Missing 'path' query parameter

El PP ha retallat gairebé un punt i mig en intenció de vot i es trobaria en una situació d’empat tècnic amb el PSOE, segons el baròmetre d’octubre del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS). El polèmic sondeig, que rep crítiques constants per estar esbiaixat en favor dels socialistes, mostra que el PSOE de Pedro Sánchez encara seria la primera força de l’estat amb el 32,6% dels vots, mentre que el PP el seguiria de prop amb el 32,2%. La caiguda del suport al PSOE es produeix en plenes negociacions amb l’independentisme català per aconseguir una llei d’amnistia pel Procés.

En el sondeig del setembre, el CIS donava el 33,5% dels vots al PSOE, mentre que el PP es quedava molt enrere amb el 31,7%. Curiosament, era pràcticament la situació inversa que van deixar les eleccions espanyoles del 23 de juliol. Llavors el partit que presideix Alberto Núñez Feijóo es va imposar amb el 33,05% —que es va traduir en 137 diputats— i Sánchez va obtenir el 31,7% i 121 escons. Aquestes xifres suposen que els socialistes han perdut gairebé un punt en intenció de vot, mentre que els populars pugen mig punt i trepitgen els talons a Sánchez.

Estimació del CIS d’octubre per a unes hipotètiques eleccions / Europa Press

Sumar guanya la batalla per la tercera plaça

En canvi, la pugna entre Sumar i Vox per ser tercera força sembla cada vegada més clara. La plataforma que lidera Yolanda Díaz puja vuit dècimes i aconseguiria el 12,7% dels vots, mentre que l’extrema dreta no atura la caiguda lliure i perdria un punt, fins al 10,1%. D’aquesta manera, la distància entre els dos partits passa de vuit dècimes a més de 2,5 punts. El treball de camp del sondeig, que ronda les 4.000 entrevistes, va començar poc després de la investidura fallida de Feijóo i quan l’amnistia que reclamen els partits independentistes era el principal motiu de debat al Congrés dels Diputats.

Pel que fa a l’independentisme, ERC (1,9%) guanya dues dècimes respecte a l’anterior sondeig i desfà l’empat amb Junts (1,3%), que perd quatre dècimes. Els partits bascos també perden suport. Bildu (0,9%) es deixa quatre dècimes, però encara avantatjaria el PNB (0,8%), que en perd una.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter