La sessió de tarda de la comissió d’investigació del Congrés sobre l’operació Catalunya ha tingut una protagonista excepcional, l’exlíder del PP a Catalunya, Alícia Sánchez-Camacho. Els diputats portaveus a la comissió l’esperaven amb ganes, llevat del PP i de Vox, perquè era la primera vegada que se la podia pressionar per tal que pogués explicar i donar detalls sobre la seva participació en l’operatiu de la policia patriòtica contra el Procés. En concret, sobre la trobada que va mantenir amb un dels principals responsables operatius de la ràtzia contra l’independentisme, el comissari d’intel·ligència jubilat, José Manuel Villarejo, el sis de novembre de 2012.
Camacho ha estat fidel al seu estil, i a la seva expectativa. Seguint l’esquema de la coprotagonista del dia, María Dolores de Cospedal, que ha comparegut al matí i ha negat no només qualsevol participació en l’operació Catalunya, sinó la mateixa existència del pla contra el Procés o de la mateixa policia patriòtica. Camacho ha negat “haver donat cap llista a ningú” i ha titllat la seva participació de “ficció” que “no es correspon amb la realitat”. “No reconec cap dels àudios”, ha remarcat perquè “no han tingut custòdia judicial”.
A més, ha afegit que els àudios sobre la gravació de La Camarga també es van intentar “manipular” en uns “servidors dels EUA”. “Mai he participat en res, l’operació Catalunya ni existeix, i és una ficció gramsciana”, ha conclòs en la seva primera intervenció. Per a Camacho, “l’única operació Catalunya són els que van atemptar contra l’Estat de dret” i que l’han “obligat a marxat de la seva terra”. Camacho ara és diputada a l’assemblea de Madrid. Per a Camacho, l’operació Catalunya és una “estructura fictícia de victimisme independentista que només ha perjudicat els drets dels constitucionalistes”.
“Se m’han vulnerat drets fonamentals”
L’excap de files del PP a Catalunya també ha sortit a la defensiva, davant la sorpresa dels diputats, i ha assegurat que se li “han vulnerat drets fonamentals del dret a la intimitat i a l’honor i al secret de les comunicacions”. De fet, ha dit que no ha volgut presentar demandes per no complicar la vida. Ara bé, ha hagut de dir primer que no recorda que es va reunir amb Villarejo, però sense tancar la porta a què se celebrés com es va “reunir amb molta gent” perquè Catalunya era una “societat convulsa” i el paper que tenia el PP a Catalunya -“amb els millors resultats electorals”-. Però, a preguntes del portaveu de Bildu, Jon Iñarritu, al final ha admès que es va reunir una o dues vegades i va parlar amb ell per telèfon també una o dues vegades, però que “no va tornar a saber res més a la vida”. Ha tirat pilotes fora quan la collaven per tal que confirmés que la primera trobada fos al seu domicili.
També ha reconegut “el dinar” amb Victòria Álvarez a La Camarga i reunions posteriors, però sense entrar en quin era l’objectiu de les trobades. En aquest context, Camacho ha volgut girar els atacs tot recordant que va ser investigada pels Mossos d’Esquadra segons els documents confiscats a la policia de la Generalitat a la incineradora de Sant Adrià del Besòs. D’aquesta manera, Camacho ha negat l’existència de l’operació Catalunya i l’ha descrit “d’invenció” i ha negat la “veracitat” de les gravacions.
El portaveu de Junts, Josep Pagès, l’ha reptat a fer un peritatge de les gravacions. Precisament, amb Pagès se les ha tingut amb duresa, aprofitant dos arguments exposats pel diputat en tant que ha recordat el moment que va donar el mòbil de Victòria Álvarez i ha dit el número públicament o els papers confiscats a la incineradora. Però Pagès no s’ha arronsat quan Camacho ha intentat fer passar bou per bèstia grossa i girar la truita fent passar els unionistes per víctimes. “Però què s’han cregut!”, li ha etzibat per fer-li memòria que des de l’aleshores sempre ha tingut un càrrec davant l’actitud agressiva de Camacho. Un paper que ha obligat a la portaveu d’ERC, Pilar Valluguera, ha demanat empara a la presidència de la comissió, el socialista Arnau Ramírez, davant la “vergonya aliena” que destil·lava la seva intervenció amb els altres diputats.