La Generalitat i el govern espanyol han constituït els set grups de treball tècnic que han de concretar el traspàs de Rodalies pactat entre ERC i el PSOE a canvi de la investidura de Pedro Sánchez. A diferència de la taula diàleg, que ha estat posposada fins després de les eleccions al Parlament Europeu del 9 de juny, el traspàs de Rodalies continua el seu camí i els dos executius s’han donat dos mesos per definir el calendari del procés. Un dels principals focus de la negociació és la gestió de les plantilles d’Adif i Renfe que s’hauran de subrogar a l’empresa mixta, ja que els sindicats estan en peu de guerra per la possible pèrdua de drets dels treballadors. De fet, el primer grup de treball que s’ha constituït és el de l’àmbit laboral i sindical, en el qual han participat representants dels dos governs, dels operadors ferroviaris i dels sindicats amb representació als comitès d’empresa de les dues companyies públiques.
Segons ha explicat el govern espanyol, cada grup estarà coordinat de manera conjunta per representants del Ministeri de Transports i de la Generalitat. En el cas del grup laboral, el Ministeri assegura que es “materialitza la participació dels representants dels treballadors de les empreses públiques a les diverses etapes del procés” amb l’objectiu de “reforçar la participació dels treballadors de les empreses Renfe i Adif per garantir que els aspectes laborals s’aborden de la manera convenient”. La resta de grups de treball estaran formats per representants dels departaments de Territori, Presidència, Economia i Hisenda de la Generalitat, dels ministeris de Transports, Política Territorial i Hisenda, de Renfe i Adif, dels comitès d’empresa, de l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària, així com d’ATM i Ifercat.

La nova empresa, el traspàs de les vies i els nous serveis, prioritaris
També s’ha constituït el grup de traspàs de l’operadora, que s’encarregarà de definir la constitució de la nova empresa mercantil Rodalies de Catalunya, que gestionaran a parts iguals la Generalitat i el govern espanyol. La nova companyia, en la qual el Govern podrà decidir les petites coses del dia a dia, però haurà de consensuar les qüestions estratègiques, s’ha de dotar dels recursos que avui té Renfe per prestar el servei de Rodalies. Altres grups importants són el de serveis ferroviaris, que analitzarà possibles millores en els serveis actuals i com es podran aterrar en qüestió de terminis i despeses; o el de traspàs d’infraestructures, que s’encarregarà d’identificar els trams de via que només fan servir serveis de titularitat exclusiva de la Generalitat i establirà els mecanismes de coordinació per explotar de manera eficient la doble xarxa ferroviària que hi haurà quan es concreti el traspàs.