El debat cara a cara d’aquesta nit ha acabat sense ni una sola paraula referida a Catalunya o a la plurinacionalitat de l’Estat. Després de 90 minuts de debat, el candidat socialista, Alfredo Pérez Rubalcaba, i el popular, Mariano Rajoy, no hi han fet la més mínima menció, ni tan sols per usar l’eufemisme d’Espanya plural que s’havia popularitzat anys enrere. L’evolució sembla la contrària, segons ha insinuat Rajoy, quan ha proposat mesures de coordinació autonòmica i respecte a la “unitat de mercat”.
Els dos polítics tan sols s’han referit en matèria territorial a la fi d’ETA, felicitant-se’n i oferint-se mútuament col·laboració, però des d’un punt de vista policial, i sense fer tampoc cap menció a la qüestió nacional basca.
Rubalcaba ha aparegut com a perdedor del debat en gran part perquè ell mateix s’ha situat en aquest escenari, en preguntar de forma insistent a Rajoy què faria com a governant. Després d’una pausa, segurament advertit pels seus assessors, el candidat socialista ha començat a introduir el condicional de “si guanya les eleccions”, però ja havia passat una hora de debat.
El candidat del PP ha fet un debat còmode, però s’ha mostrat poc segur al llegir pràcticament totes les seves intervencions. Especialment visible això ha estat en la seva intervenció final, que li ha donat una imatge dubitativa. Rubalcaba ha proclamat amb insistència la supressió de les diputacions, cosa que Rajoy no ha acceptat. El candidat del PP ha confirmat que farà una reforma laboral si arriba al govern.
Rubalcaba ha collat Rajoy preguntant-li si suprimirà el matrimoni homosexual, i el candidat del PP li ha respost a la gallega indicant que ell ja li va dir al president José Luis Rodríguez Zapatero que estava d’acord amb una llei de parelles de fet homosexuals.
El PSC creu que Rajoy ha sortit “amb la cua entre les cames”
Bona part de la cúpula del PSC, amb José Montilla i Miquel Iceta al capdavant, ha seguit el cara a cara a la seu dels socialistes catalans del carrer Nicaragua de Barcelona. Després del debat, el cap de llista per Tarragona, Francesc Vallès, ha valorat positivament el paper “sincer, compromès, valent, decidit i solvent” de Rubalcaba.
Per contra, Vallès creu que el candidat del PP ha sortit del cara a cara “amb la cua entre les cames”. Vallès adverteix que “les poques coses” que s’han intuït del discurs de Rajoy “fan molta por” perquè “posen en risc l’estat del benestar”. Segons Vallès, això fa del debat una eina “útil pel 25% d’indecisos”.
El PPC creu que Rubalcaba té assumit que estarà a l’oposició
El cap de llista del PPC per Barcelona, Jorge Fernández, ha assegurat que durant el cara a cara el cap de llista del PSOE tenia assumit que estarà al front de l’oposició. El candidat dels populars ha manifestat que ha tingut la impressió que Rubalcaba, com un “entrevistador”, feia una interpel·lació de cap de l’oposició al cap de govern.
De fet, ha afirmat que el candidat socialista “en tots moments s’adreçava a Rajoy referint-se al seu programa i insinuant què faria Rajoy i no explicant que faria”. Segons Jorge Fernández, “era molt difícil explicar què faria quan ha tingut vuit anys per fer-ho”.