El cas Bombers va ser destapat per un funcionari que, ara, és investigat com a imputat. La investigació sobre les irregularitats amb els contractes de manteniment dels vehicles de la Direcció General de Prevenció i Extinció d’Incendis del departament d’Interior amb l’empresa Iturri es va encetar arran d’un correu electrònic de queixa, que va arribar a l’assessoria jurídica i al gabinet del conseller, aleshores, Miquel Sàmper. Segons desgrana la instrucció, sobretot en base les escoltes telefòniques i les testificals que s’han practicat aquest matí, va ser Màxim del Valle, cap dels serveis tècnics dels Bombers, qui va “aixecar la llebre”. Les defenses dels investigats, però, insisteixen que el cas és, “com a molt, un embolic administratiu”.
De moment, la instrucció que dirigeix la titular del Jutjat d’Instrucció 14 de Barcelona, coincideix no només amb l’expedient d’Informació Reservada que va obrir el mateix departament d’Interior, sinó amb els dos testimonis que aquest dilluns han passat pel jutjat. En concret, dos membres claus de l’assessoria jurídica del departament d’Interior, una lletrada i el cap de l’assessoria jurídica Francesc Claverol, que van recollir i bastir la documentació del cas. El seu objectiu va ser centrar la investigació dels contractes irregulars i que, a priori, dibuixen les “irregularitats pressupostàries i comptables”, tal i com defineix l’instructora, Míriam de Rosa Palacio.
Segons les dues testificals, tots dos han admès que va ser un dels investigats en el cas, Màxim del Valle, que va alertar a la cúpula responsable de la gestió d’Interior de les irregularitats. Tot arran que el cap dels serveis tècnics de Bombers es ‘plantés’ davant la roda de factures que girava amb Iturri pel manteniment dels vehicles. En aquest sentit, destaca tant la informació reservada interna del departament, les punxades telefòniques i les testificals practicades que coincideixin en l’inici de la investigació de cas en Del Valle.
Com a cap dels serveis tècnics, Del Valle el 14 d’abril de 2021 va enviar un correu electrònic al seu superior, i a vuit persones més de la direcció de serveis. El missatge era clar i alertava “s’havien exhaurit els diners del contracte”. “El pressupost s’ha acabat i si la situació no es soluciona no es podran realitzar serveis de manteniment als camions de Bombers”, signava. “A principis d’any, preveiem, un cop compensada la desviació de l’any 2020, provinent de molts anys abans, que a partir del 15 de març el contracte no disposaria de saldo”, relatava el correu. En realitat, avisava que es quedaven sense pressupost i que les “properes reparacions no les signaria sinó es trobava una solució”.
Les alarmes es van disparar i el gabinet del conseller va obrir un expedient per indagar sobre el “caos comptable” en el manteniment preventiu i correctiu dels vehicles. L’elaboració d’aquest informe i la documentació aportada per Interior en la seva denúncia és el que han glossat els testimonis en la seva compareixença d’avui al jutjat. En aquest sentit, que han detallat com l’exdirector dels Bombers, va lliurar les factures dubtoses, amb el 2% afegit a mà, que va posar en alerta els serveis jurídics que investigaven.
La tesi de com es destapa el cas la remarca una conversa telefònica intervinguda entre els investigats. En concret, una del 7 de desembre de 2021 d’Antonio Ramos, subdirector general tècnic, en la que explica que “Del Valle va aixecar la llebre”. Des d’Interior asseguren que “aquell mail ens va fer notar que alguna estranya passava”.
Precisament, les defenses dels imputats han aprofundit en aquest punt. La seva estratègia ha estat aclarir quines eren les irregularitats. Així han collat els testimonis per tal que expliquessin els fets detalladament. Al capdavall, les defenses consideren que el cas s’ha de reduir a un “embolic administratiu per un contracte que no funcionava des del 2014”. “Tot plegat seria un desgavell”, han raonat.
Un detall curiós ha aparegut en el relat d’una de les testificals. Es tracta del protagonisme d’un “power point” on s’hi llegia, manuscrit, un “2%”, amb el gruix de les factures. L’escrit, en principi, el va aportar el director Manuel Pardo i l’advocada el va poder aconseguir. De tota manera, en les testificals d’avui, expliquen les defenses, no s’ha pogut aclarir el significat d’aquest 2%, que es podrien referir a comissions. Un extrem que la mateixa instructora descarta a la vista de les punxades telefòniques, que no indiquen que hagin existit “una possible compensació dinerària o de qualsevol altre naturalesa”.