L’expresident de la Generalitat Jordi Pujol ha defensat que la negociació amb Pedro Sánchez i el govern espanyol és la millor opció que té ara mateix l’independentisme per avançar en la resolució del conflicte català. “El tot o res pot ser un desastre. Excepte casos excepcionals, és perillós”, ha avisat Pujol en una entrevista a Catalunya Ràdio. L’expresident, que durant els seus 23 anys de govern va dominar amb mestria la política del peix al cove, ha avisat ERC i Junts que per maniobrar dins d’Espanya cal “intel·ligència”.
Les paraules de l’exlíder de Convergència arriben en un moment en el qual Junts ha acceptat que mentre negocia amb el PSOE ha d’aparcar la via unilateral i després que Artur Mas també hagi beneït l’estratègia negociadora del partit. L’expresident de la Generalitat va assegurar que la negociació amb el PSOE havia anat “prou bé” i va demanar als partits independentistes que aprofitin l’oportunitat de posar el “comptador a zero” amb l’amnistia. Mas ha apostat per resoldre el conflicte entre Catalunya i Espanya a la “taula de negociació”.

Negociar com a “norma”, la filosofia de Pujol
Pujol ha defensat que Catalunya “no es pot rendir davant de qualsevol imposició de fora”, però també ha alertat que “no es poden prendre decisions alegrement” i que cal posar seny quan negocies amb Madrid. L’expresident ha defensat que sempre s’ha de negociar “com a norma” i ha afirmat que els pactes de l’independentisme amb Pedro Sánchez —a qui ha definit com un polític “molt hàbil”— són una bona notícia per Catalunya. “A mi em sembla un bon acord tot el que significa una millora petita o grossa”, ha afegit. L’expresident ha alertat que la identitat catalana està en “perill” perquè el català està “molt amenaçat”.
Preguntat sobre la llei d’amnistia que es començarà a debatre al Congrés després del pont de la Puríssima, Pujol ha celebrat que s’hagi plantejat com una mesura el “més àmplia possible” perquè pugui donar resposta al gran ventall de causes contra l’independentisme i l’ha considerat una via necessària per recuperar la concòrdia. Amb tot, no ha volgut pronunciar-se sobre si hauria d’afectar-lo a ell personalment. “No m’hi he de ficar gaire. Jo he estat objecte i, per part de més d’una banda, no només del PP o del PSOE, de gent que va tenir una actitud hostil”, ha reconegut.