El desgavell financer del Consell de la República amb Toni Comín de responsable va posar en guàrdia l’assessor fiscal i comptable belga de l’entitat, Etienne Mestré. Així ho demostren els correus electrònics que Mestré va remetre a Jaume Bernis, president de CatGloblal, la societat instrumental que dona cobertura legal i financera a l’entitat a l’exili. En concret, un mail del 8 de març d’aquest 2024 on alertava de la “preocupant situació” de CatGlobal, després que Comín, com a vicepresident, es fes càrrec de la gestió del Consell, un cop havia plegat el gerent Sergi Miquel. Uns correus que han estat remesos als auditors de l’entitat i als quals tingut accés El Món.

El comptable, que qualifica el tracte humà de Comín de “càlid i cordial”, carrega, en canvi, contra el seu “vessant professional”. En aquesta línia, fa arribar a Bernis un veritable memorial de greuges de la gestió per la manca de documentació lliurada per presentar a les autoritats tributàries i el desori en el pagament de nòmines. I fins i tot recorda que ell, com a gestor, cobra tard i malament les factures dels seus serveis. La resposta de Bernis va arribar tres dies més tard: li garantia que farien tot el possible per posar-se al dia, tot i que admetia que les notícies que li podia donar no eren pas “tranquil·litzadores”.

Un dels mails remesos pel gestor belga del Consell on retreu el desgavell/Quico Sallés
Un dels mails remesos pel gestor belga del Consell on retreu el desgavell/Quico Sallés

“No he rebut cap document”

El gestor, en el mail, lamenta que malgrat que hi ha hagut “diverses promeses” encara no ha rebut “cap document comptable” i que, per tant, no pot treballar creant un fitxer comptable ni preparar la gestió comptable de tot l’any. Un retard que alerta que no es pot arreglar ràpidament i que necessita temps per endreçar-lo.

Per altra banda, Mestré informa que amb Josep Monrabà, el delegat de la gestió ordinària, van establir que com la gestió de nòmines i assegurances del personal del Consell es complicava i calia millorar el mecanisme que es feia servir. Així, van acordar utilitzar el sistema de gestió integral de despeses de personal i nòmines amb el programari SD Worx a partir del mes de novembre. Ara bé, el gestor admet, resignat, que només va rebre la informació per gestionar-ho el mes de novembre. “Res més des d’aleshores”, lamenta quan ja ha començat el mes de març. “Imagino que el personal es paga”, suposa. I afegeix: “Però no sé ni com ni quan”. En la mateixa línia, reconeix que no ha rebut resposta dels mails remesos a Monrabà, un “silenci” que atribueix a les vacances que passava fora d’Europa.

Una imatge del govern del consell de la República/Consell de la República
Una imatge del govern del consell de la República/Consell de la República

Els impostos s’han de pagar

El gestor no amaga la seva impaciència i neguit per la situació financera i més quan ha de passar per la finestreta d’hisenda. “Per a finals d’aquest mes [març] hi ha l’impost sobre el patrimoni que normalment surt a retornar”, recorda. Però alerta que en l’actual situació de garbuix documental és “completament inviable” presentar correctament els papers davant les autoritats tributàries.

En la mateixa línia també fa un toc d’atenció sobre l’assemblea general que ha de celebrar CatGlobal, sobre la qual pregunta si serà “aviat”, cap al mes de maig. “No sé sobre quin document ho fareu”, comenta preocupat. Una inquietud que també preveu amb la “publicació dels comptes anuals de l’entitat” i la “declaració tributària” que cal presentar davant la hisenda belga. De fet, la conclusió del gestor és que “no hi ha direcció”.

I les meves factures?

El gestor tampoc s’està de reclamar les factures que CatGlobal li deu a ell. Així, recorda que l’acord era pagar la factura de cada gestió i servei dins el mateix mes de l’emissió. Un sistema que no s’ha acabat de complir. En aquest sentit, retreu que la factura del mes de maig es va abonar al cap de dos mesos, i la d’octubre, al cap de tres mesos. “Encara en tinc dues de pendents -encara que molt petites- emeses el mes de desembre -fa dos mesos i mig- que encara estan pendents de pagament”, reclama el comptable de bones maneres.

Tres dies després, Jaume Bernis, president de CatGloblal respon al mail i li assegura que arreglaran les coses. De fet, Bernis insisteix que Josep Monraba es posarà en contacte amb el gestor per posar-ho “tot en ordre” i remet correu de Mestré al tresorer de l’entitat, Pere-Jordi Junqué. En la mateixa línia informa que el dia 18 de març tenen una reunió de junta de CatGlobal per “veure com millorar la situació”. En tot cas, Bernis remarca que en “Josep [Monrabà] serà capaç de fer la feina” que el gestor reclama per “revertir la situació tan aviat com es pugui”. De tota manera, Bernis admet que és conscient que tot el que li explica al gestor “no és tranquil·litzador”. “Ni per a tu, ni per a nosaltres”, reconeix. “Ho posarem tot en ordre, de debò”, conclou Bernis. El desgavell va continuar.

Comparteix

Icona de pantalla completa