El Govern de la Generalitat ja ha enviat el requeriment al govern espanyol per reclamar que l’aplicació del topall del preu del lloguer inclogui l’índex català, i no només l’espanyol. Com ja va anunciar la consellera de Territori, Ester Capella, l’executiu català exigeix a l’Estat que rectifiqui i permeti combinar els índex català i espanyol per tal de fixar el preu final del topall als habitatges de lloguer. Amb l’enviament d’aquest requeriment, s’obre un període d’un mes i un dia perquè el ministeri d’Habitatge doni resposta a la Generalitat, en cas que no es produeixi, Capella podria portar el cas als tribunals obrint un procés contenciós-administratiu a l’Audiència Nacional. Segons el Govern, aplicar un índex homogeni a tot l’Estat vulnera les previsions de la mateixa llei d’habitatge espanyola.
El requeriment enviat pel departament de Territori al ministeri d’Habitatge aquest divendres està signat pel secretari general del departament, Joan Jaume, on reclama que esmeni la resolució amb la qual va aprovar el sistema estatal d’índex de preus de referència. Concretament, l’índex és l’instrument que ha de determinar el preu del lloguer màxim que els propietaris poden demanar als seus inquilins per a cada pis, i el Govern lamenta que no s’ha permès aplicar l’índex català, que s’ha pensat ajustant-lo a les peculiaritats de cada racó del país.
Vulnera les previsions de la llei
En el requeriment, Territori recorda al govern espanyol que la seva pròpia normativa l’obliga a tenir en compte els índexs que poguessin existir a les comunitats autònomes, com ja passa a Catalunya. “La resolució objecte de requeriment vulnera clarament les previsions normatives en les quals precisament es fonamenta, al no preveure ni mencionar els índexs o tres sistemes autonòmics de referència, suposant una evident invasió competencial en matèria d’habitatge”, destaca el document.
De fet, el Govern considera que la resolució del ministeri d’Habitatge vulnera l’ordenament jurídic establert i podria ser, per tant, anul·lada per als tribunals si no l’esmena, abans, el mateix executiu espanyol. En aquest sentit, l’executiu català demana a la Moncloa que es modifiqui la resolució perquè mencioni els índexs de referència autonòmics en coexistència amb l’estatal i prevegi mecanismes de col·laboració entre autoritats, tal com s’havia acordat en els treballs tècnics previs.

Així, el Govern vol que el límit es marqui amb l’índex català quan l’índex autonòmic se situï dins del rang establert per l’índex estatal (entre l’inferior i el superior) i que quan l’índex català surti del rang establert per l’estatal, s’apliqui el superior o inferior de l’estatal que hi estigui més pròxim.
Prohibir els contractes temporals
A tot això cal recordar que la consellera Capella ja va explicar el dissabte que també buscar prohibir -abans de les eleccions del 12-M- que els propietaris esquivin el límit al lloguer oferint només contractes temporals, que queden fora de la norma. En una entrevista amb l’ACN, Capella assegurava que l’executiu ja està buscant “les eines jurídiques necessàries” per frenar la fuga de contractes de lloguer permanents al mercat temporal. “És una urgència, perquè veiem cada dia com desapareix oferta de lloguer permanent”, assegura la consellera, que lamenta que la normativa estatal deixa Catalunya “a la intempèrie” perquè aquesta qüestió ha quedat sense regular.
Tot plegat arriba perquè els lloguers de temporada continuen guanyant terreny als convencionals i a ciutats com Barcelona ja representen el 30% del total, segons Idealista. De fet, Capella tenia la intenció inicial de regular els contractes temporals amb una llei, però la convocatòria electoral ha obligat el Departament de Territori a replantejar-s’ho, i buscar les eines jurídiques per intentar aprovar-ho amb forma de decret urgent. “És evident que no podrem fer una llei amb tots els ‘ets i uts’, però buscarem la manera d’evitar aquest frau de llei. Ho intentarem”, insisteix la consellera. “El contracte és el que és i no el nom que li poses. Des del punt de vista dels tribunals és sancionable”, continua.