La portaveu d’ERC al Parlament, Ester Capella, ha exigit “responsabilitats a qui pertoca” després del caos viscut a Rodalies aquest dilluns, l’endemà de la desconvocatòria de la vaga dels treballadors de Renfe i Adif. Els sindicats majoritaris van arribar a un acord amb el Ministeri de Transports i el Departament de Territori a “última hora” del diumenge, però la mala planificació de Renfe va fer que la setmana comencés amb nombroses incidències per la falta de trens i nul·la informació als usuaris, molts dels quals van esperar més d’una hora a les andanes sense que passés ni un sol tren. La indignació és encara més gran si es té en compte que a la Comunitat de Madrid, on també hi havia vaga i Renfe és l’operadora de Cercanías, no hi va haver incidències destacables ni problemes organitzatius.
“La desconvocatòria de la vaga havia de comportar que el servei funcionés i algú hauria de donar explicacions i d’assumir responsabilitats”, ha advertit Capella en una entrevista a SER Catalunya. Tot i que dos sindicats minoritaris es van despenjar de l’acord i durant tot el dia van circular rumors sobre una vaga encoberta, tant Renfe com la resta de sindicats han negat que hi hagués un boicot dels treballadors. Capell vol que Renfe i Adif “donin expilacions i, si són insuficients, a algú dels responsables directes se li haurà de demanar alguna responsabilitat”, ja que “massa sovint fallen moltes coses i massa alhora, i d’això n’és responsable l’operadora i qui manté les vies”.

La portaveu d’ERC ha assegurat que l’acord amb els sindicats perquè la nova companyia mixta sigui una filial del Grup Renfe i una participació majoritària de Renfe Viajeros és una solució de “transició” que ofereix “mecanismes de garantia dels treballadors” mentre es busca una fórmula definitiva per al “traspàs efectiu” del servei. “Estàs arrencant un queixal, i per això costa. L’Estat i alguns poders reaccionen en contra que Catalunya tingui més autogovern”, ha advertit. A més, considera que el més important és trobar un “mecanisme perquè cada pas sigui irreversible” per evitar que un canvi de govern desfaci tota la feina feta. “Cada pas que fem ha de ser un pas que impedeixi que es pugui tornar enrere”. Tant Junts com la CUP han criticat la “presa de pèl” que suposa l’acord, mentre que el PSC ho veu com un “pas endavant” per avançar en el traspàs del servei.
Com queda l’empresa mixta després de l’acord amb els sindicats?
El pacte del Ministeri de Transports i el Departament de Territori amb els principals sindicats de Renfe i Adif preveu que l’operadora ferroviària sigui l’encarregada de crear una filial, de la qual controlarà el 50,1% de les accions i orgànicament dependrà del Grup Renfe. La Generalitat tindrà el 49,99% restant de les accions i presidirà el Consell d’Administració de la nova societat, amb la qual cosa hi tindrà majoria perquè disposarà del vot de qualitat de la presidència. D’aquesta manera, la Generalitat manté el poder de decisió en la societat —tot i que queda per veure quin marge d’actuació tindrà— i els treballadors continuaran sota el paraigua del conveni col·lectiu de Renfe, de l’acord de Garanties i de la resta d’acords laborals que s’apliquen al grup, que era la principal preocupació dels sindicats.
ERC es reunirà “en els pròxims dies” amb Transports i Territori per abordar la lletra petita de l’acord i perfilar el calendari de les següents etapes. La prioritat és constituir la nova empresa mixta, que hauria d’estar creada “abans del 31 de desembre” i concreta el traspàs del tram de la línia R1 que connecta Barcelona amb el Maresme. Els republicans defensen que l’acord del diumenge és necessari perquè el traspàs “només serà possible de la mà dels treballadors” i donen un marge de dos anys per “buscar la fórmula de preservar els drets dels treballadors, sobretot el dret a la mobilitat” i garantir que l’empresa mixta estigui controlada per la Generalitat. “Sense treballadors, els trens no es posarien en marxa”, justifiquen.