La Generalitat estima que els retards de Rodalies costen uns 13 milions d’euros anuals a les empreses en hores perdudes pels treballadors que pateixen les incidències. La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha explicat en roda premsa que només aquest any Rodalies acumula uns 500.000 minuts de retards, l’equivalent a unes 65.000 jornades laborals a temps complet. “És un menyspreu i una falta de respecte cap als afectats”, ha lamentat Plaja. El càlcul de la Generalitat surt de multiplicar les jornades laborals perdudes per un cost empresarial mitjà de 25 euros per hora, tal com ha detallat la portaveu.
En els últims dos dies diversos incidents a Rodalies i l’alta velocitat ha tornat a provocar afectacions al servei. Plaja ha tornat a reclamar el “traspàs urgent” de Rodalies i ha assegurat que el govern espanyol ha “demostrat sobradament la seva incompetència” per gestionar els serveis ferroviaris a Catalunya. La portaveu del Govern ha insistit que Rodalies ha de ser una carpeta prioritària en les negociacions per a una hipotètica investidura de Pedro Sánchez. “Té els vots? No. És hora de posar-se les piles”, li ha reclamat. Plaja ha lamentat el “malson” que viuen milers de catalans cada dia. Fins a l’agost, només hi ha hagut 44 dies sense incidències greus, el 18% del total, segons les dades del Departament de Territori.

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, també ha carregat aquest dimarts contra el govern espanyol, a qui ha acusat d’amagar-se per no afrontar el “desastre” de Rodalies. “De nou milers de passatgers afectats pel desastre de Rodalies i el govern espanyol, amagat”, ha etzibat. Aragonès ha considerat “imprescindible” el traspàs del servei, amb la “infraestructura i els recursos” necessaris per “revertir anys de deixadesa”. La consellera de Territori, Ester Capella, ha recordat que “cada setmana” es registren incidències a Rodalies que deixen “milers de persones a l’estocada”.
Augmenten els incidents greus a la xarxa de Rodalies
El Govern ha analitzat un informe elaborat pel Departament de Territori sobre les afectacions que registra el sistema de Rodalies i ha alertat que en els últims anys han crescut els incidents greus, que han passat de 631 el 2020, l’any de l’esclat de la Covid-19, a 831 el 2023. L’any abans de la pandèmia el nombre d’incidents va ser de gairebé 800. El 2022 es van registrar 831 incidències de més de 100 minuts de retard acumulat, una mitjana de més de dos diaris i que van afectar la circulació de 22.500 trens. També s’ha disparat el nombre de minuts de retard acumulat, que han passat de 200.000 minuts el 2011 a prop de 400.000 el 2022 i de més de 500.000 d’enguany.