El Govern ha activat aquest dimarts el traspàs de Rodalies per intentar atraure ERC a la taula de negociació. Els republicans fa dies que avisen que no parlaran de res amb el PSC fins que s’hagin complert els acords d’investidura i a la sala de màquines del Govern sembla que han rebut el missatge. El Consell Executiu ha aprovat aquest dimarts el traspàs del tram de l’R1 entre la Sagrera (Barcelona) i Maçanet de la Selva (Selva), tal com estableix el pla de traspassos pactat entre ERC i el PSOE. De fet, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha remarcat que l’acord d’aquest dimarts es culmina després d’un “treball previ” de l’executiu de Pere Aragonès i dona compliment a “un dels acords d’investidura” acordats amb la formació republicana. “És l’inici del traspàs que ha d’anar cap a un futur d’un sistema de transport públic descarbonitzat, eficient i eficaç”, ha exposat.

L’R1 és una línia que transcorre íntegrament per Catalunya i, per tant, facilita els tràmits pel canvi de titularitat de la línia. La informació l’ha filtrat el mateix Govern hores abans de celebrar la reunió setmanal dels dimarts i en la roda de premsa posterior a la trobada ha donat més detalls. Així, Sílvia Paneque ha detallat que el Govern ha aprovat demanar al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible que exclogui del Catàleg de la Xarxa Ferroviària d’Interès General el tram de vies entre Bifurcació Sagrera i Maçanet Massanes, que dona servei a la línia de Rodalies R1. “Es tracta d’un tràmit administratiu que permetria al Consell de Ministres resoldre el traspàs d’aquest tram a favor de la Generalitat”, ha explicitat la consellera. L’acord adoptat aquest dimarts també faculta el Departament de Territori a dur a terme les “actuacions que corresponguin” per al desenvolupament i l’execució del traspàs de l’R1, i a adoptar els acords complementaris per al traspàs del tram d’aquesta infraestructura ferroviària.

La consellera ha situat l’acord amb el govern espanyol al mes de febrer, quan hi ha previstes les reunions bilaterals, una d’elles d’infraestructures. “Podria ser un bon marc per a l’aprovació de l’acord i la seva ratificació al Consell de Ministres”, ha explicat. Tanmateix, ha reconegut que Catalunya no disposa del servei que “necessita i mereix” per la manca d’inversió durant anys, i ha fixat un “horitzó de dos anys” per tal de fer les inversions que cal fer i tenir “una infraestructura a punt”. “Aquest és el camí, que serà més llarg del que tots voldríem, i estem convençuts que des de la proximitat podrem gestionar millor el servei de Rodalies”, ha sentenciat, però ha deixat clar que fins que no es conclogui aquest traspàs no s’iniciaran d’altres.

La consellera i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, atén la premsa / Bernat Vilaró / ACN

Paneque destaca que l’acord ha estat possible gràcies a la “lleialtat institucional”

El Govern recorda que l’Estat espanyol pot excloure del Catàleg d’interès general, d’ofici o a instància d’una comunitat, en aquest cas Catalunya, una infraestructura ferroviària determinada, sempre que hagin desaparegut els motius d’interès general que van justificar que s’hi inclogués, i que després la pot traspassar a la comunitat autònoma corresponent. De fet, Paneque ha remarcat que la “lleialtat institucional i l’esforç” han estat claus per arribar a un acord amb el govern espanyol i el ministre Óscar Puente. Així mateix, l’executiu de Salvador Illa remarca que “no hi ha motius” perquè aquest recorregut sigui considerat d’interès general per l’Estat espanyol, ja que només presta serveis ferroviaris de titularitat i competència exclusiva de Catalunya, amb origen i destinació dins del territori català.

En canvi, l’acord que del Govern subratlla que la bifurcació de Sagrera seguirà formant part de la xarxa ferroviària d’interès general perquè “dona servei a altres infraestructures de competència estatal”. El tram que la Generalitat ha demanat al Govern està format per 128 quilòmetres de via que transcorren per 21 municipis de Girona i Barcelona, on hi ha 10 baixadors i 12 estacions. Un cop s’efectuï el traspàs, la Generalitat també haurà de gestionar 96 aparells de via, 12 passos a nivell, un pont metàl·lic i vuit túnels. També haurà de fer-se càrrec de 514 passos inferiors i 24 superiors, 6 subestacions elèctriques; 108 quilòmetres de línia d’alimentació de via general, 107 circuits per saber si les vies estan ocupades, 134 senyals, 154 balises i 78 motors per moure les agulles, entre altres.

El president d’ERC, Oriol Junqueras, a la seu del partit / ERC

Junqueras reitera que ERC no negocia

El president d’ERC, Oriol Junqueras, ha reiterat aquest mateix dimarts que els republicans no tenen res a negociar amb el PSC fins que no s’avanci en les carpetes pendents, en especial el nou finançament i el traspàs de Rodalies. En una entrevista a RTVE, Junqueras ha assegurat que l’inici dels tràmits per fer el traspàs de l’R1 és “positiu”, però ha avisat la Generalitat que “s’ha d’anar molt més enllà”. Amb tot, Junqueras ha advertit que aquest gest “no canvi” l’actitud d’ERC de cara als pressupostos catalans del 2025 i ha insistit que el seu partit està “molt lluny” de poder negociar-los. “Esperem que el PSC compleixi amb els acords, però ells ens diuen que necessiten temps per implementar-los. No té sentit arribar a nous acords si no es compleixen els anteriors”, ha sentenciat.

Notícia en ampliació

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter