La Generalitat ha aconseguit estabilitzar gairebé 12.300 llocs de treball de l’administració pública en els darrers anys. Concretament, ha consolidat un total de 12.295 treballadors, dels quals 11.411 ho han fet a través dels dos processos que es van obrir -el concurs de mèrits i el concurs d’oposició extraordinària– i 884 a través dels processos ordinaris que ja estaven en funcionament, que feia gairebé 13 anys que treballaven a l’administració pública. Aquesta ha estat una de les prioritats de la secretaria general de Funció Pública, vinculada al departament de Presidència, en els darrers anys, ja que, segons dades del 2021, uns 59.000 treballadors de l’administració pública es trobaven en règim temporal, és a dir, que no ocupaven una plaça fixa. Partint d’aquesta base, i amb la voluntat de continuar avançant en aquesta matèria, el Govern preveu estabilitzar més de 2.600 llocs de treball durant aquest 2024.
Segons ha explicat la secretària d’Administració i Funció Pública, Alícia Corral, en una trobada amb periodistes aquest dimarts al matí, el Govern es va comprometre a reduir la taxa de temporalitat per sota del 8% de cara a finals del 2024, és a dir, que només un 8% dels treballadors que formen part de la Generalitat no tinguin una plaça fixa, estabilitzada: “És un objectiu ambiciós”, apunta, i afegeix que, actualment, un cop finalitzats els processos extraordinaris, la temporalitat se situa al voltant del 9%, però assegura que “s’està complint”. Del total de persones que han aconseguit consolidar la seva plaça, un 98% ja treballaven en aquests moments o havien treballat en algun moment de la seva carrera professional per l’administració pública. Desgranant les dades, des de Funció Pública assenyalen que el 73% de les persones que s’han pogut estabilitzar són dones, i la mitjana d’edat dels treballadors de la Generalitat és de 49 anys. Unes dades que indiquen, segons fonts de Funció Pública, que l’administració està envellida i molt feminitzada.

Del total, també s’extreu que 1.101 persones que han aconseguit estabilitzar la seva plaça hauran de ser desplaçades, és a dir, mantenir un càrrec dins l’administració, però canviar les seves funcions. Els motius pels quals no han aconseguit fixar la seva plaça són diversos: 400 persones de les poc més de 1.100 no s’han presentat als processos d’estabilització i, per conseqüència, no han pogut fixar el seu lloc de treball. Un total de 475 persones desplaçades tindrà dret a la compensació econòmica estipulada per llei, que és de 20 dies per any treballar amb una màxima de 12 mensualitats. Segons les estimacions del Govern, es destinaran 5,3 milions d’euros a compensar els interins. Una xifra que escala fins als 7 milions tenint en compte la seguretat social, ja que, tal com han volgut deixar molt clar, es tracta d’una “compensació”, no d’una “indemnització”, i, per la qual cosa, cal tenir en compte la seguretat social.
Nous processos de selecció
Tenint en compte que en aquests moments la temporalitat en el sector de l’administració i serveis de la Generalitat frega el 9%, és a dir, que aquest percentatge de funcionaris encara es troben en situació d’interinatge, el Govern ha convocat aquest mateix dimarts -tal com queda recollit al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC)- les noves oposicions ordinàries de 662 places del cos superior, i 598 del cos administratiu de l’executiu català: “Continuarem sense aturar-nos per tenir aquesta consolidació de l’ocupació pública en tota l’administració de la Generalitat”, apunta Corral. En aquest sentit, l’executiu català també ha assegurat que se simplificarà el sistema d’examinació amb proves menys memorístiques i processos de resolució més ràpids.
A mesura que avanci l’any, sense una temporalitat fixada a hores d’ara, també pretenen convocar més de 2.600 places que estan pendents. L’execució d’aquest seguit d’ofertes ordinàries, segons les seves previsions, permetrà reduir la temporalitat fins al 5% a finals del 2024, i baixar-lo fins al 2% de cara a l’any vinent.