Missing 'path' query parameter

El ple del Parlament ha avalat aquest dimecres el decret del Govern que modifica l’impost d’estades a establiments turístics i ha aprovat tramitar-lo com a projecte de llei, però, en canvi, la cambra ha tomat un altre decret que modificava el primer, amb l’objectiu que la taxa turística es comenci a aplicar a l’octubre i no l’1 de maig com estava previst. Aquest revés parlamentari, que s’ha produït pels vots en contra de Junts, PP, Vox, Comuns, CUP i Aliança Catalana, i que ha evidenciat tensions entre els dos socis de l’executiu; ha obligat l’executiu de Salvador Illa a moure fitxa.

Davant aquesta situació, la consellera d’Economia, Alícia Romero, ha anunciat d’urgència que el Consell Executiu aprovarà dimarts vinent un nou decret amb caràcter retroactiu per a ajornar l’entrada en vigor de la nova taxa turística. Romero ha assegurat que l’executiu socialista ja tenia la voluntat que la taxa entrés en vigor l’1 de maig, però que va “cedir” per ajornar-la. Amb tot, s’ha mostrat “sorpresa” pel vot d’alguns grups en la votació del decret per ajornar l’entrada en vigor i ha demanat al partit de Puigdemont que sigui “responsable” i convalidi el nou decret a la cambra.

“Han donat l’esquena al sector, no al Govern”, ha criticat Romero, que ha justificat la decisió que adoptarà el Consell Executiu de la setmana que ve perquè és “l’únic que pot fer el Govern”, però ha reconegut que, fins dimarts, s’entra en un terreny d'”inseguretat jurídica”. Així, creu que es podrà fer una “tramitació tranquil·la de les modificacions a la taxa turística, acordades amb els sectors”. “No tenim una altra opció”, ha defensat.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, rep el president de Junts al Parlament, Albert Batet, i la portaveu de Junts, Mònica Sales / Marta Sierra / ACN

Junts creu que la votació deixa en evidència el Govern d’Illa

Des de Junts per Catalunya, han carregat contra l’executiu perquè en la votació, segons ells, “s’ha tornat a mostrar la mala gestió” del Govern de Salvador Illa i ha exigit la derogació “immediata” del decret. “Qui ha de controlar els acords amb els seus socis és el Govern i no l’oposició”, i ha remarcat que el president de la Generalitat “no té la confiança dels seus socis” i l’ha acusat de “vendre el país per mantenir-se en el poder”. “Ja veiem quin és el preu de governar amb els Comuns”, ha afegit.

Malgrat la crida de Romero perquè aprovin el nou decret, la portaveu de Junts per Catalunya, Mònica Sales, ha deixat clar que “si la praxi que utilitzen és la mateixa que han fet servir fins avui no cal que comptin amb nosaltres” i ha reiterat la necessitat de derogar el decret perquè “ja els vam advertir que el sector no estava content amb aquest decret perquè no s’havia consensuat amb ells”. De fet, fonts de Junts han explicat que “així no es pot governar” i han deixat clar que que ells no “havien de salvar els mobles” al Govern perquè el decret el van fer a esquena de Junts i el sector. “El que havien d’haver fet és retirar-lo”, han assenyalat, i han recordat que ja ho van fer amb el decret de càmpings quan van veure que no hi havia consens per tirar-lo endavant.

Tensió entre Esquerra i els Comuns

El portaveu dels Comuns, David Cid, ha acusat Esquerra Republicana de defensar la proposta de la patronal de turisme i de rebaixar la taxa turística negociada entre l’expresident de la Generalitat Pere Aragonès (ERC) i la líder dels Comuns al Parlament, Jéssica Albiach. Així, ha assegurat que la proposta del seu grup és més ambiciosa que la dels republicans, amb qui s’ha mostrat “sorprès i decebut”. Fonts del grup d’Albiach han detallat que el Govern coneixia que s’oposaria a ajornar la seva entrada en vigor. “Suposo que pensaven que Junts votaria a favor de l’ajornament”, han exposat les mateixes fonts. Des d’ERC, Laia Cañigueral, ha defensat que es tramiti com a decret llei, ha criticat que el decret s’apliqués ja l’1 de maig, sense marge d’adaptació per al sector, i també ha apostat perquè hi hagi una diferenciació territorial i estacional de la taxa i que no s’apliqui igual a hotels i albergs juvenils.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter