La presidenta del grup parlamentari d’En Comú Podem, Jéssica Albiach, ha manifestat que el seu partit està “lluny” d’arribar a un acord amb el Govern pels pressupostos del 2024, que encara no compten amb el suport d’una majoria parlamentària malgrat el pacte amb el PSC, i ha insistit en la idea que, per començar a negociar —ara només “estem en converses”—, cal que l’executiu de Pere Aragonès descarti el Pla Directori Urbanístic (PDU) del Hard Rock per fer el casino “més gran d’Europa a Tarragona”. Segons els comuns, el Hard Rock convertiria Catalunya en una mena de “Las Vegas de baix cost” i ha insistit que “el Govern sap el que ha de fer perquè no presentem una esmena a la totalitat”. “No és una anècdota, perpetua el model d’un país caduc que ens apropa al Madrid d’Ayuso”, ha sentenciat.
Albiach ha deixat clar en roda de premsa al Parlament que no serveix de res destinar una partida de 1.000 milions d’euros per fer front a la sequera si després s’impulsa un projecte que consumirà 8 milions de litres d’aigua al dia. Així mateix, ha manifestat que tampoc no té sentit destinar més recursos per a Mossos d’Esquadra per acabar destinant-los a “combatre la delinqüència” i en sanitat si s’acaben promovent espais que incentiven la ludopatia i s’han de destinar més recursos per a la salut mental. En definitiva, els comuns consideren que “el Hard Rock és una mesura que hipoteca el futur del país”.
La líder dels comuns ha ressaltat que l’acord entre el Govern i el PSC “no canvia res” i ha reclamat a l’executiu d’Aragonès que “faci la seva feina” i ha deixat clar que a hores d’ara no han rebut cap proposta sobre el Hard Rock. “No podem donar un xec en blanc”, ha reblat, i ha al·legat que la negociació d’enguany no té res a veure amb les anteriors perquè el macroprojecte “abans no era una amenaça i ara sí que ho és”, ja que “sabem que el PDU està a punt de prosperar”. Així, adverteixen que la posada en marxa d’aquest macrocomplex suposaria una rebaixa del 50% dels ingressos per l’impost al joc, que actualment és de 232 milions d’euros.

Les prioritats dels comuns per negociar els pressupostos si el Govern tomba el PDU
D’altra banda, Jéssica Albiach ha fixat que les seves prioritats en la negociació són educació, salut, habitatge i transició justa. En aquest sentit, ha detallat que tot aquest paquet està format per una seixantena de mesures més que van de reclamar beques menjador i la climatització dels centres educatius a destinar una partida de 1.000 milions a polítiques socials d’habitatge i regular lloguers de temporada. També reclamen un pla de regularització de les treballadores de la llar i un parc d’habitatge públic per a les víctimes de violència masclista, així com 1.000 milions d’euros per a l’energètica pública.
Finalment, Jéssica Albiach ha reconegut que “no hi ha res que ens grinyola” en l’acord que han assolit Govern i PSC, però ha criticat que “no va a l’arrel” dels problemes que pateix Catalunya i és per això que el “veuen insuficient del tot”. “Estem on estàvem i constatem que l’acord amb el PSC es queda curt i fa política de pedaços”, ha conclòs.