El pacte del Penedès Marítim ha exigit al Departament de Territori del Govern de Pere Aragonès que “solucioni” la situació dels peatges de la C-32 sud per tal que s’apliqui el 100% de bonificació per als viatges d’anada i tornada que es facin en un mateix dia. Els alcaldes, agents econòmics i socials del Garraf i el Baix Penedès han demanat a la conselleria que mogui fitxa després que el Parlament tombés la setmana passada l’esmena als pressupostos amb què es demanava una partida de 15 milions d’euros per afrontar aquesta gratuïtat per als viatges recurrents. “Cal garantir una mobilitat ràpida, segura i gratuïta”, insisteixen en un comunicat. A més, avisen que, si Territori no els atén i satisfà, faran una marxa fins a les portes del Parlament el pròxim 29 de març.

Treballaran amb alguns grups parlamentaris
El Pacte del Penedès Marítim lamenta que el Govern de la Generalitat hagi tombat l’esmena que es va presentar al Parlament el passat mes de febrer. L’esmena proposava implementar una partida de 15 M d’euros per tal de garantir una bonificació del 100% dels viatges recurrents des del territori cap a Barcelona i la seva Àrea Metropolitana i viceversa.
En paral·lel i conjuntament amb alguns Grup Parlamentaris es treballarà una proposta per modificar el pressupost de la Generalitat per garantir la bonificació de la mobilitat. De fet, qui va presentar l’esmena de 15 milions va ser Junts per Catalunya, tot i que va ser rebutjada per la comissió d’Economia el passat divendres. Des del PSC asseguren que els hi hagués agradat incloure l’esmena al pressupost, però que els representants de la vegueria penedesenca “van arribar tard” perquè ja hi havia un pacte segellat entre republicans i socialistes.
Pressió del PSC al Govern
Tot i això, el PSC pressionarà aquest dimarts al Govern de la Generalitat a través d’una interpel·lació al conseller de Territori, Juli Fernàndez. Després de la interpel·lació, pot venir una moció que s’hauria de votar en un dels següents plens. A més dels socialistes, de ben segur Junts, PP, Vox i Ciutadans s’hi sumarien per tornar a evidenciar la solitud del Govern de Pere Aragonès, que només té garantit el suport dels 33 diputats d’ERC. Malgrat tot, l’esmena es tornarà a votar aquest divendres al Ple del Parlament en el debat final per aprovar els pressupostos de la Generalitat, ja que Junts s’ha reservat les seves més de 800 esmenes perquè es puguin tornar a votar.
L’interpel·lació i el rebuig a l’esmena també arriba després d’una notòria mobilització el passat 5 de febrer. Mig centenar de cotxes van col·lapsar la C-32 durant gran part de la tarda i ja van avisar que no descartarien portar la protesta a Barcelona. “No pot ser que haguem de pagar fins a 25 euros per anar i tornar de Barcelona, i no es tracta de pagar més o menys, es tracta de no pagar, com a la resta del país”, deia el president del Pacte del Penedès Marítim i alcalde de Cunit, Jaume Casañas.
Noves bonificacions sense efecte
Tanmateix, la conselleria de Territori rebutja l’alliberament dels peatges i aquest dimarts passat el Govern va aprovar els nous descomptes. En el cas del peatge de Vallcarca (Sitges) –un dels més cars d’Europa i que sense els descomptes té un cost de gairebé 8 euros–, les bonificacions passen del 40% al 50% per als conductors amb mobilitat obligada –desplaçaments d’anada i tornada en un marge de 24 hores–. Tanmateix, això té poc efecte per als usuaris, i és que l’augment d’un 7,3% de l’IPC ha fet que el preu del peatge bonificat només disminueixi un 2,7%. Per tant, anar i tornar de Barcelona per als habitants del Garraf, a hores d’ara, té un cost de 7,8 euros, sense tenir en compte la gasolina.
Un tram gratuït
Un dels altres anuncis va ser el de la gratuïtat de la mobilitat interna entre Calafell i Cubelles. L’objectiu, segons defensa el Departament de Territori, és convertir aquest tram de l’autopista en una ronda gratuïta alternativa a la C-31, que travessa Calafell, Segur de Calafell, Cunit i Cubelles i que registra una mitjana d’uns 22.000 vehicles diaris.
Per a la resta de vehicles que entrin o surtin de Cubelles o Calafell, però que no facin desplaçaments interns a l’anomenada Ronda Penedès, els preus dels peatges d’accés a aquests municipis s’encareix també un 7,3%. A Cubelles el preu serà de 2,49 euros i a Calafell de 0,73 euros.
Peatge fins al 2039
En aquest context, l’autopista Pau Casals està gestionada per la concessionària Aucat, que forma part de la corporació catalana Abertis, que a la vegada està controlada pel grup italià Atlantia i ACS, de Florentino Pérez. Aucat té contracte amb la Generalitat fins al 2039, malgrat que inicialment el tram entre Barcelona i Sitges havia d’acabar el 2022. Això es va canviar l’any 1994 perquè el mateix grup es fes càrrec de la concessió del tram entre Sitges i el Vendrell amb un peatge reduït, fet que va provocar una certa polèmica, ja que la Generalitat el va adjudicar sense un concurs públic.