El veto al tabac a l’aire lliure ha quedat en paper mullat. El Parlament Europeu ha tombat la proposta de la Comissió Europea que pretenia prohibir tant les cigarretes normals com les electròniques en espais com les terrasses de bars i restaurants. La proposta ha obtingut finalment 378 vots en contra, 152 a favor i 26 abstencions. Els encarregats de bloquejar aquesta recomanació als estats membres han estat els Socialistes i Demòcrates (S&D) i els Verds, que hi han votat en contra després que l’ala dreta de l’hemicicle introduís una sèrie de modificacions en el text que el convertien pràcticament en només una declaració d’intencions.
Les esmenes proposades pel Partit Popular Europeu (PPE) i la ultradreta de Conservadors i Reformistes (ECR) tenien per objectiu suavitzar les recomanacions, rebaixant la seva ambició i la capacitat dels estats d’aterrar-les amb polítiques concretes. Tant el PPE com els liberals de Renew hi han votat majoritàriament a favor, de la mateixa manera que l’Esquerra.
“El Parlament Europeu ha fracassat avui en el seu intent de protegir infants i joves, perquè una coalició del PPE i els grups d’extrema dreta han bloquejat recomanacions crítiques per ampliar les prohibicions públiques contra els danys de les cigarretes electròniques. Com a resultat, l’S&D s’ha vist obligat a votar en contra d’una resolució suavitzada per preservar la integritat de les polítiques antitabac”, han assenyalat els socialdemòcrates en un dur comunicat recollit per l’ACN on justificaven la seva posició respecte a la votació.
Falta de competències per aplicar les alertes de l’OMS
Cal recordar que la Comissió Europea va demanar el passat setembre prohibir fumar tabac i utilitzar cigarretes electròniques en espais a l’aire lliure com les terrasses de bars i restaurants per “protegir” la ciutadania -i en particular el col·lectiu de joves i infants– dels efectes nocius d’aquests. En concret, la proposta recomanava ampliar les àrees lliures de fum a tots aquells espais on hi ha una “alta probabilitat” que es concentrin nens, com ara parcs públics, parcs d’atraccions i piscines, zones connectades a centres de salut i d’educació, edificis públics, establiments de serveis i estacions.
Es dona la circumstància que la CE no té competències directes per regular en la matèria, de manera que es va deixar la proposta en mans de l’Eurocambra amb un anunci d’ajudes de 96 milions d’euros per promoure la mesura. És important remarcar que el posicionament de la CE es basa en els darrers informes de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que relacionen aquesta pràctica amb un desenvolupament de malalties respiratòries i cardiovasculars “significatives”, alertant sobretot del seu ús en alça entre els més joves.