Quedar-se al Govern o sortir-ne? Aquesta és la qüestió que els afiliats de Junts haurem de contestar aquests propers dijous i divendres. Crec que sortir del Govern és, sens dubte, la millor opció. La millor per al país. I també la millor per al partit-moviment que encapçala el president Puigdemont.

ER no persegueix l’objectiu de la independència. O, si més no, no és el seu objectiu actual ni el creu possible a curt termini. Els republicans han situat l’horitzó a molts anys vista (dècades) o, fins i tot, per a les properes generacions. L’objectiu prioritari d’ER és, avui per avui, no és desbordar l’Estat, sinó obtenir l’hegemonia electoral per seguir governant l’autonomia.

Només així s’entén l’obsessió d’ER per “eixamplar la base” (amb discursos que tenen per objecte disputar-se vots amb el Comuns) i donar estabilitat al Gobierno d’Espanya (Taula de diàleg i suport parlamentari al Congreso). L’estratègia d’ER aigualeix l’objectiu de lluitar per la independència i ha generat divisió entre els independentistes perquè és una política de partit i no pas de país.

Amb el seu afany de consolidar l’hegemonia, ER ha estat també deslleial a l’espai independentista, amb la societat civil i amb JuntsXCat, el seu soci de Govern. Va pactar la investidura amb la CUP i va incloure-hi sotmetre’s a la qüestió de confiança que ara refusa. Ha incomplert també els principals acord amb Junts (direcció estratègica de l’independentisme, composició i contingut de la Taula de diàleg i coordinació estratègica a Madrid). Pere Aragonès no seria president sense els vots de la CUP i Junts i ha incomplert els acords amb ambdues formacions.

La Taula del diàleg (el principal acord assolit ha estat el re-traspàs del Turó de l’Home) no només no ha obtingut cap fruit (ni s’espera que passi), sinó que ha servit per explicitar la renúncia d’ER a la unilateralitat.

El suport parlamentari al PSOE ha comportat greus retallades competencials (retrocés del català, cànon de l’aigua, bombers) i econòmiques (pressupostos, inversions). I el PSOE ha aprofitat l’existència de la Taula i el suport per aparentar davant Europa que el conflicte català està ja reconduint-se (el “reencuentro”).

Les deslleialtats d’ER cap a Junts han estat també constants. Des de la no-investidura del president Puigdemont, la retirada de l’escó de Quim Torra (amb un llavors vicepresident Aragonès de braços creuats sense aplaudir el president), la suspensió sense base jurídica de la presidenta Borràs o la destitució del vicepresident Puigneró per simple rebequeria.

Entretant, Junts ha anat acceptant l’inacceptable. Sense reaccionar amb contundència a les deslleialtats. I aigualint el vi de la independència per no disgustar els suposats companys de viatge.

Conseqüència de tot plegat, amb una ER autonomista i un Junts excessivament seguidista, la desafecció cap a polítics i partits és cada dia més gran, com es constata amb la pèrdua de suport electoral.

Junts es juga ara la seva credibilitat. Quan ER no ha complert els acords signats, i deixa clar que no els pensa complir i ni tan sols respon les propostes per reconduir la situació, sortir del Govern és qüestió fins i tot de dignitat. Fent seguidisme de les polítiques autonomistes d’ER, Junts decep també al seu electoral substancialment independentista.

Si ER ha decebut un bon grapat de votants independentistes, Junts, fidel al seu esperit fundacional de moviment transversal independentista, ha de ser capaç d’oferir una alternativa il·lusionant per a tots aquells que seguim creient en l’1-O. Deixem d’aigualir el vi, desacomplexem-nos i recuperem el lideratge de l’independentisme.

Els partits no són res més que eines per aconseguir objectius polítics que millorin la vida dels ciutadans. Junts té cos de partit polític, però ànima de moviment social. I aquesta ànima de moviment d’alliberament nacional ha de prioritzar els objectius de país. I al país, desorientat i decebut, li cal una gran sacsejada per recuperar la il·lusió col·lectiva que va fer possible l’1-O.

És cert que els partits cerquen controlar les màximes quotes de poder. Però si la gestió d’un pressupost, per elevat que sigui, et fa perdre credibilitat i electors perquè l’electorat no et va votar només perquè administressis l’autonomia, és pa per a avui i gana per a demà. I això és sens dubte dolent per al moviment independentista. Només amb coherència i credibilitat Junts podrà recuperar el lideratge que el moviment necessita.

Alguns diran que abandonar el Govern en vigílies d’eleccions municipals pot ser contraproduent per al partit. En discrepo. Sense la rèmora dels socis es pot fer una campanya més sòlida i agressiva. 

Les municipals les guanyen candidats creïbles, emparats per sigles que no generin rebuig. Ser al Govern no assegura bons resultats municipals. Les sigles d’un partit que renuncia a la dignitat i/o als seus ideals (o que la gent així ho perceb), resten més que sumen.

Cal revertir el desgast electoral de l’independentisme. El xiclet de la Taula de diàleg ja no es pot estirar més. El PSOE no accepta debatre-hi l’amnistia, l’autodeterminació o fins i tot la desjudicialització. Davant d’aquest fracàs, Junts ha de ser la clara alternativa. 

ER, en minoria, haurà de seguir donant suport a Pedro Sánchez (pressupostos, lleis) a canvi de res, només per garantir-se la  seva supervivència a Catalunya. Més pèrdua de credibilitat i desgast electoral.

Si, com va dir el president Puigdemont, l’1-O va ser possible perquè el Govern va contribuir a desbordar l’Estat, Junts ha de fer fidel a una acció política que va donar els seus fruits i va posar contra les cordes l’Estat.

Per recuperar la credibilitat, Junts ha de sortir d’aquest Govern presidit per Pere Aragonès, que ja està amortitzat i no només no genera cap il·lusió, sinó que destrueix la mobilització de l’independentisme.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Català a octubre 05, 2022 | 07:29
    Català octubre 05, 2022 | 07:29
    Completament d'acord. A aquest seudogovern no s'hi pot trobar ni una espurna de bon fer, només ineptitud i desvergonya.
    44
    Icona de dislike al comentari de: Català a octubre 05, 2022 | 07:29 46
    Respon
    • Icona del comentari de: Clara a octubre 05, 2022 | 18:16
      Clara octubre 05, 2022 | 18:16
      No confondre dignitat amb falta de solidesa. La dignitat és plantar cara.
  2. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a octubre 05, 2022 | 08:51
    Doctor Strangelove octubre 05, 2022 | 08:51
    Quina mala llet que té aquest convers escrivint ER i tractant-los com a no catalans. I això ho fa un ex-espanyolista confés! En fi, un dels problemes de l'independentisme és tota aquesta colla de conversos que s'ha passat a aquest moviment, i que es pensen que amb la radicalitat ells seran els més catalans. Ser més papista que el Papa és de mediocres i si per més inri, ets seguidor del líder únic de Waterloo (el batxiller) ja està tot dit! Doc.
    • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a octubre 05, 2022 | 22:11
      Pere Llimonera i Citronell octubre 05, 2022 | 22:11
      Ho sento, però els unionistes com vostè estan en clara minoria.
      • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a octubre 06, 2022 | 10:41
        Pere Llimonera i Citronell octubre 06, 2022 | 10:41
        TRoLLete separata supremata deja de usurpar nombres para comentar sandeces y mentiras... Analízalo bien, y verás que las ocurrencias psicodélicas que tienes son por causa del adoctrinamiento y la abducción... Como decía Josep Pla : "el catalán es un perfecto español al que le han estado diciendo toda la vida que debería ser otra cosa”... Inapelable decepciona del asunto... retrató el auténtico drama que ha producido el supremacismo independenciero durante décadas, desde que se lo inventaron 4 GaT0s de una parte de las Elites Extractoras Catalanas hace siglo y pico para manipular mejor al pueblo y llevarse 'els Calers', los Chiringuitos y el "Peix al C0Ve"... También dijo : "El catalán es un fugitivo. A veces huye de sí mismo y otras, cuando sigue dentro de sí, se refugia en otras culturas, se extranjeriza, se destruye; escapa intelectual y moralmente. A veces parece un cobarde y otras un ensimismado orgulloso. A veces parece sufrir de manía persecutoria y otras de engreimiento. Alterna constantemente la avidez con sentimientos de frustración enfermiza. Aspectos todos ellos característicos de la psicología del hombre que huye, que escapa. A veces es derrochador hasta la indecencia y otras tan avaricioso como un demente; a veces es un lacayo y otras un ­insurrecto, a veces un conformista y otras un rebelde. El catalán se evade, no se suma a nada, no se compromete con nadie. Ante lo irremediable del dualismo, procura llegar a su hora final habiendo soportado la menor cantidad de molestias posibles —lo cual le hace sufrir aún más—. La careta que lleva puesta toda su vida le causa un febril desasosiego interno."... Apa, Adéu, Siau"...
        • Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a octubre 06, 2022 | 15:21
          Luisnomeacuerdo octubre 06, 2022 | 15:21
          Yo quiero ser español como tu Llimonera y tener una polica y una guardia civil y unos jueces que me protejan de los malvados independentistas.
  3. Icona del comentari de: Cal votar NO! a octubre 05, 2022 | 09:10
    Cal votar NO! octubre 05, 2022 | 09:10
    No només de dignitat. També és qüestió d'eficàcia independentista i de credibilitat del partit.
    28
    Icona de dislike al comentari de: Cal votar NO! a octubre 05, 2022 | 09:10 21
    Respon
    • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a octubre 05, 2022 | 21:28
      Pere Llimonera i Citronell octubre 05, 2022 | 21:28
      "Ni de dignitat, ni de credibilitat"... El supremacismo esta ahora en un estadio de "Canibalismo"... Modo Caníbal 'On'... han sido devorados por su propio relato... ni los mismos indepas, ni siquiera los mas independencieros son suficientemente independencieros para algunos; mientras que otros ya se han dado cuenta de que 'Tot era Mentida', que todo ha sido un montaje durante décadas en una carrera alocada a ver quien era mas radical, quien inventaba mas y creaba mas Fantasias, a ver quien imperaba entre demagogia, populismo barato y huida hacia adelante (y todo con el objetivo espurio de llevarse "els Calers" y el "Pëix al Cove" y llenarse la "Butxaca", mientras aparentaban y quedaban como prohombres y "grandes intelestuales' de la gloriosa patria inventada)... para entenderlo, basta ver !como están algunos que ahora ya andan gritando, silbando, vejando, chiflando a gente como la Forcadell! y a toda clase de radicales y 'forcos'; han creado un Pandemonium separata... y así andan a las greñas y como el perro y el gato en una carrera de hiperventilados y de justificaciones injustificables... Y es que lo de "Convertir el Agua en Vino", ya dicen que lo hizo un tío hace mas de 2 milenios por ahí, por la zona de Oriente Próximo; pero no hay noticias de que nadie lo haya vuelto a repetir, ni me parece que vaya a suceder nunca, si es que alguna vez sucedió... O sea, que los mas enajenados, andan completamente desatados y sin freno; y han convertido Catalunya en un 'Sin-vivir' tanto para suprematas como para seres racionales, mientras los indepas y victimas de la Abducción y el adoctrinamiento, se matan entre ellos por una mirada (no digamos ya por el dinero publico, el poder público y los chiringuitos y SueldaZ0s, que eran el fin primero y objetivo ultimo de todo el Movimiento separata supremata)... Es una Operación sin Cerebro, que se les ha ido de las manos... Un, atraco a un Banco mal planeado; en el que tras sonar la alarma están todos a las greñas en la Caja de Seguridad del Banco en la mitad de Manhattan, rodeados por decenas de coches patrulla y cientos de miembros del 'New York Police Department', sin poder salir ni por la puerta ni por el butrón que han hecho para entrar; y solo se les ocurre como respuesta el echarse la culpa entre ellos, amenazarse y apuntarse con el revolver y culpar de todo al Alcalde de NY, a la policía, a los padres y novias de unos y otros, al segurata negro del Bronx y a los empleados y transportistas hispanos del Bronx y del East Side, mientras los rehenes rompen en lloros, gritos y lamentos; sin darse cuenta ni reconocer que 'el Plan' era MaL0 y estaba y están MaL ejecutado... Y así, cuanto mas pase el tiempo y mas cándidos y crédulos se den cuenta de que nada de toda esta infamia fantasiosa, nada de todo ese Paraíso impostado, nada de eso sucede, ni va a suceder, mas individuos y victimas que se quedaran con un palmo de narices y con sus vidas y mentes hastías, hastiadas, vacías y con un rencor insano y enfermizo... Pero los responsables, casi seguro, quizás N0 todos pero muchos, encontraran otro Chiringuito dentro del sistema del Regimen y santas-pascuas...
  4. Icona del comentari de: Perspectiva a octubre 05, 2022 | 09:14
    Perspectiva octubre 05, 2022 | 09:14
    D'acord amb l'article des d'una perspectiva política. També podem plantejar com avançaria millor l'independentisme. Potser no pot avançar a partir d'un govern de l'autonomia al qual se li pot aplicar un 155 o treure un President amb una maniobra judicial. Serà millor impulsar des de fora del govern i més, si aquest està desacreditat?
    22
    Icona de dislike al comentari de: Perspectiva a octubre 05, 2022 | 09:14 17
    Respon
  5. Icona del comentari de: Tempesta_negra a octubre 05, 2022 | 09:24
    Tempesta_negra octubre 05, 2022 | 09:24
    Com no podia ser d'una altra manera, en Jaume Cuevillas perla clar i català. Estic d'acord amb el seu relat, 100% d'acord. Algú a Palafrugell, em va dir que hi hauria una tardor calenta i que passarien coses. Sembla que així serà. Gràcies, JACS.
    29
    Icona de dislike al comentari de: Tempesta_negra a octubre 05, 2022 | 09:24 24
    Respon
  6. Icona del comentari de: Groc a octubre 05, 2022 | 11:12
    Groc octubre 05, 2022 | 11:12
    Dignitat xiulan
  7. Icona del comentari de: Josep Carbonell a octubre 05, 2022 | 11:52
    Josep Carbonell octubre 05, 2022 | 11:52
    Son els fets els que s'han de valorar per prendre la decissió de dir NO. Tota l'argumentació del Sr. Cuevillas és irrefutable. Prou d'estratègies i futuribles que portan a situacions insostenibles.
    24
    Icona de dislike al comentari de: Josep Carbonell a octubre 05, 2022 | 11:52 15
    Respon
  8. Icona del comentari de: Cge a octubre 05, 2022 | 12:13
    Cge octubre 05, 2022 | 12:13
    S'agraeix que algú parli clar, i que qui tingués dubtes s'hagi aclarit. Jo també penso que Junts hi guanyarà si surt del govern.
    26
    Icona de dislike al comentari de: Cge a octubre 05, 2022 | 12:13 18
    Respon
    • Icona del comentari de: No cola a octubre 05, 2022 | 21:13
      No cola octubre 05, 2022 | 21:13
      No t'equivoquis, hi guanyarem tots treient aquests ganduls i dèspotes que es pensaven que sempre governarien. La independència ja van demostrar que no la farien ni la volien fer en els gairebé 5 anys que ha passat des del 1-O A Fer punyetes.
  9. Icona del comentari de: Sup Marcos a octubre 05, 2022 | 12:21
    Sup Marcos octubre 05, 2022 | 12:21
    Cuando le regalasteis la presidencia al pequeñajo, ya sabíais lo que hacíais, no vengáis de inocentes ahora.
    • Icona del comentari de: Anònim a octubre 05, 2022 | 21:17
      Anònim octubre 05, 2022 | 21:17
      Neng, pa pequeñajo el mini-nan d'en coscuvillas, al seu costat el president és la torre Eiffel
  10. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a octubre 05, 2022 | 13:49
    Luisnomeacuerdo octubre 05, 2022 | 13:49
    El enanito saltarín de las corbatas horteras está mol cabread. Como disfrutamos los atapuercanos con el espectáculo de los fascistas independentistas de tractoria tirándose los trastos a la cabeza. Ya sabéis de repugblica res de res.
    • Icona del comentari de: Anònim a octubre 05, 2022 | 22:14
      Anònim octubre 05, 2022 | 22:14
      La minoria nacional oprimida somos los catalanes, lo siento, pero no podemos ser fascistas, no tenemos el poder, ni judicial, ni policial ni militar. Y són ustedes los nacionalistas españoles los no democratas.-
  11. Icona del comentari de: Gonzalo a octubre 05, 2022 | 14:14
    Gonzalo octubre 05, 2022 | 14:14
    Convergentes, lo tenéis jodidillo. Si los afiliados votan para salir del gobierno, la dirección y los que viven del sueldazo Nescafé (y los aspirantes a ese sueldazo), van a pensar que no han votado correctamente. Que no merece la pena estar en un partido que se mueve por la burbuja de Twitter y foros de internet. Y si sale la opción continuista, las redes sociales se inundarán de cientos y cientos de comentarios de los hiperventilados indepres. Que si pucherazo. Que si eso no es lo que de verdad quiere "el poble". Jodido lo tenéis, convergentes.
  12. Icona del comentari de: Dignitat tambè vol poder dir altres coses a octubre 05, 2022 | 14:26
    Dignitat tambè vol poder dir altres coses octubre 05, 2022 | 14:26
    Quan al polìtic italià, ja fa anys, un periodista li va preguntar si el poder desgastava, ell va respondre que el poder desgastava al qui no tenia poder. I per poder no entenia "paguetes" sinò capacitat de fer coses concretes i no nomès oposiciò, on no es pot fer res concret tret de dir que no. Estic d'acord amb moltes coses, però no es tracta de marxar per dignitat, sinò precisament de mantenir-se ferms per dignitat davant la voluntat d'ERC (i del govern espanyol) de que Junts marxi i es desgasti sol. I a Puignerò ja el tenien assenyalat des de Madrid precisament perque tenia el "poder" de fer una massa bona feina en camp digital dins de Catalunya i no els convenia. Aragonès els hi ha trobat l'ocasiò i prou.
    11
    Icona de dislike al comentari de: Dignitat tambè vol poder dir altres coses a octubre 05, 2022 | 14:26 16
    Respon
    • Icona del comentari de: Andreotti a octubre 05, 2022 | 17:50
      Andreotti octubre 05, 2022 | 17:50
      El polític italià era Giulio Andreotti
    • Icona del comentari de: No cola a octubre 05, 2022 | 21:22
      No cola octubre 05, 2022 | 21:22
      I tant que coneixia a Puigneró a madriz, si pasaba el día, d'amagat i demanant pinso de despatx en despatx per fer algun "pelotazo" ben sucós per la butxaca convergent, com el habitatges de luxe al costat de la pista de l'aeroport o els que volia fer al Pirineu amb les olimpíades espanyoles. Menys mal que res d'això li va sortir bé i esquerra el va aturar. Ja us el podeu ben quedar, i posseu cremalleres a les butxaques o us les escurara aquest penques.
  13. Icona del comentari de: LLARENA dPENA a octubre 05, 2022 | 15:43
    LLARENA dPENA octubre 05, 2022 | 15:43
    Totalment d'acord amb l'article. No te cap sentit continuar al Govern per part de JxCAT quan no pintes res. Però, sobre tot, perquè només fas que, com a titella, també en siguis culpable de la renuncia d'ESGUERRO AUTONOMISTA de CAT, antiga ERC, al projecte independentista. Tanta merda que està patint Junts per part d'ESGUERRO, te dos responsables: Jordi Sánchez i en Turull, que s'ho han passat tot obedientment alhora que mantenint la seva idea de formar part d'un govern titella que no va enlloc, de forma conscient a qualevol cos. Si de veritat Junts volen tirar endavanat amb dignitat i possibilitats de futur d'independéncia: FOC NOU i BARCA NOVA. I, com sembla, no volen sortir del Govern per interessos de partit per continuar fent el titella, que marxin de JxCAT els que vulguin conitnuar lluitant per la república catalana forman un nou partit politic, afegir-se a la Llista Cívica de l'ANC o altre opció, i continuar camí nou sense topalls ni interessos que no porten enlloc.
    • Icona del comentari de: Anònim a octubre 05, 2022 | 21:24
      Anònim octubre 05, 2022 | 21:24
      Cert els corruptgents han de sortir quant abans millor. Tanta comedia d'aquests ganduls que fa dies que no treballen però és foten uns tiberis de collons ja fan fàstic Fora tanta podridura
  14. Icona del comentari de: Sergi Sol a octubre 05, 2022 | 18:53
    Sergi Sol octubre 05, 2022 | 18:53
    Un que no vol pagueta i poltroneta? I és polític? Mai podria ser Ñerki...
    • Icona del comentari de: No cola a octubre 05, 2022 | 21:15
      No cola octubre 05, 2022 | 21:15
      Si xato, que aquest el que vol és el poder, amb això ja ho tindrà tot. Mai podria ser en un partit d'esquerres, al seu moment ja va demostrar que mai es mullarà el cul per Catalunya en coscuvillas
      • Icona del comentari de: Res de bo a octubre 06, 2022 | 18:52
        Res de bo octubre 06, 2022 | 18:52
        Ser un partit d'esquerres no és res de bo. Tenir consciència social és una cosa però els anomenats partits desquerres en són tota una altra. Es prodiguen en demagògia per exacerbar l'enveja dels primaris i en dur a terme incongruències i disbarats que sempre acaben perjuducant la societat asalariada.
  15. Icona del comentari de: Guillem.? a octubre 05, 2022 | 20:53
    Guillem.? octubre 05, 2022 | 20:53
    Credibilitat nomes si es queden i des de les respectives conselleries s'enfronten a l'estat.
  16. Icona del comentari de: No cola a octubre 05, 2022 | 21:09
    No cola octubre 05, 2022 | 21:09
    Coherència com la que va tenir el mini-nan coscuvillas el primer dia? No és ni coherència ni dignitat, es que no suporten no ser els amos del cotarro, es l'arrogància del qui es pensava que sempre tindria el poder i té la síndrome del despota.

Respon a Gonzalo Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa