ells saben què passarà si bloquegen la proposta”.
També ha fet referències a les reunions a Suïssa i ha assegurat que el mediador internacional, al diplomàtic salvadorenc Francisco Galindo Vélez, sap que “el PSOE no està complint”. “No em fa plaer haver dit que les coses no van bé, però no puc negar l’evidència”, ha apuntat Puigdemont, però ha deixat clar que amb la situació actual “no podem ni negociar els pressupostos” amb el PSOE. Carles Puigdemont ha remarcat que ells tenen interès a “defensar els interessos de Catalunya a Madrid”. “A Madrid no hi tenim amics, hi tenim interessos. Si no es respecten, hi ha d’haver conseqüències”, ha reblat.

Puigdemont vol reunir-se amb Junqueras
D’altra banda, el president de Junts ha explicat que el mateix dissabte va enviar un missatge de felicitació a Oriol Junqueras per haver estat reelegit president d’Esquerra Republicana, i també i li va traslladar que ara sí que s’havien de veure formalment. Així mateix, ha remarcat que Junts per Catalunya s’ha volgut mantenir al marge del procés intern a ERC per no afavorir ni criticar una candidatura o altra, però un cop s’ha normalitzat la situació, i ERC té nova direcció, és el moment, ha dit, de tenir un “intercanvi d’opinions sobre com veient les coses del futur, perquè fem política per pensar en el futur”. “La seva disponibilitat és total, així m’ho ha expressat, i per part nostra no hi haurà cap problema per parlar amb el president i la secretària general d’Esquerra”, ha detallat Carles Puigdemont.
Acusa Illa i Sánchez de no aplicar-li l'”amnistia política”
La televisió pública s’ha hagut de desplaçar a Brussel·les perquè Puigdemont encara no està amnistiat i Puigdemont ha lamentat la no aplicació de la llei aprovada pel Congrés, boicotejada pel poder judicial, però també la inacció del govern espanyol per fer complir un dels acords de la investidura. “És normal que fem l’entrevista a Brussel·les?, és normal que hi hagi escons buits al Parlament o a Brussel·les?, i una visita així desmuntaria tota la retòrica de la normalitat”, ha reblat davant la negativa d’Illa a reunir-se amb ell a Bèlgica. “Jo ja hauria d’estar amnistiat”, diu Puigdemont, que diu el mateix d’altres dirigents independentistes com Toni Comín, Lluís Puig, Jordi Turull o Oriol Junqueras. “Estic descontent de com el Suprem no aplica l’amnistia”, però també ha lamentat el silenci de Sánchez i del president de la Generalitat, Salvador Illa, amb aquesta qüestió. Així mateix, ha denunciat que no li apliquen “l’amnistia política” quan rebutgen reunir-se amb ell o no li posen escorta. “Em tracten com em tracta el Tribunal Suprem“, ha reblat.