“Espanya perdrà Catalunya”, diu l”ABC’

El diari madrileny i 'Libertad Digital' discrepen sobre si la independència serà "a mitjà" o "a curt termini"

El separatisme està avui més robust“, escriu Luis Ventoso, director adjunt de l’ABC. El gran diari de la dreta madrilenya considera que els independentistes són “els més tenaços enemics d’Espanya” i que “Catalunya és, políticament, un cas clínic. Han tornat a donar suport amb força al partit del líder del cop de 2017, Junqueras, que els va enganyar, a més, amb les conseqüències econòmiques del procés i al del pròdig de Waterloo (…) De propina, dobla els seus vots la CUP (…) La fuga d’empreses i inversions no ha fet recapacitar a la meitat de catalans”. El directiu de l’ABC acaba l’article afirmant que “Espanya perdrà a mitjà termini Catalunya si no hi ha un gir dràstic per donar d’una vegada la batalla educativa, mediàtica i cultural”.

Des de la revista de premsa de Libertad Digital fan referència a les conclusions de l’ABC afegint-hi més pessimisme editorial: “Espanya perdrà Catalunya en breu termini i aquest gir és ja impossible a hores d’ara. Com diu Juan Manuel de Prada, “només ens resta comptar els minuts de les escombraries fins a la definitiva marxa de Catalunya”. I ho veuran els nostres ulls. Només ens queda oferir l’exili als constitucionalistes”.

Comentaris

    Tallaferro 17/02/2021 8:40 am
    Monarquia ? República? Catalunya !
    Recordatori 16/02/2021 11:42 am
    Lo dels 16.000 milions només va ser un conte xinès per mobilitzar l'independentisme. Des d'aquest disbarat ja van algunes pantalles passades.
    RES DE NOU 16/02/2021 11:13 am
    CASTELLA, despres de perdre, CUBA,ARGENTINA, HOLANDA, LES FILIPINES, EL SAHARA, ara entenc que amb els Castellans ja NO els vindrà d´aqui perdre Catalunya.
    Ni França ni Espanya 16/02/2021 10:43 am
    Catalunya és ara dividida entre dos estats opressors, solament cal veure la comarca de la Cerdanya amb una ratlla fictícia enmig la vall que en "divideix" un estat i l'altre. És curiós, l'espanyolisme sempre reconeix sense embuts que hi ha una part del País Basc sota sobirania francesa... Però, la part de Catalunya sota sobirania francesa sempre l'amaguen, fins al punt que fins i tot alguns catalans ho ignoren (?!) Després encara ens intenten insultar amb els mots "pensamiento único" o "adoctrinados" ja em direu quin adoctrinament hi ha, és més, si n'hi ha és en sentit espanyol, que com ja hem dit sempre amaguen la part de sobirania francesa de Catalunya. És clar va contra llur doctrina espanyolista, resulta que ara i ací hom pot ésser català i alhora no ésser espanyol, com els catalans de Ceret, Perpinyà, Cotlliure, Argelers, Prada de Conflent, Elna, Prats de Molló, Banyuls, Salses, Alenyà, Fontromeu, Cervera de la Marenda, Port-Vendres, Rivesaltes, Nils, Oceja, el Pertús, Canet, Vernet...
    Ramon 15/02/2021 9:16 pm
    La independència de Catalunya ha estat contemplada en la cessió de quadres del baró Von Thyssen, en les darreres voluntats de Juan de Borbón, en la negociació contractual del català Leo Messi, en el discurs del ministre d'Interior espanyol el dia abans de les primeres eleccions, Juny de 1977, en aquell vaticini del president del Comité Olímpic internacional. Però els espanyols la temença l'han tinguda sempre. En tot moment. Des de 1714.
      JL 23/02/2021 9:16 pm
      Ni un paso enrera
    Ramon 15/02/2021 9:02 pm
    En Jiménez Losantos sentencià que la independència de Catalunya estava al caure arran la inauguració dels Jocs Olímpics de l'Año de España. Llur fonament fou que En Juan Carlos, aquell rei dels sociates, va entrar sonant Els Segadors. En realitat van ser només quatre compassos, posats volum altíssim tot plegat per esmorteir l'eventual xiulet (cosa per altra banda ja prou assegurada amb la distribució d'entrades però per si de cas). Passats pocs segons, ja va sonar el txunta-txunta espanyol. Doncs bé, aquell truc, aquella enganyifa ordida pels sociates, ja va ser massa per al nan baturro. I l'endemà mateix, crec que encara al País, ja sentenciava que la independència era imminent. Joan Antoni Samaranch també la veia inevitable, però pel que li va dir a cau d'orella del també botifler Pasqual Maragall el dia d'una altra inauguració olímpica -la de l'estadi, mesos abans dels Jocs-, ell la veia a vint anys vista. O sigui que una mica més i l'encerta perquè el 2012 això pintava molt esperançador!
    59
    40
    Respon
      Anònim 16/02/2021 2:13 am
      I la Sofia, com una maleducada q és, va escoltar seriosa, amb l’himne d´Espanya, però mentre sonava el de Catalunya, parlava i feia la seva. Si no els hi agrada Catalunya, la seva llengua i la seva cultura, q es quedin a MadriZ i q no tornin ni de visita. Indecents! Fora el borbons.
    Pagespescador 15/02/2021 9:01 pm
    Catalunya no és espanya, és Iberia. ..."donar d'una vegada la batalla educativa ,mediàtica i cultural ". Ja sabem bé prou en quin sentit: l'assimilació total del catalanet. Però de la recuperació del comerç, la industria i tots els elements productius, ni mu. Ans al contrari, si poden encara ens ens esborrarà més i amb el recolzament del ninot del rei. Tot per beneficiar les èlits extractives, com sempre. Apa, a pastar fang o cag a la via.
    Això no és tot 15/02/2021 7:46 pm
    Hem d'actualitzar les dades els 16000 milions d'euros, és una dada de 2009, Al Cercle Català de Negocis xifren en més de 22.000 milions d'euros any?
    194
    1
    Respon
      Juan Ripolles 15/02/2021 8:06 pm
      Aixo no es tot, et referies als Vascos i Navarros oi ????
      Juan Ripolles 15/02/2021 8:03 pm
      Navarros : Trato Fiscal + 2.000 milions que s'embutxaquen cada any por el ala "españaensroba"
      39
      11
      Respon
        Salvi 16/02/2021 10:40 am
        Si els diners son d'ells no se'ls embutxaquen pas. No intoxiqueu, si us plau. Podeu dir que no son "solidaris", a molt estirar, des del punt de vista espanyol. Però d'embutxacar-se res, cal mirar a Madrid per a trobar la traçabilitat dels diners que no son d'Euskal Herria sota sobirania espanyola, perquè al nord depenen de París.
      Juan Ripolles 15/02/2021 8:01 pm
      Vascos : CUPO + 4.000 milions cada any que s'embotxaquen por el ala... "españaensroba"
    Caspanyol 15/02/2021 7:37 pm
    El gran intelectual i filòsf caspanyol Jim Menes dos Santos ja ho va dir en l'idioma que Déu parla als seus més fidels seguidors: "tiran más dos tetas que dos carretas". Tal qual un altre dia va també avançar que, "dame Sugus con quetchup antes que oir butifarra catalana". Finalment va dir "Caspanya, que gran país! dijo nuestro sacro santo caudillo monohuevo".
    Àngel Drach 15/02/2021 7:37 pm
    La batalla educativa, mediàtica i cultural?. I que els hi deu fer creure que la guanyaran, aquesta batalla?.
      Amb CASPANYA no hi ha res a fer !!! Cal fer i ser un NOU ESTAT català i europeu ja ! 15/02/2021 7:41 pm
      Fatxes caspanyols de sempre, des que la Corona d'Aragó va tenir la desgràcia d'unir-se amb una corona especialitzada en disposar i enivar monges, capellans, militars, insignes hidalgos, i biblies en espanyol arreu del món
    A l'aguait 15/02/2021 7:28 pm
    Que diuen ? “España perderá Catalunya”? com si l'hagués guanyat alguna vegada . . . . ens han quasi ofegat però no han reeixit.
    5646/ 15/02/2021 7:15 pm
    ÑORDOS ! Es que tan fascistas como sois no merecéis ni el aire que respiráis !
    76
    80
    Respon
    Ramon 15/02/2021 6:49 pm
    A sota uns èinsteins, sabatots, progres, multicultis, tarugus i/o pertorbats amb poquetes llums que pel que sembla els pica que se'ls hi digui sempre pertorbats. Però ja he començant dient que, de llums, poquetes. Apagueu el llum, que crema pel dimoni.
    95
    80
    Respon
    Anònim 15/02/2021 6:47 pm
    La caverna ens odia i ens vol fer desaparèixer com a nació. Només els interessem pels diners (espoli fiscal = Espanya ens roba cada any16.000€ ) Ens odien, ens insulten, ens peguen per votar, volen fer desaparèixer el català, la caverna escampa mentides i odi espanyolista, jutges falangistes que ens empresonen, forces d'ocupació al crit de" a por ellos", el borbó corrupte i fatxa, la ultradreta protegida pels jutges. Prou a la imposició i al genocidi lingüístic i cultural. Espanya és una GÀBIA. Segarem cadenes i ens alliberarem!!
    214
    1
    Respon
      Sebas 15/02/2021 7:54 pm
      Quina rao Q tens campeon
    Quim 15/02/2021 6:30 pm
    Es espanyol qui no pot ser altre cosa.
    63
    32
    Respon
      Ramon A 15/02/2021 6:43 pm
      Quina poca-soltada. Jo soc català i no insulto ningú. A alguns us manca treballar més i insultar i fer el mec menys.
      14
      28
      Respon
        Quim 15/02/2021 7:12 pm
        Antonio Cánovas del Castillo.
    Ramon 15/02/2021 5:53 pm
    A sota un pertorbat amb poquetes llums que pel que sembla li pica que se li digui pertorbat escriu en una mateixa frase que els independentistes som majoria absoluta en vot i que els que no eren independentistes de Junts per Catalunya se n'han anat al PdCat. Òbviament, ambdues afirmacions són incompatibles. Només podem ser majoria absoluta si hi sumem els vots del PdCat. Però ja he començant dient que, llums, poquetes.
    175
    207
    Respon
    Le roi des cons sur son trône 15/02/2021 5:43 pm
    Els dies i mesos posteriors a la independència de Catalunya fotran el camp tots els militars, policies nacionals, guardies civils, funcionaris de les administracions d'Estat i de les Grans empreses de l'Ibex que resideixen a Catalunya. Els podrem substituir pels desenes de milers de catalans que viuen arreu del món i que no tenien feina a Catalunya
    158
    1
    Respon
      Duna 16/02/2021 8:48 am
      Jo seré la primera en tornar! De ganes no me'n falten!!
    Alerta 15/02/2021 5:22 pm
    "...Catalunya és, políticament, un cas clínic..." "..batalla educativa, mediàtica i cultural.." "... La fuga d’empreses i inversions no ha fet recapacitar a la meitat de catalans...". __> Les tres frases reflecteixen el que realment són els Espanyols: com els Nazis Alemanys, com les SA, la Gestapo, els Waffen SS i sobretot com Goebbels. Ho traduïrem en llenguatge col.loquial: Els Catalans són uns malalts mentals ; només ens resta (Als Espanyols) encetar una guerra total a l'Educació, als Mitjans i a la Cultura per descatalanitzar-ho tot; La meitat dels Catalans no tenen pas solució, només ens resta neutralitzar-los definitivament. Això és ja una declaració de guerra total d'exterminació. Sabem que la meitat de la població de CAT és Colònia Espanyola. Ho tenen més fàcil que els Xinesos amb el Tíbet. Recordeu aquest editorial de l'ABC: és Goebbels pur amb Hitler al darrera.
    128
    16
    Respon
    RAMON A 15/02/2021 5:10 pm
    I qui a dit que CATALUNYA ES D ESPANYA
    105
    2
    Respon
      CATALUNYA NO ES D ESPANYA 15/02/2021 5:15 pm
      CATALUNYA ES ESPANYA
      67
      487
      Respon
        Anònim 16/02/2021 6:51 pm
        Una merda
        ave-maría 15/02/2021 7:32 pm
        Catalunya és i ha estat sempre Catalunya. España no se sap que és realment encara que fan veure que és alguna cosa però és una nosa.
          @ave-maría 15/02/2021 8:17 pm
          Catalunya és i ha estat sempre Catalunya. I Catalunya sempre ha estat una petita part d'Espanya. No llegeixes o què?.
          1
          164
          Respon
            Ni França ni Espanya 16/02/2021 10:27 am
            Catalunya està dividida entre dos estats opressors, solament cal veure la comarca de la Cerdanya amb una ratlla enmig la vall que en "divideix" un estat i l'altre. És curiós, l'espanyolisme sempre reconeix sense embuts que hi ha una part del País Basc sota sobirania francesa... Però, la part de Catalunya sota sobirania francesa sempre l'amaguen, fins al punt que fins i tot alguns catalans ho ignoren (?!) Després encara ens intenten insultar amb els mots "pensamiento único" o "adoctrinados" ja em direu quin adoctrinament hi ha, si n'hi ha és en sentit espanyol, que com ja hem dit sempre amaguen la part de sobirania francesa de Catalunya. És clar va contra la seva doctrina espanyolista, resulta que ara i ací hom pot ésser català i alhora no ésser espanyol, com els catalans de Ceret, Perpinyà, Cotlliure, Argelers, Prada de Conflent, Elna, Prats de Molló, Salses, Alenyà, Fontromeu, Cervera de la Marenda, Port-Vendres, Rivesaltes, Nils, Oceja, el Pertús, Canet, Vernet...
            24
            Arxi 16/02/2021 8:54 am
            Quan una cosa es pren per la força, moralment mai es teva! Si no ens sentim espanyols, no ho hem de ser perquè ens hagin envaït..o potser tens vocació d'esclau, que és el que som..de fet estem a Espanya perquè els terratinents puguin viure bé a base d'exprimir-nos...
            24
            Apa 15/02/2021 9:59 pm
            Sempre no. Espanya i la seva rojigualda és un invent molt modern, del segle xIX
            22
            1
        Si noi... 15/02/2021 6:39 pm
        ...per poc temps. Disfruta-ho ara que pots, naltros marxem
    Ricard 15/02/2021 4:51 pm
    Els habituals i estúpids comentaris de la premsa castellanista. "Perderemos Cataluña" i "Hay que españolizar a los niños catalanes" i "Sr. Tardà, respete el reglamento. Use la lengua aceptada reglamentariamente". I pitjor: totalitaris, mercantilistes (si, per ells Catalunya és una mercaderia que tenen en propietat) i ignorants, mala llet a part.
    153
    11
    Respon
    Pues bueno, 100 años no es nada 15/02/2021 4:47 pm
    Si la profecía del ABC es como la de Unamuno (que habla en 1907) todavía queda más de un siglo, como mínimo, ya que en 2007 ni había empezado el prusés, aunque sí todas sus bases con Jordi Pujol.
    1
    124
    Respon
    Pajaritu 15/02/2021 4:33 pm
    “El separatisme està avui més robust“. El peor resultado de votos indepes desde 1980. ¡¡¡ JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA... JAJAJAJAJA !!!
    1
    205
    Respon
      Lisa 16/02/2021 8:58 am
      Has llegit bé els resultats? Saps que molta gent no ha anat a votar perquè té por a contagis? Saps que el vot per correu ha estat d'allò més deficient gràcies al gobierno? Doncs no riguis tan, que qui riu l'últim, riu millor!
      Ocellets a ballar... 15/02/2021 5:33 pm
      Hauries d'anar en compte quan agafes aire entre riallada i riallada, no fos cas que que t'haguessin de fer la maniobra de Heimlich, si t'entres una oliva a la boca mentre fas l'aspiració.
      Ferran 15/02/2021 4:56 pm
      El pajarito además de ser lo que tienes entre patas, se te ha comido el poco cerebro con que naciste.
      150
      3
      Respon
      Os presento al nostrat sonat 15/02/2021 4:37 pm
      Es impossible que aquest comentari surti d'algu de JxC, diuen que els no indepes ja han marchat amb el PDcat, els que quedan deuen prioritzar la independència a l'eix dreta/esquerra, no? Es un pobre troll de'n Tàcito que només busca dividir als independentistes que hem guanyat amb vots i escons. Aviat tornareu a la caserna i a la caverna...
    fat boy 15/02/2021 4:20 pm
    Es que los catalanes son muy suyos...
    David. 15/02/2021 3:56 pm
    El que ens hem de preguntar és perquè escriuen aquestes bestieses que , òbviament, no es creuen ni ells.... Quin objectiu hi ha al darrera ??...
    23
    93
    Respon
      Via fora els adormits 15/02/2021 4:04 pm
      Potser sou alguns catalans, els descreguts, que no confien ni amb vosaltres ni amb el vostre país. Si molts de catalans volem la independència l'aconseguirem i, de Madrid estant, ho saben. És més, ho han sabut sempre.
      116
      1
      Respon
    Bon vent 15/02/2021 3:48 pm
    "Exili" als "constitucionalistes", es refereixen a Boadella, Rivera, Arrimadas, Girauta, Espejo, Sanchez-Camacho, Levi...? Ja fa temps que varen fotre el camp, com ho faran, si ho desitgen, tots els alts funcionaris espanyols, que ara son residents al nostre país.
    150
    1
    Respon
    L'OBSERVADOR ASTORAT 15/02/2021 3:39 pm
    Miguel de Unamuno (mayo de 1907): "Merecemos perder Cataluña. Esa cochina prensa madrileña está haciendo la misma labor que con Cuba. No se entera. Es la bárbara mentalidad castellana, su cerebro cojonudo (tienen testículos, en vez de sesos en la mollera)". ESPAÑA IRREFORMABLE !!! C.Q.D.
    152
    1
    Respon
      Poquito 15/02/2021 5:45 pm
      ¿Exiliados? Pues cada uno a su casa y Dios en la de todos, como dice este refrán tan castellano.
    L'OBSERVADOR ASTORAT 15/02/2021 3:39 pm
    Miguel de Unamuno (mayo de 1907): "Merecemos perder Cataluña. Esa cochina prensa madrileña está haciendo la misma labor que con Cuba. No se entera. Es la bárbara mentalidad castellana, su cerebro cojonudo (tienen testículos, en vez de sesos en la mollera)". ESPAÑA IRREFORMABLE !!! C.Q.D.
    Ferran 15/02/2021 3:33 pm
    Devolverá
      Ferran 15/02/2021 4:58 pm
      No perderá Catalunya,la devolverá.
      Mai!!! 15/02/2021 4:39 pm
      Ni en el teu somni més humit!!!
    Octubrista 15/02/2021 3:32 pm
    Un cop a la vida, espero que els de la "Libertad Pixital" l'encertin.
    L'okupació española està arribant a la seva fi 15/02/2021 3:19 pm
    Catalunya no és españa
    rd 15/02/2021 3:16 pm
    doncs apa, tots els constitucionalistes ñ que vagin fent les maletes
      Democràcia 15/02/2021 4:14 pm
      Ningú hi sobra, si s'en van serà per decisió pròpia com ja ho van fer individus com DeAlonso el paio de, "les hemos destrozado la sanidad". Una altra cosa és si voldran adquirir o no la nacionalitat catalana.
      156
      1
      Respon
    gavanenc 15/02/2021 3:13 pm
    Espero que mes d'hora que tard....
    Visca Catalunya Lliure 15/02/2021 3:10 pm
    Caldria aclarir, són articles d´opinió, no són editorials, i també és evident que a base de recollir els papers del terra Espanya no perdra res.
    Ramon 15/02/2021 3:09 pm
    En Jiménez Losantos -que per cert defensava en aquell Manifiesto posicions lingüístiques com les que ara defensa ERC-, porta dècades dient que la independència de Catalunya és un fet segur i imminent. L'endemà de la inauguració dels JJOO concedits "à la ville de Barcelona, España" ja ho deia. Però, la temença, els espanyols l'han tinguda sempre. En tot moment, des del mateix 1714 ençà.
    176
    243
    Respon
      Maria 15/02/2021 3:51 pm
      Sembla que cada dia et surten més "pertorbats", fes-t'ho mirar, quintacolumnista, Ramon. Ha, ha, ha.
        Ramon 15/02/2021 5:41 pm
        Ai, potser sí, que hauria de matisar el que he escrit. He escrit que les actuals posicions lingüístiques d'ERC són com les del Manifiesto dels 2.300. D'acord, d'acord. No t'enfadis, que ho matiso. Ara ja ho diré bé del tot. Les actuals posicions lingüístiques d'ERC no són com les d'aquell Manifiesto: són lleugerament PITJORS. Els signants d'aquell Manifiesto potser pensaven el mateix que ara diu ERC o qui sap si quelcom pitjor encara, però no gosaven dir-ho amb tanta rotunditat i cruesa. Hi ha gent d'ERC que ha passat d'aplaudir el tret a la cama al Jiménez Losantos a subscriure les posicions lingüístiques per les que van fotre-li el tret.
        1
        229
        Respon
          Ramon 15/02/2021 8:23 pm
          Quant millor el post, o quant millor l'argument, més negatius dels sicaris de qualsevol format de tripartit. Llurs negatius són un magnífica referència. I llavors ja només n'has de prendre nota per iterar-ho a tort i a dret.
      Os presento al nostrat Ramon el fatxa 15/02/2021 3:33 pm
      Es impossible que aquest comentari surti d'algu de JxC, diuen que els no indepes ja han marchat amb el PDcat, els que quedan deuen prioritzar la independència a l'eix dreta/esquerra, no? Es un pobre troll de'n Tàcito que només busca dividir als independentistes que hem guanyat amb vots i escons. Aviat tornareu a la caserna i a la caverna...
      123
      4
      Respon
        Ramon 15/02/2021 6:37 pm
        Ai, potser sí, que hauria de matisar el que he escrit.
        10
        29
        Respon
    Cal intentar-ho 15/02/2021 3:07 pm
    Espanya encara es a temps de canviar el règim del 78 per una democràcia participativa i la construcció d'un estat federal
    7
    154
    Respon
      Lisa 16/02/2021 9:04 am
      Ja s'ho faran!!! A nosaltres el que facin els veïns ens importa una p merda
      Arxi 16/02/2021 9:00 am
      Quan una cosa es pren per la força, moralment mai es teva! Si no ens sentim espanyols, no ho hem de ser perquè ens hagin envaït..o potser tens vocació d'esclau, que és el que som..de fet estem a Espanya perquè els terratinents puguin viure bé a base d'exprimir-nos...j
      Jeroni Munyós 15/02/2021 3:58 pm
      Espanya, amb qui es vol federar ? La trampa botiflera, la qual ja no se la creu ningú. Ens cal la independència. Espanya va canviar les fronteres internes als anys 1980 així va crear "autonomias" com Madrid, va modificar un munt de fronteres, per exemple a Castella la Vella i Castella la nova, aleshores perquè la Unió Europea no pot canviar llurs fronters internes actuals, on està escrit ? A més els Estats Units d'Amèrica tenen 50 estats i un districte federal, La UE en té solament 27, hi ha marge de sobres per a encavir-hi la república catalana.
      Patufet 15/02/2021 3:37 pm
      A Espanya que li donin pel cul.
      267
      23
      Respon
        A patufet 15/02/2021 5:55 pm
        Amb una canya trencada millor
      Tripartit no, gràcies 15/02/2021 3:35 pm
      La democràcia participativa, la república, la monarquia, el califat, el falansteri... etc. si és espanyol/a, se la fotin on els càpiga, als catalans no ens interessa
      Ramon 15/02/2021 3:34 pm
      Els catalans no volem una Espanya federal. Volem una Espanya estrangera. Però si tu realment volguessis una Espanya federal, el més intel·ligent seria que defensessis la independència. Perquè només amb una majoria independentista molt clara Espanya contraoferiria un federalisme que probablement acabaria colant perquè som així de rucs.
      192
      231
      Respon
        Ramon 15/02/2021 8:19 pm
        Això que he dit que Espanya contraoferiria plurinacionaliat per evitar la independència, em temo que només podria passar per imposició externa. O sigui que posem per cas Europa li toqui la cresta ben tocada. Perquè, coneixent-los com els coneixem, els espanyols, sabent com són i prou que ho sabem, sense imposició exterior ells abans trencarien la baralla i ho rebentarien tot abans no baixar del burro. En tot cas, l'argument és vàlid. Fins i tot qui en tingui prou amb el federalisme, hauria de jugar d'entrada la carta independentista. Si vols cinc, no demanis cinc. Demana deu.
        Nomar 15/02/2021 4:00 pm
        Et delates sempre quintacolumnista espanyol de pa sucat amb oli. El ruc ets tu i ho saps.
        106
        8
        Respon
    Marti 15/02/2021 3:03 pm
    Ja era hora ,
      Fem memòria 16/02/2021 10:35 am
      Potser era l'hora, que ho diguessin en obert. A "los corrridillos" de la cort de Madrid fa anys i panys que ho temem. Solament cal consultar hemeroteques, fins i tot qui fou primer ministre espanyol Gonzalez Felipe als anys 80, ja manifestava que temia més els "catalans" que no pas els bascs i llur lluita armada... I no cal dir als segles XIX i XVIII.