Reacció del departament d’Interior davant les ombres que planen sobre les adjudicacions i contractes del manteniment dels camions de Bombers de la Generalitat. Després que, tal com ha avançat El Món, la Fiscalia Anticorrupció hagi començat a investigar possibles irregularitats en en les adjudicacions i les facturacions dels darrers anys amb l’empresa sevillana Grupo Iturri, el conseller Joan Ignasi Elena, seguint les passes del seu predecessor, Miquel Sàmper, ha decidit rescindir el contracte existent i preparar una nova licitació més ben “dimensionada” i més “controlable” per tal que es formalitzi en abans del mes d’abril. Per no deixar sense cobertura un servei bàsic com és la revisió dels vehicles dels serveis d’emergències, s’ha optat per fer adjudicacions “més concretes i per un servei determinat”.
Fonts del departament, apunten a El Món que, en aquest marc, el 20 d’octubre es va publicar l’oferta de licitació per a un nou contracte de manteniment preventiu que, en principi, té en compte el desgavell fiscal i comptable dels anteriors anys. Un nou contracte que s’ha de licitar el proper 19 de novembre. Per altra banda, aquest mateix mes de novembre, Grupo Iturri ja ha formalitzat un contracte nou, de manteniment, curiosament pel tràmit d’urgència. En canvi, Iturri ha perdut un altra adjudicació davant l’empresa Tallers Sercoin. Són dos exemples de la tàctica del departament de fer contractes concrets, petits, fins que no es formalitzi el nou contracte marc.
El nou contracte marc, el dia 19
Així, el passat 12 de novembre s’exhauria el termini per tal de presentar ofertes a l’anunci del 12 d’octubre d’una nova licitació per al manteniment preventiu de vehicles. Aquest anunci de licitació per tramitació ordinària, al qual que ha tingut accés El Món, inclou una memòria justificava i l’import s’enfila a 9.624.672,00 euros sense IVA. És per a dos exercicis i està repartit en dos lots. És l’expedient IT-2022-30, i l’obertura del sobre de pliques serà telemàtica –no presencial– a les deu del matí del 19 de novembre. L’import és gairebé el doble de les licitacions dels anys anteriors. De fet, és un diferencial amb els anteriors contractes que subsumirian la desmarxada dels costos del manteniment sobrevinguts dels altres anys i que ara s’investiguen. “Havíem de fer un nou contracte més dimensionat i amb més mecanismes de control”, informen des del departament d’Interior.
Limitació dels increments de facturació sobrevinguts
Les condicions de l’adjudicació estableixen una facturació mensual i preveuen un mecanisme de previsió d’increment sobrevingut del preu del servei amb un màxim del 20%. I només es podrà facturar més si hi ha un increment d’operacions de manteniment arran d’un “increment de vehicles cedits o en propietat que hi ha al parc mòbil”. O bé si hi ha un increment de la despesa de manteniment per “concurrència de grans reparacions no previsibles” o canvis de legislació que obliguin a reformar-los o canvis de configuració “sobrevinguts per motius operatius”. És a dir, els increments de facturació hauran de tenir una justificació detallada per cada vehicle i només podrà ser per alguna de les causes taxades.
A més, aquests octubre i novembre s’han adjudicat dos nous contractes de manteniment de vehicles d’autoescala dels Bombers. Un d’ells ja ha quedat formalitzat, el passat 15 de novembre, pel tràmit d’urgència. És l’expedient IT-2021-826 i l’adjudicatària és l’empresa Iturri. En concret, l’adjudicació s’enfila a 69.430 euros sense IVA i és pel manteniment preventiu de 4 vehicles d’autoescala adquirits durant l’any 2020. Per altra banda, el 19 d’octubre es va publicar l’adjudicació la revisió decennal de 4 vehicles d’autoescala per un valor de 129.360 euros més IVA, el valor de licitació era de 130.200 euros. Aquest concurs se l’ha emportat Tallers Sercoin, que va obtenir més puntuació que l’altra empresa aspirant, curiosament, Iturri.
Des del departament, recorden que a la vista de la situació ja han contemplat en el pressupost dos milions més de manteniment l’any amb un afegitó clau: la renovació de 40 vehicles pesants de la flota de vehicles, que s’enfila a 17 milions. Una renovació que s’ha d’emmarcar en el pla Bombers 2025. “Un dels problemes és que el parc mòbil dels Bombers era molt antic”, subratllen. Així, per al 2025 el càlcul del departament d’Elena ha d’arribar a renovar 271 vehicles lleugers, 92 bombes rurals pesants, 77 vehicles pesats urbans (autoescales, bombes urbanes lleugeres, vehicles nodrissa), 89 vehicles de transformació especial que serveixen per a transports d’equips especials, químics, equips subaquàtics, les unitats canines, les unitats de comandament i ambulàncies.