El secretari general del PSOE i president espanyol en funcions, Pedro Sánchez, i el president del PNB, Andoni Ortuzar, han signat l’acord d’investidura aquest divendres al matí. Un cop tancat el pacte amb els jeltzales, Pedro Sánchez ja té tots els vots que necessita per ser investit en un ple que previsiblement se celebrarà la setmana vinent, tot i que encara no s’ha confirmat la data. El govern espanyol té previst entrar a registre la llei d’amnistia en qualsevol moment com a pas previ a la votació que permetrà al PSOE i Sumar reeditar el govern de coalició.
És la primera vegada que Sánchez tanca personalment un acord i es fa la foto amb el líder de l’altre partit, una mostra de la importància que els socialistes donen al pacte amb els nacionalistes bascos. El PNB serà un “soci preferent” del PSOE durant la pròxima legislatura. El partit d’Ortuzar ha mostrat en públic i en privat el malestar amb els socialistes pels incompliments de diversos acords durant els últims quatre anys, però asseguren que la negociació ha estat fructífera perquè inclou traspassos pendents de l’Estatut de Guernica i n’afegeix de nous, sobretot els vinculats amb l’àmbit laboral, una carpeta clau per al PNB. També s’ha acordat avançar en el “reconeixement nacional” d’Euskadi i en el blindatge de competències.

Grans avenços en autogovern per a Euskadi
Fonts del PNB, que ha esperat que Junts tanqués el seu acord amb el PSOE abans d’anunciat el seu, han assegurat que el pacte suposarà “grans avenços en l’autogovern, l’àmbit laboral i el suport al basc”. Després de tancar acords amb Sumar, ERC, Junts, Bildu, PNB i BNG, Sánchez disposa de 178 vots, dos més dels que marca la majoria absoluta al Congrés. Finalment, el diputat de Coalició Canària també se sumarà a la coalició d’investidura després d’haver donat suport a Alberto Núñez Feijóo en l’anterior votació i deixa els suports de Sánchez en 179 vots.
El PSOE vol que el debat d’investidura sigui el dimecres i el dijous de la setmana vinent, 15 i 16 de novembre, i espera obtenir el suport del Congrés en la primera votació. La llei d’amnistia, que s’està acabant de perfilar entre tots els partits que hi donen suport, podria entrar al registre del Congrés dels Diputats en les pròximes hores, tal com reconeixen fonts pròximes a les converses. Tot queda ara en mans de la presidenta del Congrés, Francina Armengol, que serà l’encarregada de fixar la data de la investidura després de pactar-la amb Sánchez. Armengol ho pot anunciar fins 48 hores abans de la celebració del ple.