El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Un “document confidencial” del Govern estableix com assumir el traspàs de Rodalies en un any

El Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya té al calaix un document, amb el segell de “confidencial” i avaluat per tres bufets d’advocats i tècnics de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que consisteix en un programa tècnic, polític i jurídic per assumir el traspàs complet de Rodalies. Un projecte que també posa la vista en la futura assumpció del servei de Regionals. El document, al qual ha accedit El Món, proposa un full de ruta per fer-se càrrec de la gestió, i de l’actual estructura i plantilla de l’empresa. Així mateix, incorpora un estudi sobre la viabilitat econòmica i indica la possibilitat que quedar-se Rodalies suposés una oportunitat de negoci en els àmbits industrial, operatiu, logístic i de serveis auxiliars. Fins i tot, planteja l’oportunitat que comportaria Rodalies de convertir el sector ferroviari català en un actor més en el mercat internacional. El document, tot i ser sintètic, és prou explícit i detallat.

La nota confidencial es titula Consideracions tècniques i d’oportunitat amb relació a la transferència efectiva de les Rodalies de Catalunya i l’exercici ple de les competències ferroviàries i porta data de juny de 2020. A més, dibuixa un procés que qualifica de “sòlid” per poder “fer efectiu el traspàs a curt termini”. L’informe parteix de la idea que “la transferència de Renfe Rodalies i la seva integració a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya és possible jurídicament i oportuna econòmicament sense modificació legislativa ni la generació de determinacions complexes com pot ser un decret llei”. Els autors del text calculen que la Generalitat pot “donar compliment al traspàs, completar-lo i adequar l’organització dels serveis ferroviaris a la reglamentació europea en un període d’un any”.

Uun tren aturat a l’estació de Plaça Catalunya dels Ferrocarrils de la Generalitat / ACN

“Cinc fites clau” per fer efectiu el traspàs ferroviari

El document parteix de l’acord del 21 de juliol del 2009 de la Comissió Bilateral Estat-Generalitat i de l’acord de valoració dels serveis que va fer la Comissió Mixta d’Assumptes Econòmics i Financers Estat-Generalitat (CMAEF). És a dir, “l’acord relatiu a la transferència dels serveis de transport de viatgers per ferrocarril de Rodalies de Barcelona a la Generalitat de Catalunya” i “l’acord addicional sobre el traspàs dels serveis de transport de viatgers per ferrocarril de Rodalies de Barcelona a la Generalitat de Catalunya”. Una base per assolir el que l’informe defineix com “cinc fites clau”.

En primer terme, caldria “aprovar un acord de Govern atribuint a FGC la prestació del servei de Rodalies (amb un període transitori d’un any)”. En segon lloc, reunir les comissions bilaterals amb l’Estat per portar a terme “l’avaluació d’actius i assegurant la dotació per cobrir el dèficit d’explotació i el desenvolupament futur del servei”. En tercer terme, signar un “conveni entre els ministeris de Foment i d’Economia i els departaments de Territori i d’Economia que reculli, en un format obligacional, tots els compromisos detallats i amb compromís explícit de data de compliment”. El quart pas seria establir la “transferència dels béns, actius i persones de Renfe Rodalies a FGC”. I una darrera etapa, “l’establiment d’un acord de servei amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per mitjà d’una tarifa tècnica i un contracte programa de FGC amb l’ATM per a cobriment dels costos d’explotació i l’articulació de la renovació i ampliació del parc d’acord amb els ingressos propis de l’empresa”.

Part de l'inici del document que Territori té sobre la taula on es reflecteix la capacitat de FGC per assumir Rodalies/QS
Part de l’inici del document que Territori té sobre la taula on es reflecteix la capacitat de FGC per assumir Rodalies/QS

Amb Ferrocarrils de la Generalitat o amb una societat creada ‘ad hoc’

El document contemplava que es fes una “atribució a FGC de l’operació de les Rodalies de Catalunya a partir de l’1 de gener del 2022”. Una data que atorgava immediatesa al projecte i que, com és obvi, no es va complir. Fins i tot, el document preveu crear una “societat a tal efecte i que permeti complir amb els requisits establerts per la llei ferroviària”. De fet, el text també inclou que sigui la mateixa FGC qui creï “una societat anònima a través de la qual articular la prestació del servei de rodalies de Catalunya”. Una “entitat seria la receptora de tots els béns, mitjans i obligacions associats al traspàs”. De fet, els autors del document apunten que podria ser FGC Rail SA o una societat nova ad hoc.

Aquest sistema previst, en tant que mitjà propi de la Generalitat, podria anar per la via ràpida i licitar l’atribució directa per a 15 anys. També es reconeixeria una situació transitòria d’un any fins a l’assumpció efectiva del servei per part de la nova societat o d’FGC. Val a dir que el text també destaca que la creació d’una nova entitat “permetria articular el seu funcionament comptable en condicions de mercat i sense entrar en el perímetre del Sistema Europeu de Comptes (SEC)”. Un detall que el projecte descriu com a “particularment rellevant per a l’accés a finançament per a la renovació d’actius”. És a dir, poder accedir a fons públics per a renovació de flotes i millores tècniques de la xarxa perquè seria considerat una empresa OSP, l’acrònim d’Obligació de Servei Públic.

Un traspàs amb cost zero per a la Generalitat

Un dels punts forts del text és que subratlla que l’operació comportaria un “cost zero per a la Generalitat”. Així mateix, també preveu, l’actualització “dinàmica” de la transferència. És a dir, consistiria en un traspàs que “en cap cas ha de suposar una major despesa per part de la Generalitat”. Això vol dir que es calcula que les aportacions que l’Administració General de l’Estat fa a Renfe les aportés a la Generalitat, així com el cànon a ADIF i el “benefici raonable” de la gestió. Un càlcul que es podria modificar segons l’evolució de l’esforç inversor que fes l’Estat en altres sistemes de Rodalies. És a dir, compensar la inversió a Catalunya segons es faci a la resta de l’Estat.

El traspàs de Rodalies que analitza el document no comporta el traspàs de la infraestructura, però sí que recull “un compromís inversor per part de l’Estat”. “Aquest compromís s’hauria d’articular a través d’actuacions realitzades per ADIF o, alternativament, amb una transferència a la Generalitat perquè fos aquesta qui en decidís el destí final (encara que fos amb execució d’ADIF)”, assevera el document. De fet, l’estudi proposa un “conveni marc que fixi les inversions amb calendaris i tingui caràcter obligacional per l’Estat i Adif i així evitar més ‘plans'”. El document també inclou un dels punts que més espanta els sindicats: la subrogació de drets, obligacions i persones. La nova empresa de la Generalitat l’assumiria totalment i integraria un equip tècnic als “alts nivells de gestió per realitzar una avaluació del conjunt de l’empresa i traçar un pla a mitjà termini per implantar-hi el model de gestió d’FGC”.

Un tren de Rodalies operat per Renfe a l'estació de Gavà | ACN (Albert Segura)
Un tren de Rodalies operat per Renfe a l’estació de Gavà | ACN (Albert Segura)

Més notícies
La ministra de Transports, Raquel Sánchez, està al centre de les crítiques per les avaries a Rodalies / ACN
El Parlament reprova Raquel Sánchez i reclama el traspàs integral de Rodalies
Notícia: El Parlament reprova Raquel Sánchez i reclama el traspàs integral de Rodalies
Comparteix
El PSC es queda sol defensant l'obra de govern de la ministra de Transports, molt qüestionada per la gestió de Renfe
Un home espera per travessar les vies de Rodalies a Montcada i Reixach / ACN
Un memorial de greuges de Territori sobre Rodalies recull retards de fins a 19 anys en obres projectades
Notícia: Un memorial de greuges de Territori sobre Rodalies recull retards de fins a 19 anys en obres projectades
Comparteix
Un informe intern de la conselleria ressalta els dèficits i la desinversió endèmica obra per obra
Els diputats de la CUP Eulàlia Reguant i Xavier Pellicer amb l'alcaldable cupaire de Granollers, Josep Maria Gontan en un acte per a les eleccions municipals / CUP
La CUP treu la carta del Quart Cinturó i l’afegeix a la de Rodalies contra el PSC
Notícia: La CUP treu la carta del Quart Cinturó i l’afegeix a la de Rodalies contra el PSC
Comparteix
En un míting a Granollers, on volen trencar la majoria absoluta socialista, els cupaires carreguen contra els macroprojectes que ERC ha acceptat per tenir pressupost i que Junts també defensa
El vagó d’un tren de mercaderies s’ha encastat contra un tren de passatgers a Sant Boi de Llobregat
Mossos i FGC investiguen les causes del descarrilament mortal a Sant Boi
Notícia: Mossos i FGC investiguen les causes del descarrilament mortal a Sant Boi
Comparteix
El tram entre Sant Boi i Molí Nou de la línia Llobregat-Anoia continua tallat després de l'accident

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Pregunta a juny 06, 2023 | 00:50
    Pregunta juny 06, 2023 | 00:50
    Aixequem la DUI, o continuem ocupats?
    • Icona del comentari de: jg a juny 06, 2023 | 12:16
      jg juny 06, 2023 | 12:16
      cuando ganen vox y pp la cosa está hecha
      • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a juny 06, 2023 | 21:06
        Pere Llimonera i Citronell juny 06, 2023 | 21:06
        Si noi, l'última vegada que va governar el PP va estar apunt de perdre Catalunya. Aneu fent.
  2. Icona del comentari de: Ricard a juny 06, 2023 | 07:53
    Ricard juny 06, 2023 | 07:53
    Si se n'assabenten els castellans tancaran a alguns a la presó.
  3. Icona del comentari de: Josep a juny 06, 2023 | 08:34
    Josep juny 06, 2023 | 08:34
    Deixar aquesta negociació al governet d'en patufet és molt temerari.
  4. Icona del comentari de: Català, que vol dir COVARD i RUC a juny 06, 2023 | 09:15
    Català, que vol dir COVARD i RUC juny 06, 2023 | 09:15
    Bla Bla Bla Bla Bla. Generalitat = gestoria cada vegada més incompetent de l'estat caspanyol. Creure que Rodalies serà trespassada i gestionada íntegrament pel govern de Catalunya és creure que la lluna no existeix. Sense lluita al carrer i DESOBEDIÈNCIA CIVIL NO S'ACONSEGUIRÀ RES DE RES. Sinó fos així encaria hi hauria Apartheid, la gent no-blanca no tindria drets, les dones no podrien votar, els drets humans no existirien
  5. Icona del comentari de: Quicu....Quicu...... a juny 06, 2023 | 09:36
    Quicu....Quicu...... juny 06, 2023 | 09:36
    Quico, t'has deixat de comentar que per fer el traspas de "Cercanias" a "Rodalies" falta una llei , aprobada per majoria absoluta del Senat del Estat Español
  6. Icona del comentari de: Gerard de sarria a juny 06, 2023 | 09:39
    Gerard de sarria juny 06, 2023 | 09:39
    Aquests i formes son per donar pinso als amigotes. Per donar sentit a l autonomia putrefacta. Com al jocs d hivern l aigua del Roine o el tren bala a la Seu d Urgell. Corrupcio dels impotents.
  7. Icona del comentari de: Anònim a juny 06, 2023 | 13:21
    Anònim juny 06, 2023 | 13:21
    Quico - ¿ das notícias antiguas ahora, del año 2020 ? ¿ Para eso te pagamos?
    • Icona del comentari de: què dius? com dius? a juny 06, 2023 | 13:54
      què dius? com dius? juny 06, 2023 | 13:54
      què dius? com dius?
  8. Icona del comentari de: I n d e p e n d è n c i a a juny 06, 2023 | 15:32
    I n d e p e n d è n c i a juny 06, 2023 | 15:32
    Calen més "informes", incompliments i falses promeses espanyoles per a adonar-nos que ens cal l'autonomia de Portugal i els Comboios de Portugal ?
  9. Icona del comentari de: República Catalana a juny 06, 2023 | 17:13
    República Catalana juny 06, 2023 | 17:13
    Solament per dignitat ja ens cal la independència.
  10. Icona del comentari de: andreu a juny 06, 2023 | 18:56
    andreu juny 06, 2023 | 18:56
    si vols infraestructures. trens, autopistes, carreteres , ports i aeroports aixo s´aconsegueix amb l´independencia lo demes es deixar volar coloms.
  11. Icona del comentari de: marxem a juny 07, 2023 | 08:18
    marxem juny 07, 2023 | 08:18
    L'autonomia que ens cal és la de Portugal. Es una frase feta, però té tot el sentit del món.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa