El ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha reclamat a TV3, Catalunya Ràdio i RAC1 que deixin d’emetre “de manera immediata” la campanya institucional Pla Catalunya Lidera perquè fa propaganda d’una acció de govern, incomplint així la llei de la comunicació audiovisual de Catalunya. L’ens, que ha pres la decisió per majoria, considera que és una “compilació d’accions de futur” i no fa cap esment a “serveis concrets disponibles”, que és l’únic supòsit que contempla la llei per a la publicitat institucional.

La campanya, que inclou la sobreimpressió “Catalunya Lidera, un pla per recuperar el lideratge econòmic de Catalunya. Informa’t de les 200 mesures”, s’ha emès en almenys una ocasió en cada mitjà.

L’avís del CAC, que s’ha de complir al “primer requeriment”, es dirigeix a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), la matriu de TV3 i Catalunya Ràdio, i a Radiocat XXI, l’empresa de qui depèn RAC1. “L’informe del CAC sobre la campanya estableix que es tracta d’un supòsit de publicitat institucional promoguda per la Generalitat de Catalunya, tal com consta amb la menció al final de les formes publicitàries”, diu l’ens. “El Pla Catalunya Lidera és una compilació d’accions de futur que el Govern preveu dur a terme en el marc de les seves atribucions i no fa referència a serveis concrets disponibles”, per la qual considera que la campanya “no s’ajusta” a les previsions de la lletra a de l’apartat 2 de l’article 109 de la LCA.
“Les mesures que promou en els diferents àmbits són accions futures que no troben encaix en el marc de la informació, efectiva i accessible, a la ciutadania dels serveis públics que són objecte d’aquesta campanya de publicitat institucional”, continua l’informe del CAC. Amb tot, la mateixa llei preveu que ni la CCMA ni RAC1 tenen cap mena de “responsabilitat administrativa” per haver emès els anuncis i, per tant, no s’arrisquen a cap sanció. L’únic que han de fer és retirar la campanya i no tornar-la a emetre.
El Pla Catalunya Lidera pretén mobilitzar 18.500 milions d’euros repartits en cinc blocs estratègics, 25 línies d’actuació i 200 mesures que afecten tots els departaments. En tractar-se d’una promesa de futur, el CAC considera que la campanya no compleix la normativa, ja que la publicitat institucional “només” pot tenir com a objectiu “la informació sobre serveis públics, i ha d’evitar, per tant, qualsevol altre de caràcter promocional o prospectiu”.


