L’independentisme ha reaccionat amb nombroses mostres de solidaritat cap al País Valencià per la magnitud del desastre que ha provocat la DANA, però també exigint responsabilitats i dimissions als polítics que estan al capdavant de les institucions com el president valencià Carlos Mazón. Junts per Catalunya, sense nomenar cap persona en concret, ha reclamat dimissions dels responsables polítics, Esquerra Republicana s’ha compromès a fer tot el que estigui al seu abast per “depurar responsabilitats” i la CUP ha assenyalat directament la “negligència” del president Valencià. De fet, el balanç provisional de víctimes només fa que incrementar-se i a hores d’ara ja són 202 persones mortes a causa del temporal, segons dades del Centre de Coordinació Operatiu Integrat (CECOPI) de la Generalitat Valenciana, i encara no se sap una xifra exacta de desapareguts, que podrien ser centenars.

El president a l’exili i líder de Junts per Catalunya, Carles Puigdemont, ha exigit aquest divendres la dimissió dels responsables polítics del País Valencià que “van banalitzar els riscos” de la DANA perquè, segons ha exposat, malgrat que el temporal no era evitable, la tragèdia humana que ha provocat sí que ho era. Puigdemont ha assegurat a través del seu compte d’X, abans Twitter, que “la reparació a les víctimes, més enllà d’allò que ja és irreparable, hauria de començar per la dimissió dels responsables polítics que van banalitzar els riscos i que estan gestionant la crisi de manera tardana, descoordinada i ineficient”.

L’expresident de la Generalitat ha advertit que “tot fa pensar que la xifra final de víctimes es multiplicarà, per desgràcia” i que les notícies que arriben del País Valencià, segons les seves paraules, demostren amb detall la negligència de les autoritats. D’altra banda, Puigdemont ha volgut evidenciar la seva “indignació” amb la decisió del govern de rebutjar l’ajuda dels Bombers de la Generalitat, que Carlos Mazón ha acceptat tres dies després. “Sort n’hi ha de la gent, dels voluntaris i dels professionals dels diferents serveis que s’activen en situació d’emergència, perquè en aquestes circumstàncies desdoblen la seva dedicació al proïsme”, ha emfatitzat Puigdemont.

Carles Puigdemont en l'acte celebrat a Lovaina aquest divendres / Natzaret Romero (ACN)
Carles Puigdemont: “la reparació a les víctimes hauria de començar per la dimissió dels responsables polítics que van banalitzar els riscos” / Natzaret Romero (ACN)

Puigdemont demana “responsabilitats” per la tragèdia

Carles Puigdemont ja va reaccionar després del primer balanç oficial de víctimes que es va fer dimecres, i va assegurar que “després de la tragèdia caldrà parlar del canvi climàtic, de la gestió de PP al País Valencià, dels efectes del model turístic i les infraestructures” i també caldrà, segons el seu parer, “demanar responsabilitats i prendre mesures”. Les crítiques de Puigdemont es van succeir ahir en un altre tuit, on opinava que “costarà molt refer-se d’aquesta tragèdia”, però deixava clar que “els pobles que són posats a proves extremes com aquestes en surten més forts i més cohesionats, i ho poden canviar tot”. “Començant pels governants que no han estat capaços de preveure i anticipar les mesures que haurien pogut reduir molt significativament el nombre de vides humanes que s’han perdut”, va sentenciar.

Esquerra creu que cal depurar responsabilitats

Esquerra Republicana al País Valencià va emetre dijous un comunicat on defensava la necessitat que es depurin totes les responsabilitats per la catàstrofe de la DANA i va denunciar la “manca de resposta” del govern de Mazón davant la catàstrofe de la DANA. Així, va recordar que una de les primeres decisions de Carlos Mazón quan va arribar a la presidència va ser suprimir la Unitat Valenciana d’Emergències, creada per fer front a aquest tipus de situacions, per considerar-la “innecessària”. “El Consell va demostrar una falta de negligència extraordinària enviant missatges de calma mentre, a xarxes socials, deseners de persones demanaven socors perquè el 112 estava col·lapsat”, va subratllar sobre les primeres declaracions de Mazón.

La CUP demana la dimissió de Mazón

El secretari general de la CUP, Non Casadevall, va ser més explícit que Puigdemont i dijous ja va demanar la dimissió del president del País Valencià, Calos Mazón, i de tot el seu govern per la seva “negligent” gestió de la DANA. “Quan ignores les alarmes i prioritzes els beneficis econòmics, quan retallis en serveis públics, ets responsable de deixar desemparada la població”, va subratllar en un comunicat, i va afegir que “el negacionisme climàtic d’espais com els del PP són la causa directa que grans inundacions comportin catàstrofes per la manca de prevenció, la manca de serveis públics i la manca d’infraestructures”, ha afegit.

Comparteix

Icona de pantalla completa