El conseller de Territori, Juli Fernández, ha celebrat que els pressupostos de la Generalitat per al 2023 preveuen un increment en la xifra destinada al transport públic. En concret, tal com recull l’ACN, els comptes reserven 2.665,7 milions per a aquest àmbit, el que suposa un 11,1% més respecte del 2022 i un 65,4% del total. Aquest dilluns, en una compareixença a la Comissió de Territori, Fernández ha insistit que aquest percentatge s’eleva fins al 70% si es té en compte l’adquisició de deu trens per a la línia R-aeroport i els quatre combois de la línia de Rodalies Lleida-Cervera-Manresa, entre d’altres. A més, també ha remarcat que s’ha establert un augment en polítiques d’habitatge, el 14,8% del total i un 7,2% més, fins als 604,9 milions. En total, el pressupost reserva 3.863,6 milions d’euros per al Departament de Territori incloent el seu sector públic i sense contar fons NGEU (Fons Europeus Next Generation).
Si es té en compte la xifra desagregada del Departament, és de 2.208,6 milions d’euros, mentre que els 1.655 milions d’euros restants corresponen a les empreses i ens adscrits a Territori. A banda, hi ha 212,9 milions procedents dels NGEU, dels quals 159,3 milions són del Fons de Mecanisme de Recuperació i Resiliència i els 53,7 milions restants al Fons React.
En la compareixença on s’han presentat els pressupostos acordats pel Govern, el PSC i comuns, el titular de Territori ha concretat que, en el cas dels fons React, la mobilitat sostenible i del transport públic també ocupa una pes important, amb un 61%, acompanyat d’un 24% en infraestructures ferroviàries i d’un 13% en carreteres; mentre que la pràctica totalitat (96%) dels MRR es destinen a polítiques d’habitatge i el 4% restant a mobilitat sostenible. Els 212 milions contrasten amb els 579,6 milions del 2022, tot i que aleshores es van comptabilitzar els exercicis 2021 i 2022 per la pròrroga pressupostària.