L’Audiència de Barcelona ha donat la raó a Foment del Treball i ha desestimat el recurs presentat per l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) sobre el tancament del web ‘Consum Estratègic‘, que contenia un cercador de les empreses més compromeses amb l’economia catalana i “deslligades de les pressions de l’Estat”. Així, l’Audiència de Barcelona ha confirmat la sentència del jutjat mercantil número 11 que ja donava el vistiplau a la interrupció d’aquesta iniciativa, llançada el 2018 quan l’entitat estava presidida per Elisenda Paluzie. A banda de confirmar el tancament del web i el cessament de la campanya, ordena a l’entitat independentista que presideix Dolors Feliu a no posar a disposició de tercers els seus mitjans materials i personals per tornar a difondre la campanya.
La sentència considera que aquesta campanya de l’ANC “no es va limitar a donar una opinió sobre determinades empreses per tal d’informar sobre la major o menor conveniència de seguir contractant o consumint els seus productes”. “Al contrari, va organitzar una campanya en què, a més d’emetre opinions, va requerir els destinataris perquè posessin fi a les relacions contractuals amb les empreses boicotejades”, conclou el tribunal, que considera que “la campanya comprèn conductes que van molt més enllà de l’exercici del dret a la llibertat d’expressió…”
En aquest sentit, sobre la llibertat d’expressió, el tribunal rebutja l’argument que es vulneri la llibertat d’expressió de l’entitat, ja que, segons subratllen “la campanya comprèn conductes que van molt més enllà de l’exercici del dret a la llibertat d’expressió”. De fet, considera “legítima” una “limitació” de la llibertat d’expressió i destaca que en aquest cas “la finalitat legítima perseguida és la protecció del dret de la llibertat d’empresa i l’economia de mercat”, uns drets que, recorda, estan recollits a l’article 38 de la Constitució espanyola.

La sentència rebutja l’argument de l’ANC
El tribunal de la secció 15 de l’Audiència de Barcelona dona així la raó a Foment del Treball i rebutja l’argument de l’ANC quan assenyala que la campanya només pretén promoure el consum ètic i responsable perquè considera que no té en compte cap criteri de mercat, eficiència, qualitat o preu, sinó que el tribunal ho atribueix a criteris de “caràcter ideològic”. Així, sosté que aquesta campanya ha de ser qualificada de “boicot” i pot arribar a perjudicar els competidors per motius ideològics i “aliens a l’eficiència, qualitat o preu de les seves prestacions”.
A més, argumenta que “amb això pretén no només informar sinó induir a la resolució dels contractes subscrits amb què resulten assenyalades i facilitar la contractació amb unes altres, no perquè les seves prestacions siguin millors, ni perquè siguin més eficients sinó perquè assumeixen els postulats que defensa l’apel·lant”. “La campanya estava cridada a produir una greu disfunció en el mercat per alterar els termes de la competència”, conclou.