Les negociacions per als pressupostos catalans i espanyols continuen encallades. Tant Junts com els Comuns han volgut marcar perfil davant els socialistes picant-los el crostó, per una banda, per la no execució de les inversions previstes en els comptes vigents actualment i, per l’altra, per la manca d’ambició amb la nova proposta que es vol pactar amb els diferents grups de cara al 2025.

En el cas concret de Junts, el seu secretari general, Jordi Turull, ha advertit aquest diumenge el PSOE que no aprovaran els nous pressupostos generals de l’Estat si no s’executen els del 2024. “No negociarem un pressupost si abans no es compleix amb l’actual“, ha assegurat en una entrevista a La Vanguardia. Turull apunta que l’execució de les inversions previstes enguany és “de les més baixes que hi ha hagut els darrers anys” ha assenyalat que hi ha “mecanismes jurídics” per garantir que es compleixin, com que es traspassin els fons que preveu l’Estatut o condonant el fons de liquiditat autonòmica (FLA), per exemple. “Està en mans del PSOE”, ha insistit.

El cap de files de la formació independentista també ha tingut paraules per al govern de la Generalitat, a qui acusa de “no ocupar la centralitat” per la seva dependència de Madrid i de plantejar acords només amb la voluntat de “no molestar el PSOE”. “Estem fent més nosaltres pel finançament del Govern que Illa mateix. On són quan demanem que hi hagi més marge de despesa? On és ara que es parla d’un impost a les energètiques que podria fer que es perdin unes inversions a Tarragona? La centralitat no existeix si algú depèn de Madrid”, ha remarcat.

Poca ambició per a la regulació del mercat de l’habitatge

Al seu torn, la coordinadora dels Comuns, Jéssica Albiach, ha assegurat que les negociacions per als pressupostos catalans estan “encallades” perquè el PSC és “poc ambiciós” en habitatge. “No podem acceptar que posin una quantitat igual o inferior a la proposta d’ERC per al 2024, sinó que ha de ser superior als 734 milions“, ha afirmat aquest diumenge en una entrevista a El Periódico. “Si no hi ha un pressupost ambiciós, no podrem donar-hi suport”, ha apuntat, tot reclamant a l’executiu encapçalat per Salvador Illa que convoqui “de manera urgent” la taula que ha d’abordar el règim sancionador pels que incompleixen la normativa.

Sobre la regulació del lloguer de temporada, Albiach considera que s’ha de “treballar des de tots els fronts”, tant a l’Estat com exercint les competències que té Catalunya, i també aposta per duplicar la taxa turística i fer extensiu a altres municipis el recàrrec que apliquen municipis com Barcelona.

Comparteix

Icona de pantalla completa