No sóc de fer servir paraules gruixudes alegrement. No m’agrada que es banalitzin certs conceptes, perquè aleshores perden el seu significat. Però després de molts advertiments, s’ha consumat un pacte entre ERC i el PSOE que ja no es pot definir amb les paraules que hem fet servir fins ara. Hem passat de la renúncia continuar lluitant per la independència a donar suport a mesures de l’Estat que ens ho posen més difícil. Com es defineix això? 

El pacte per reformar el Codi Penal espanyol, a banda de ser una maniobra absolutament incomprensible, és una traïció en el sentit de “donar suport a un grup rival”. És una falta de lleialtat als que continuen decidits a enfrontar-se a l’Estat malgrat la repressió, perquè li dóna armes per a exercir-la de forma més eficaç. I fent-ho, a més, blanqueja i reforça Espanya en el seu front més fluix: l’internacional.

Venim de 5 anys molt difícils, en què moltes coses eren cada vegada més òbvies però no s’explicitaven. Va caldre el pacte d’investidura de Pere Aragonès, lligat al pacte dels indults amb l’Estat, per a fer explícites les coordenades de la rendició d’una part del lideratge independentista. Una rendició en forma de renúncia a la via unilateral, que de fet va ser la condició prèvia que va posar l’Estat als presos per deixar-los sortir en llibertat condicional. 

Després, just abans de les vacances, vàrem assistir a l’episodi dramàtic de la taula de rendició (mal anomenada de diàleg) en què el govern d’ERC i Junts va signar l’acatament del marc constitucional espanyol i la renúncia a exercir l’autodeterminació. Un govern, per cert, que per fi es va trencar després de l’11S i l’1O, però que significativament no ho va fer com a conseqüència d’aquests pactes amb l’Estat.

Hem transitat, doncs, pel camí de la rendició dels que per la seua llibertat i comoditat personal han renunciat a enfrontar-se amb l’Estat. Però, com dèiem, això que s’ha pactat sobre el Codi Penal en situa en un escenari qualitativament diferent. No només renuncien a lluitar, la qual cosa es pot arribar a entendre humanament. I fins i tot a perdonar si cedeixen el relleu als que sí que volen continuar lluitant. Renuncies a lluitar i dones armes a l’Estat per a què persegueixi els que ho continuïn fent. 

Perquè, al marge de la propaganda, la reforma del Codi Penal és això: blanquejar l’Estat a canvi de res. Res que limiti les eines repressives de l’Estat o que ens pugui acostar mínimament a la independècia. Derogar la sedició, un delicte que des del Consell d’Europa, des de l’ONU o des dels tribunals alemanys ja havien sentenciat, no és cap guany significatiu. Espanya no renuncia a res, perquè simplement refina les armes repressives, però ERC sí. I ho fa en perjudici de tots. 

Qualsevol condemna o petició d’extradició per sedició sabíem que no seria mai avalada pels tribunals europeus. Per tant, derogar aquest delicte no ens aporta cap guany com a moviment. En canvi, a Espanya li podria estalviar la condemna del Tribunal d’Estrasburg si les sentències dels presos polítics són anul·lades pel Suprem després de la reforma del Codi Penal.

I el que és pitjor, Espanya manté intacta la capacitat repressiva. Certament es veu reduïda contra els exiliats que no estan acusats de malversació. Ningú més té pendent un judici per sedició. Però no es pot oblidar que bona part dels presos varen ser condemnats per sedició i malversació. I no sé si a algú li ha passat per alt, però la pena de desodres públics agreujats i la de malversació poden sumar fins a 17 anys, dos més que el límit màxim de la sedició

Qualsevol persona amb responsabilitats de govern que en un futur intenti fer la independència podrà ser condemnat fàcilment a les mateixes penes que es varen imposar als consellers del govern Puigdemont. I ell mateix també, perquè se’l reclama per malversació agreujada. Fins i tot podria ser pitjor en el cas del president, almenys pel que fa als anys d’inhabilitació, ja que per malversació aqueixa pot arribar als 30 anys.  

Pel que fa a la gent sense cap responsabilitat pública que se la va jugar per fer possible l’1O, amb el Codi Penal actual se l’hauria pogut condemnar a penes de fins a 8 anys per sedició. Tot i que ja hem vist que no es varen atrevir a perseguir ningú malgrat que tenen milers de noms i documents d’identitat dels organitzadors del referèndum. Ara, per desordres públics agreujats el límit serà de 5 anys, que no és tan diferent de 8. De fet, la pregonada rebaixa de 15 a 5 només aplicaria als càrrecs polítics i ells serien sens dubte condemnats per altres delictes que s’han de sumar als desordres.

En canvi, l’ampliació del tipus penal de desordres és un risc evident per a qualsevol persona que lluiti per fer la independència de l’única manera que és pot fer: amb la mobilització. De fet, ara mateix hi ha centenars de persones acusades d’aquest delicte. Abans requeria haver alterat la pau pública, i a partir d’ara només la intenció de fer-ho. Abans exigia violència i a partir d’ara també s’admet la mera intimidació. També s’hi inclou el tema de l’ocupació d’instal·lacions o edificis, en clara referència a l’1O. I finalment, però no menys important, ara es penalitza també la mera “provocació, conspiració i proposició” dels desordres públics, en termes idèntics al delicte de sedició que diuen que deroguen.

Dues coses més referides a les penes que gairebé ningú no ha comentat són, en primer lloc, que en els desordres agreujats la pena mínima és de 3 anys. Això vol dir entrada a presó automàtica perquè supera el mínim de 2 anys, a diferència del delicte actual. També, en segon lloc, és molt rellevant la introducció en els desordres públics de la pena d’inhabilitació, no prevista actualment, que en el cas dels funcionaris o polítics podrà arribar als 8 anys. Tenint en compte els possibles destinataris d’aquest nou delicte, no és un canvi menor. En el context català, apartar líders polítics de les institucions en alguns moments ha semblat més important que empresonar-los.

Resumidament, dels líders del 2017, ningú que estigui condemnat o perseguit per malversació no es veurà beneficiat d’aquesta reforma. I malgrat que diguin que també volen revisar aquest delicte durant la tramitació em sembla molt improbable que es faci. Precisament perquè és la trampa per eliminar la sedició sense reduir la capacitat punitiva de l’Estat. Només, limitadament, aquells que no se’ls pugui acusar de malversació pels fets de 2017 se’n podran beneficiar. De cara al futur, doncs, l’Estat no ha renunciat a perseguir l’independentisme amb a mateixa severitat que ho està fent. No enganyen a ningú. 

De la rendició a la traïció: ERC no només ha renunciat a l’exercici efectiu de l’autodeterminació, que només es pot fer de manera unilateral. No només ha promés als seus socis espanyols que mai més no tornarà a intentar fer la independència sense el seu permís. També ha decidit unilateralment impedir o fer més difícil que ho puguem fer els que pensam que és l’única manera d’arribar a tenir un Estat català independent. I això, es posin com es posin, és molt gros. 

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Gonzalo a novembre 12, 2022 | 23:46
    Gonzalo novembre 12, 2022 | 23:46
    Habló el coherente. El del partido que permite que gobierne el PSC en la diputación a cambio de generosas nóminas, incluida la de la esposa del vivales. Habló el valiente. El que dejó la sindicatura electoral del 1 de octubre al anunciar la justicia española una sanción DIARIA de 12.000 euros si continuaban perteneciendo a ella. Y encima va de coherente y de valiente por la vida. Como os toman el pelo. Borricos.
    16
    Icona de dislike al comentari de: Gonzalo a novembre 12, 2022 | 23:46 83
    Respon
    • Icona del comentari de: Tu padre a novembre 13, 2022 | 14:19
      Tu padre novembre 13, 2022 | 14:19
      CarroÑa
      • Icona del comentari de: Gonzalo a novembre 13, 2022 | 21:01
        Gonzalo novembre 13, 2022 | 21:01
        Anda, payasete...ponte un huevo frito de papel encima de la cabeza mientras berreas andapandanchia, so analfabeto. Jajaja!
        • Icona del comentari de: El trolete a novembre 14, 2022 | 10:32
          El trolete novembre 14, 2022 | 10:32
          Gonzalo, anda échate unas pajas, con tu amigo del alma, Torrente.
    • Icona del comentari de: Gonzalo el demente a novembre 13, 2022 | 20:32
      Gonzalo el demente novembre 13, 2022 | 20:32
      Para borricos tu familia gonsalu que ya te conocemos.
    • Icona del comentari de: Hombre, Gonsalo! a novembre 14, 2022 | 12:41
      Hombre, Gonsalo! novembre 14, 2022 | 12:41
      Això de no tenir ni puta idea de qui va ser ton pare no ajuda a que deixis de ser un miserable.
      • Icona del comentari de: No els doneu corda a novembre 14, 2022 | 12:53
        No els doneu corda novembre 14, 2022 | 12:53
        Respondre els xarnegos els dona corda
      • Icona del comentari de: Gonzalo a novembre 14, 2022 | 13:15
        Gonzalo novembre 14, 2022 | 13:15
        Cuando ya nombrais a la familia, es que os habéis quedado sin argumentos. Jajaja! Que patéticos sois. Borricos! Jajaja!
  2. Icona del comentari de: Pepet a novembre 13, 2022 | 01:29
    Pepet novembre 13, 2022 | 01:29
    ERC sempre ha traït, porta 1 segle traint. No són bons per governar Catalunya, perquè es venen sempre a españa o a l'esquerra en general que ens està portant a la misèria i a la invasió de foranis varis
    84
    Icona de dislike al comentari de: Pepet a novembre 13, 2022 | 01:29 48
    Respon
    • Icona del comentari de: Realitat a novembre 13, 2022 | 14:43
      Realitat novembre 13, 2022 | 14:43
      El sr. Costa va se dels primers en trair la independencia en deixar la sindicatura de l'1-O en quant la justicia espanyola ho va manar. D'aixo ningú en diu res???
      65
      Icona de dislike al comentari de: Realitat a novembre 13, 2022 | 14:43 46
      Respon
      • Icona del comentari de: Octubrista a novembre 13, 2022 | 19:45
        Octubrista novembre 13, 2022 | 19:45
        La única "realitat" és que treballes pel enemic. En realitat, ets un sac de merda
        16
        Icona de dislike al comentari de: Octubrista a novembre 13, 2022 | 19:45 11
        Respon
  3. Icona del comentari de: TEDH a novembre 13, 2022 | 04:51
    TEDH novembre 13, 2022 | 04:51
    Solo cabe agregar que, con el fallo del TEDH por llegar en los próximos años, el delito de sedición quedará derogado de facto, sin necesidad de hacer ningún cambio legislativo. Lo saben los socios listos, pero no ERC?
    42
    Icona de dislike al comentari de: TEDH a novembre 13, 2022 | 04:51 32
    Respon
  4. Icona del comentari de: Costa deu parlar del batxiller a novembre 13, 2022 | 05:00
    Costa deu parlar del batxiller novembre 13, 2022 | 05:00
    Es va rendir en 8 segons, que és el que va durar la DUI. I ens va traicionar prometent tornar per guanyar les eleccions, cinc anys després encara l'esperem, va transformar l'1-O en el dia de la vergonya.
    52
    Icona de dislike al comentari de: Costa deu parlar del batxiller a novembre 13, 2022 | 05:00 58
    Respon
  5. Icona del comentari de: Rendició i cagarrines junquerils a novembre 13, 2022 | 06:46
    Rendició i cagarrines junquerils novembre 13, 2022 | 06:46
    Junqueras un pou de rendició, d'espanyolització i de traició. Cal DECLARAR,LO BOTIFLER BORBONIC, EL SALVADOR DE L'ESPAÑA FRANQUISTA ETERNA. Quin gran fill de F4rnco el parraco loco junqueras de España.Una
    112
    Icona de dislike al comentari de: Rendició i cagarrines junquerils a novembre 13, 2022 | 06:46 8
    Respon
    • Icona del comentari de: Antoni Tarragó a novembre 14, 2022 | 09:03
      Antoni Tarragó novembre 14, 2022 | 09:03
      Era mossén i ara es un PARROCO LOCO. Junqueras vols pipes?
  6. Icona del comentari de: Ciutadà a novembre 13, 2022 | 07:58
    Ciutadà novembre 13, 2022 | 07:58
    Tota la raó.
  7. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a novembre 13, 2022 | 09:28
    Doctor Strangelove novembre 13, 2022 | 09:28
    Canada i Escòcia demanen permís per fer la independència i només on hi ha hagut guerres es pot fer una independència unilateral. Això és el que voleu els hiperventilats? Això? Doncs sigueu vosaltres els primers! A no, ells des de casa i les castanyes al carallots que els hi fan cas! S'ha de ser molt i molt ruc, per seguir les consignes del batxiller i tota aquesta colla de vividors! Doc.
    14
    Icona de dislike al comentari de: Doctor Strangelove a novembre 13, 2022 | 09:28 58
    Respon
    • Icona del comentari de: Josep a novembre 13, 2022 | 12:21
      Josep novembre 13, 2022 | 12:21
      Quant dius el batxiller a qui et refereixes
      • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a novembre 13, 2022 | 17:48
        Doctor Strangelove novembre 13, 2022 | 17:48
        Al de waterloo, tros d'ase! Doc.
        • Icona del comentari de: Abba a novembre 13, 2022 | 20:11
          Abba novembre 13, 2022 | 20:11
          Quant dius el de Waterloo a qui et refereixes ?
      • Icona del comentari de: Doc el caguetes a novembre 13, 2022 | 20:34
        Doc el caguetes novembre 13, 2022 | 20:34
        Es refereix a ell mateix, no dona per mes pobrisso XDDD
    • Icona del comentari de: perell a novembre 13, 2022 | 13:48
      perell novembre 13, 2022 | 13:48
      Eslovaquia va demanar la indepencia de Txequia i no hi va haver cap guerra. s'ho van repartir tot inclus el exercit
      32
      Icona de dislike al comentari de: perell a novembre 13, 2022 | 13:48 36
      Respon
      • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a novembre 13, 2022 | 17:47
        Doctor Strangelove novembre 13, 2022 | 17:47
        Ho van pactar, no va ser unilateral com volen els hiperventilats, aquesta és la diferència que alguns no entenen. Mai, es pot fer una independència unilateral, mai! Doc.
        • Icona del comentari de: Doctor strangehate a novembre 13, 2022 | 20:36
          Doctor strangehate novembre 13, 2022 | 20:36
          Haha mira que ets un pobre beneit, va torna al casal d'avis que es fa tard.
          • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a novembre 14, 2022 | 13:17
            Doctor Strangelove novembre 14, 2022 | 13:17
            Tinc un Ferrari, no parlo amb pobres. Doc.
            1
            Icona de dislike al comentari de: Doctor Strangelove a novembre 14, 2022 | 13:17 4
        • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 14, 2022 | 16:11
          Pere Llimonera i Citronell novembre 14, 2022 | 16:11
          Vos doctor voleu pactar amb Espanya? Segur que encara us creieu allò del federalisme.
          • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 14, 2022 | 17:36
            Pere Llimonera i Citronell novembre 14, 2022 | 17:36
            Lo que quiere el Doc y lo que quiero Yo es que N0 usurpes mi Nombre ni el de otros para comentas Ch0RRaDas, TRoLL independenciero...
            3
            Icona de dislike al comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 14, 2022 | 17:36 2
      • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 14, 2022 | 16:02
        Pere Llimonera i Citronell novembre 14, 2022 | 16:02
        SÍ, así es; ¡Qué cosas! ... y eso que, el Checo y el Eslovaco entre si, se diferencian menos que el Catalán y el Valenciano o el Mallorquín... Pero bueno, así lo eligieron Democráticamente, porque lo permitía la Ley, porque nunca antes hubo una nación llamada Checoslovaquia durante siglos y solo existió de 1918 a 1992 (a excepción del periodo correspondiente a la Segunda Guerra Mundial, época en la que perteneció a la Alemania nazi; o sea solo existió Checoslovakia como nación durante unos 60 años); y además, antes de ello tampoco existían como países, sino que formaban parte de una entidad política muy longeva pero diferenciada entre si, como fue el Imperio Austro-Húngaro; y porque la mayoría de la gente estaba por la labor... O sea, justo todo lo contrario que ocurre en Catalunya y el resto de España, donde la Ley N0 lo permite y otorga la decisión sobre referendos a las regiones Autonómicas, donde hay una Historia Política común de mas de 5 siglos y medio (y de Raíces, lazos, interrelaciones y Cultura comunes de Milenios en un Espacio Geográfico común, separado de otros y obvio); y la mayoría de la gente N0 está por la Labor (solo los separatas suprematas, porque el resto no se molesta mucho, generalmente ni en votar en la elecciones regionales Autonómicas; menos aun en referendos secesionistas y mucho menos aun en Movimientos supremacistas, Botifarrendums ilegales impostados y DUIs sectarias y totalitarias y G0LPes ilegales y delictivos)... Casi Naa; como para comparar los casos, oye... ... "perdoneu, però Algú ho havia de dir!"... Apa, Siau!
    • Icona del comentari de: uno que vive en Tabarnia a novembre 13, 2022 | 14:03
      uno que vive en Tabarnia novembre 13, 2022 | 14:03
      cada vegada demostres que els teus estudis no han servit per formarte com a persona i tenir un minim de dignitat, la teva te la vares vendra molt barata de fa molts anys
    • Icona del comentari de: Tu padre a novembre 13, 2022 | 14:21
      Tu padre novembre 13, 2022 | 14:21
      A cáscara a la vía.
    • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 14, 2022 | 16:10
      Pere Llimonera i Citronell novembre 14, 2022 | 16:10
      Ho sento doctor, no ens interessa el que diu.
      • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 14, 2022 | 17:46
        Pere Llimonera i Citronell novembre 14, 2022 | 17:46
        SÍ, sí que me interesa lo que dice el Doc, porque son verdades como catedrales sobre los separatas supematas y sobre el Movimiento y el Régimen separata supremata del Nacional Catalanismo... al que N0 le interesa es al TRoLLETe secesionista supremata que usurpa mi nombre y el de otros... Y lo que me interesa a mi y seguro que al Doctor y a todos los comentaristas es que N0 usurpes mi Nombre ni el de otros para comentar toda clase de sandeces y Ch0RRaDas, TRoLL independenciero... Apa, Siau!
  8. Icona del comentari de: vaaa a novembre 13, 2022 | 09:46
    vaaa novembre 13, 2022 | 09:46
    Dir-se Esquerra Republicana és un insult al ciutadà.
    54
    Icona de dislike al comentari de: vaaa a novembre 13, 2022 | 09:46 32
    Respon
  9. Icona del comentari de: Angelblau a novembre 13, 2022 | 10:12
    Angelblau novembre 13, 2022 | 10:12
    Esquerra RENEGADA de Catalunya
    54
    Icona de dislike al comentari de: Angelblau a novembre 13, 2022 | 10:12 21
    Respon
  10. Icona del comentari de: Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) a novembre 13, 2022 | 11:03
    Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) novembre 13, 2022 | 11:03
    Magnífic article del senyor Costa que diu les coses pel seu nom!
    72
    Icona de dislike al comentari de: Som el 90.18 % (el 1-O de 2.266498 votants, 2.044.038 vam votar SÍ a la independència) a novembre 13, 2022 | 11:03 37
    Respon
    • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 13, 2022 | 12:41
      Pere Llimonera i Citronell novembre 13, 2022 | 12:41
      "Saben aquel que diu?" ... ¿Qué le dice un separata supremata al otro? ... -te cambio mi Unicornio por tu billete de Vuelo a Narnia en clase Business...
      • Icona del comentari de: Fat boy a novembre 13, 2022 | 16:30
        Fat boy novembre 13, 2022 | 16:30
        No gràcies prefereixo anar a Gibrarta ejpanyo.
        • Icona del comentari de: Gonzalo a novembre 13, 2022 | 21:07
          Gonzalo novembre 13, 2022 | 21:07
          Jajaja! El gordito siempre con Gibraltar. Jajaja! Vete a Gibraltar, territorio de UK, y deja ya de vivir es España, so borregazo. Jajaja!
          • Icona del comentari de: fat boy a novembre 14, 2022 | 10:49
            fat boy novembre 14, 2022 | 10:49
            Hi, hi, hi.
            2
            Icona de dislike al comentari de: fat boy a novembre 14, 2022 | 10:49 3
          • Icona del comentari de: Pere LLimonera i Citronell a novembre 14, 2022 | 13:33
            Pere LLimonera i Citronell novembre 14, 2022 | 13:33
            Friki Friki Friki Lo peor en el Credo del Nacional Catalanismo es la FRiKaDa insostenible insostenibilidad y 'La insoportable levedad del ser' separata supremata inventa patrias de Nacional Catalanismo fascistoide y Anti-Democrático... y lo peor: mas insostenible que eso son las piruetas mentales quiméricas y los enmarañados fractales sofísticos neuronales estrujaM0LLeras que se inventan algunos en sus flipadas y excesos de kaLimotxo y Ratafia para intentar justificar su Movimiento supremacista y fantasioso; pero bueno, supongo que detrás de todo está el vil metal; y la Pela es la Pela, y el Euro es aun mas que la Pela... Apa, Siau... Derecho son los únicos Claro que es una FRiKaDa, "Fran BCN", porque el conflicto lo mantiene esta gente flota en su Burbuja y cuando se pinche esta y dejen de flotar y caigan al suelo se van a pegar un M0RRón de pelotas... los partidos ultra-Derechistas del supremacismo independenciero se encuentran lastrados, mas aun encadenados a sus fantasías e imposturas Históricas y, peor aun, a sus creencias primarias, reaccionarias, fantasiosas y primitivas encarnadas y su Movimiento (también llamado 'Procés'); y ademas cada partido tiene sus propia Fe, conformándose así en Sectas de fanáticos radicales de un mismo credo fantasioso, dividido por esas creencias sectarias, totalitarias y simplistas en su comportamiento, modus operandi y ficción ideológica... y Ni Opium, ni la ANZ van a arreglar nada tampoco, los partidos que respetan la Democracia y el Estado de que pueden solventar todos los problemas con que los fantasiosos suprematas han infectado Catalunya hasta arruinarla y quebrarla socialmente... FRiKaDa, Friki Friki Friki Apa Adeu!
        • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 14, 2022 | 12:45
          Pere Llimonera i Citronell novembre 14, 2022 | 12:45
          Contestas, luego reconoces que eres separata y que eres supremata... vas por el buen camino... primero reconocimiento, luego contrición y finalmente perdón y abandono de las malas acciones... Pero, para ello tienes aun que luchar mucho con tus fobias y fantasías... Que obcecación, que obsesión tienes con Gibraltar, grasonet... Olvídate de Gibraltar que poco a poco pasara a ser recuperado por España... El asunto es que USA y UK controlan todos los pasos marítimos comerciales internacionales que pueden, aunque ahora los chinos se han apropiado del llamando Mar de China construyendo en el numerosas islas artificiales sobre arrecifes militarizadas... España al estar integrada en la UE y la OTAN, y ser un miembro de la comunidad Occidental no es problemática para USA, y UK no tiene apenas militares en Gibraltar para defenderlo de nada (sabe que España no forzara la vía militar, al menos N0 a corto o medio plazo). Pero, si UK quiere alguna vez entrar de nuevo en la UE tendrá que cederlo y según se den las condiciones futuras también, aunque no quiera nunca volver a la UE... Eso es un hecho, pero todo se hará con calma y moderadamente en lo posible... Deberías estar agradecido de que Llivia sea Catalana y española gracias a España... Agradecido al resto del País y a que la Democracia Española impida a enajenados totalitarios y sectarios dar Golpes y luego entrar en conflicto armado con Italia y Francia a la vez: que algunos estan tan enfermos, adoctrinados y abducidos que lo pretenderían... Si N0 lo ves así, declaradle la Guerra a Italia por 'el Alguer' y cuando la derrotéis; le declaráis la guerra a Francia... Así, poco a poco, hasta los "Països de Todo el Mundo entero Catalans"... Ja, ja, ja... cuanto tarado han creado la falsificación de la Historia, el adulteramiento de la cultura y el aculturamiento e Ingeniería Social de Patrias-Inventadas en la 'Escola', Casals y Medios y Prensa "Subvencionados" del Movimiento y el Régimen... Catalunya es lo que siempre a sido: una región de España, que perdió parte de su territorio por culpa de tarados como Pau Claris y otros de su calaña... Y mantiene "LLivia" gracias a que el resto de españoles dijeron a los Franceses que era así o había guerra; que no gracias a los Gobernantes y Casta extractora catalanes de la época, que se mostraron colaboracionistas, rácanos, tacaños, traidores... Agradece que "LLivia" aun sea Catalana, melón... "perdoneu, però Algú ho havia de dir!"... Apa, Siau!
          • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 14, 2022 | 14:16
            Pere Llimonera i Citronell novembre 14, 2022 | 14:16
            Que bueno, el TRoLL usurpa nombres ataca de nuevo... ja, ja, ja, N0 para el pobret... el Comentario que empieza por "Friki Friki Friki Lo peor en el Credo del Nacional Catalanismo es la FRiKaDa de insostenible insostenibilidad y 'La insoportable levedad del ser' separata supremata inventa patrias...", es un Comentario mio de hace tiempo M0DiFiCaDo con sandeces por el TRoLLete separata supremata usupanombres y enviado de Falsa Bandera, tal como hace a menudo... Bueno, si el TroLLeTe es feliz así, hay que dejarle... debe ser su único objetivo en la vida; lo único que le ata a este mundo terrenal, antes de arder en las calderas del Averno, o en el Valhalla Catalán, donde cree que aterrizará... o eso cree él que les pasa a los de la Jihad-Cat, que andan too lok0s con sus Fantasías y las 76 Vírgenes en peL0ta picaa, Mono-Lingues en Catalán que les esperan en el Paraíso (o el Valhalla)... y es que de lok0s está, el mundo lleno... y por estos lares, en vez de turbante y Burka, llevan Barretina -pero a veces muy ajustada-, y de ahí la falta de riego, y por eso, quizás algunos están igual de idos de la 0LLa... Apa, Bon dia!
            5
            Icona de dislike al comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 14, 2022 | 14:16 2
          • Icona del comentari de: fat boy a novembre 15, 2022 | 00:53
            fat boy novembre 15, 2022 | 00:53
            Jo no estic obsessionat amb Gibrarta, per mi pot continuar aixi fins que es formi el continent Neopangea. Vosaltres sou els obsessionats que sembla que us fiquin un ferro roent pel cul cada vegada que es menciona. I perque he d'agrair que Llivia sigui catalana invadida pel Xarneguistan?. Nomes recordar-te que els xarnegos que ocupaven el castell de Salses al nord de Perpinya es van rendir a la primera canonada dels francesos. Per cert que el que poc a poc passara al Marroc seran Ceuta, Melilla i les illes Canaries, com ha de ser.
            1
            Icona de dislike al comentari de: fat boy a novembre 15, 2022 | 00:53 3
          • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 15, 2022 | 14:35
            Pere Llimonera i Citronell novembre 15, 2022 | 14:35
            "a la primera canonada dels francesos"?, Grasonet... porque lo dices tú, será... ¿cómo así? ¿Y dónde estaban los valientes Catalanes de la época para sustituirlos, si es que se rindieron, y luchar ellos contra los franceses? ... si acaso, se rendirían porque no les quedaban municiones ni balas de cañón, porque los ratas, roñosos, agarraos, miserables, rácanos de parte de las Elites Extractoras y Burguesía Catalana N0 querían pagar los impuestos para pagar los gastos militares.... ¿Cómo se va a defender Perpiñán​, el Rosellón o lo que sea de los Gabatxos si no se quiere pagar para contribuir a los Gastos Militares, eh? ??? ... Mare meva, ¡Cómo les cuesta reconocer las verdades a algunos! ... N0 confundas tus deseos con la realidad, si Marruecos no intenta nada mas en Ceuta y Melilla es porque sabe que N0 puede. Esas ciudades han estado ligadas a la península desde la época del imperio Romano; incluso antes... Eran parte de la Hispania Transfretana, luego Hispania Tingitania, también fue Mauretania Tingitana, después fueron parte del Reino Visigodo de Hispania; incluso en la época de dominio musulmán , en buena parte del tiempo dependieron del Reino de Granada y después de Portugal y España desde 1415 y 1470 y pico, para pasar exclusivamente a España por votación democrática popular cuando Portugal abandono la Unión Ibérica de Coronas... Ceuta y Melilla Nunca han formado parte de Marruecos como entidad política, si intentan ocuparlas sería una invasión... Son españolas jurídica y políticamente desde el final de la Edad Media; muchas décadas antes de que Constantinopla/Estambul cayera conquistada por los Otomanos/Turcos... Vete a decirles a los Turcos que devuelvan Estambul a Grecia, antes que hablar sobre Ceuta... Dudo mucho que Ceuta y Melilla vayan a pasar a pertenecer a Marruecos en este siglo, y sospecho que tampoco en los siguientes... La población siempre ha sido exclusivamente o casi totalmente española; y hasta los habitantes de origen marroquí allí, que ahora empiezan a ser numerosos -que son todos o casi emigrantes venidos en las ultimas décadas, al igual que han venido a Murcia, Barcelona o Madrid-, prefieren ser españoles y no Marroquíes... Por otra parte, Marruecos N0 reivindica las Islas Canarias, que nada han tenido que ver nunca con Marruecos... Si Marruecos no tiene ninguna legitimidad moral, histórica, social ni política para reivindicar Ceuta ni Melilla, menos aun la tiene con Canarias... Te sorprendería saber que hay bastantes marroquíes del Norte, del Rif, que preferirían ser una región Autónoma española, que ser Marroquíes. Hace un par de años hasta había manifestaciones que fueron violentamente reprimidas por la policía marroquí en que los lugareños se manifestaban con banderas españolas... No digo que España tenga que reivindicar nada en el Rif, pero es lo que sucede, en todo caso... ¡ Cómo eres piadosa! ¿cómo así a la primera canonada dels francesos Tingitania, la Hispania Transfretana. - INITINERE LA MAURETANIA TINGITANA se incorporó al Imperio Romano en el año 40, siendo Calígula Emperador, delimitando como nueva provincia romana la extensión de territorio que se correspondía con el noroeste del actual Marruecos, a lo largo de la costa africana del mar Mediterráneo, abarcando
            3
            Icona de dislike al comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 15, 2022 | 14:35 1
          • Icona del comentari de: fat boy a novembre 15, 2022 | 20:27
            fat boy novembre 15, 2022 | 20:27
            Fuuuurrrroooo!. Els francesos eren els nostres aliats, vosaltres ereu i sou els nostres enemics, tros de carn amb ulls. Els xarnegos tenien el castell perque igual que ara ereu un exercit extranger d'ocupacio, per aixo hi va haver una insurreccio armada contra vosaltres igual que us va passar a Portugal. Totxo.
            1
            Icona de dislike al comentari de: fat boy a novembre 15, 2022 | 20:27 3
          • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 16, 2022 | 03:51
            Pere Llimonera i Citronell novembre 16, 2022 | 03:51
            Mare meva, que delirium tremens que te gastas, grasonet... estás hecho un ruquet adoctrinado, abducido, desinformado, malinformado y fantasioso de tercera. ¿Cómo van a ser aliados los franceses si los mismos catalanes habían tenido siempre problemas con los gabatxos? ... ¿Cómo van a ser aliados los franceses si los mismos catalanes fueron los que volvieron a España, con el rabo entre las piernas, tras la traición del impresentable de Pau Claris y otros elementos de las Elites extractoras de su calaña, tras haber estado solo unos pocos años bajo dominio del monarca francés, viendo como se las gastaban los franceses, sus intenciones aviesas, su supremacismo, sus intereses económicos que querían imponer en Catalunya, su imposición del idioma francés en Catalunya ignorando que la gente hablaba Catalán y Castellano? ¿cómo así? Catalunya siempre ha tenido una cultura y relaciones con el resto de Iberia, de la "Pell de Brau", por mas que también las haya tenido y tenga con Francia por estar en la frontera, obviamente; fueron los propios Catalanes, tanto las Elites como el pueblo los que forzaron a los gobernantes a volver a España tras la traición de Pau Claris; y esto es porque Cataluña hito ricamente está conformada por gentes que eran pueblos iberos y después romanizados, con otros 'nouvinguts' que llegaron luego... No se puede falsificar la Historia porque uno se crea superior y proveniente de una minoritaria de colonos llegados de occitania hace unos pocos siglos... realmente lo que ocurre es que charnegos genuflexos sois algunos, porque Xarnego es como llamaban en principio los franceses a los Catalanes que veían por sus tierras buscándose la vida o para lo que fuera... ¿Cómo van a ser aliados los franceses si los problemas con Francia los tubo siempre Históricamente la Corona de Aragón, y N0 Castilla, ni otras partes de España? Castilla No tenia mayores conflictos con Francia por esas épocas y cuando los tubo, hasta en una batalla se hizo prisionero al Rey Francés, que se les devolvió, entre risas, para N0 aumentar mas los conflictos, ni alargar la guerra, llegar a acuerdos y no perjudicar las relaciones y el Comercio con toda Europa, porque por desgracia para España solo tiene una frontera de conexión con el resto de Europa (al contrario que Italia, por ejemplo), y hay que pasar por Francia obligatoriamente para ir a cualquier parte del resto de Europa por tierra... Castilla y otros en España solo se metieron en asuntos y conflictos con Francia, para ayudar a la Corona de Aragón, que era la que tenia los conflictos con los gabatxos, tanto por tierra en la frontera, como por el Mediterráneo... !Que Delirios!, vives y vivís en un mundo de Fantasía los adoctrinados... Solo los TRaiDoRes a Catalalunya y al resto de Espanya buscaban algún interés o alianza con Francia... a los enajenados, abducidos en falacias y fantasías, y traidores cavernícolas y medievales se os va a meter razón, la verdad, la Democracia y el Estado de Derecho como haga falta, pasando por encima si necesario... No seré yo, que quiero lo mejor para Catalunya, aunque este tan mal conducida por mentes delirantes, fantasiosos y supremacistas; pero otros lo harán; la T0nteria ya ha llegado demasiado lejos... Y, ademas, la mayoría del pueblo en Catalunya ya ha comprendido de que va toda esta impostura que se han montado cierta parte de las elites para llevarse el "peix al cove" y vivir la Vida L0ca a costa del trabajo, esfuerzo y dinero de la mayoría de Catalanes...
            2
            Icona de dislike al comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 16, 2022 | 03:51 1
      • Icona del comentari de: Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 13, 2022 | 12:41 Pere Llimonera i Citronell novembre 13, 2022 | 12:41 'Saben aquel que diu?' ... ¿Qué le dice un boinapitekus al otro? . a novembre 14, 2022 | 12:45
        Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 13, 2022 | 12:41 Pere Llimonera i Citronell novembre 13, 2022 | 12:41 "Saben aquel que diu?" ... ¿Qué le dice un boinapitekus al otro? . novembre 14, 2022 | 12:45
        Unga!, Unga!, Unga! Ungañól!
        • Icona del comentari de: Pere LLimonera i Citronell a novembre 14, 2022 | 14:20
          Pere LLimonera i Citronell novembre 14, 2022 | 14:20
          FRiKaDa, fRiQuI Friki Friki Friki FRiKaDa, Friki Friki Friki fRiKaDa, Friki Friki Friki Don Quijote Loco FRiKaDa, Friki Friki Friki Eres un Friki LoKo Koko. Apa Adeu!
  11. Icona del comentari de: Anònim a novembre 13, 2022 | 12:00
    Anònim novembre 13, 2022 | 12:00
    És exactament això: una traïció al poble català.
    53
    Icona de dislike al comentari de: Anònim a novembre 13, 2022 | 12:00 40
    Respon
  12. Icona del comentari de: Narcís ( a sobre, no hi va haver res de rebel·lió ni de sedició ni de bon tros desordres públics! I de malversació.. la bestiesa que en fa aquest estat dia a dia ! ) a novembre 13, 2022 | 12:39
    Narcís ( a sobre, no hi va haver res de rebel·lió ni de sedició ni de bon tros desordres públics! I de malversació.. la bestiesa que en fa aquest estat dia a dia ! ) novembre 13, 2022 | 12:39
    Gràcies per aquesta explicació d'allò més diàfana ! PD : ERC no ho veu àdhuc ho accepta ?
    24
    Icona de dislike al comentari de: Narcís ( a sobre, no hi va haver res de rebel·lió ni de sedició ni de bon tros desordres públics! I de malversació.. la bestiesa que en fa aquest estat dia a dia ! ) a novembre 13, 2022 | 12:39 17
    Respon
  13. Icona del comentari de: Erc la FALANGE DEL PSOE.GAL a novembre 13, 2022 | 12:58
    Erc la FALANGE DEL PSOE.GAL novembre 13, 2022 | 12:58
    Junqueras un FRANQUISTA AMB SOTANA ERC.155
    107
    Icona de dislike al comentari de: Erc la FALANGE DEL PSOE.GAL a novembre 13, 2022 | 12:58 4
    Respon
  14. Icona del comentari de: Ok Gal a novembre 13, 2022 | 13:05
    Ok Gal novembre 13, 2022 | 13:05
    Tenim el Gal polític-judicial-militar i el millorat per ERCal, que res de cal, enterrats vius. Uns nazis, simplement. Igual que tenim advocats, tipus Molins i la gran majoria, que es dediquen a lloar i llepar els jutges i el sistema que els beneficia, tenim mega covards en política disposats a llepar el que sigui pel seu benefici. I tots com bens a votar-los i a pagar la minuta del sistema corrupte.
  15. Icona del comentari de: Fins a un puesto... a novembre 13, 2022 | 14:16
    Fins a un puesto... novembre 13, 2022 | 14:16
    He passat de votar tota la meva vida, orgullós, a ERC, a sentir vergonya de bona part dels seus dirigents. I no, ni voto a Junts ni a la CUP: vull que Junqueras i Aragonès m'expliquin on ----ons anem i quina estratègia hi ha. Perquè, ara mateix, tracten als catalans que hem d'anar a les urnes com a menors d'edat.
    26
    Icona de dislike al comentari de: Fins a un puesto... a novembre 13, 2022 | 14:16 29
    Respon
    • Icona del comentari de: Lluït a novembre 13, 2022 | 19:23
      Lluït novembre 13, 2022 | 19:23
      Hi pots afegir les facilitats que donen a una profusa invasió de migrants, delinqüents inclosos, que venen a conquerir a càrrec del conquerit i que, segons Aragonès, no els cal que s'integrin. També afegir que per "resoldre" el dèficit d'habitatge social creixent, que ells haurien de resoldre, animen a l'assalt i la violació de domicilis privats com "solució". Ah! I cal demanar cita prèvia a dies vista per fer denúncies dels robatoris. Un desastre per Catalunya!
      15
      Icona de dislike al comentari de: Lluït a novembre 13, 2022 | 19:23 11
      Respon
  16. Icona del comentari de: Pako Jones Menda a novembre 13, 2022 | 15:18
    Pako Jones Menda novembre 13, 2022 | 15:18
    Després del 1-O del 2.017, els botiflers, volen que cantem, Amigos para siempre.
    20
    Icona de dislike al comentari de: Pako Jones Menda a novembre 13, 2022 | 15:18 26
    Respon
    • Icona del comentari de: Mendes Bigo a novembre 13, 2022 | 20:08
      Mendes Bigo novembre 13, 2022 | 20:08
      Els botiflers això ho varen voler el 1992, el 2006, el 2010, el 2014, el 2017... i encara ho volen el 2022, sembla que tot d'una descobreixis la sopa d'all.
  17. Icona del comentari de: LLARENA dPENA a novembre 13, 2022 | 17:03
    LLARENA dPENA novembre 13, 2022 | 17:03
    Ben cert i molt clar. En resum, tanta renuncia de tanta merda per part d'ESGUERRO AUTONOMISTA de CAT, l'antiga ERC, només per poder gestionar la GENE. I no tan sols es seus dirigents, no. També molts de les seves bases atés que están ben contents i cofois de la deriva autonomista d'ESGUERRO, donant-los suport i, per consequent, ceptan la renuncia independentista a la República Catalana.
    22
    Icona de dislike al comentari de: LLARENA dPENA a novembre 13, 2022 | 17:03 24
    Respon
  18. Icona del comentari de: Carlos a novembre 13, 2022 | 17:23
    Carlos novembre 13, 2022 | 17:23
    Ha parlat un dels majors covards i mentiders de la Comunitat Autònoma. El Costa és un activista de sofà i Twitter, no és català i ens pretén donar lliçons. Amb la cara que fa ja paga
    30
    Icona de dislike al comentari de: Carlos a novembre 13, 2022 | 17:23 26
    Respon
    • Icona del comentari de: Fastic fas neo.nazi a novembre 13, 2022 | 18:34
      Fastic fas neo.nazi novembre 13, 2022 | 18:34
      Junqueretes, racista erc
  19. Icona del comentari de: 1 d'octubre: Diada Nacional de Catalunya a novembre 13, 2022 | 19:43
    1 d'octubre: Diada Nacional de Catalunya novembre 13, 2022 | 19:43
    La foto de Junqueras amb el braç protector sobre l'espatlla de la Soraya Saènz de Santamaria ha resultat premonitòria. Després hem sabut que el mossèn, sent vicepresident, es va entrevistar amb Rajoy d'amagat del president Puigdemont. Tot el que ha vingut després, des del suport al PSOE, la llei per acabar amb la immersió lingüística, conxorxada amb els socis del tripartit (i els babaus de JUNTS, tot s'ha de dir), fins el suport actual al canvi de nom de la sedició al codi penal colonialista, ampliant-ne la capacitat repressiva, retocada a mida per aconseguir l'extradició dels exiliats, és només la continuació de l'activitat quintacolumnista de l'actual direcció d'ER
    21
    Icona de dislike al comentari de: 1 d'octubre: Diada Nacional de Catalunya a novembre 13, 2022 | 19:43 16
    Respon
  20. Icona del comentari de: MHP a novembre 13, 2022 | 20:27
    MHP novembre 13, 2022 | 20:27
    Com sempre, Costa demanant el que no fa ell, vinga, valent, posa't el primer, al devant, o es què avans de començar ja has tacat els calçotets?
    33
    Icona de dislike al comentari de: MHP a novembre 13, 2022 | 20:27 24
    Respon
    • Icona del comentari de: Junqueretes, robar i espanyolitzar a novembre 13, 2022 | 22:01
      Junqueretes, robar i espanyolitzar novembre 13, 2022 | 22:01
      Marranet mossen cagat i español.ferrovial. erc mafia catolica.franquista.155
      • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a novembre 14, 2022 | 13:31
        Pere Llimonera i Citronell novembre 14, 2022 | 13:31
        ... españoles son T0D0s los que comentan en estos foros; incluidos los mas suprematas... incluido tú... luego, las ocurrencias, las fantasías, los delirios onanistas psicodélicos y las elucubraciones transdimensionales de algunos, son cosa de ellos... cada uno con su tema; hacen bien en fantasear, divagar, creer en OVNIs, ILLuminatis, Anunnakis, o lo que sea, si eso les hace felices... Es legal y lo permite nuestra Democracia, siempre que N0 alteren la Paz Social, ni cometan algún crimen... "Apa, una abraçada, Siau!"
        • Icona del comentari de: Pere LLimonera i Citronell a novembre 14, 2022 | 14:23
          Pere LLimonera i Citronell novembre 14, 2022 | 14:23
          Eres como Mbappé, trollete de los cojones, deja de USURPAR Mi NoMBRe y el Nombre de otros para comentar sandeces y MenTiRas, TRoLL separata supremata de patrias inventadas... . cada día sois mas listos... Apa, Adeu! Alfa-Centauri Patagonia, para salvar y luchar por los Chubut, los Mapuches negros corazones y las entrañas,
          • Icona del comentari de: Gonzalo a novembre 14, 2022 | 16:13
            Gonzalo novembre 14, 2022 | 16:13
            Són españoles: Aquellos que no pueden ser otra cosa.
            2
            Icona de dislike al comentari de: Gonzalo a novembre 14, 2022 | 16:13 3
  21. Icona del comentari de: Abstencionista convençut. a novembre 14, 2022 | 08:20
    Abstencionista convençut. novembre 14, 2022 | 08:20
    Mireu, j no vaig a votar i hi ha qui em diu que el que passa és culpa meva. No, és culpa dels que aneu a votar. Si els polítics que perpetren aquests despropósits ho poden fer, és perquè vosaltres, amb el vostre vot, els heu posat al càrrec.
  22. Icona del comentari de: vendetta a novembre 14, 2022 | 08:22
    vendetta novembre 14, 2022 | 08:22
    botiflers als ponts estareu mes macos
  23. Icona del comentari de: Macartur a novembre 14, 2022 | 11:23
    Macartur novembre 14, 2022 | 11:23
    No cal que ningú digui el que passa. Tots sabem veure el que passa. Tots sabem veure la vàlua dels polítics actuals.
  24. Icona del comentari de: Mackartur a novembre 14, 2022 | 11:24
    Mackartur novembre 14, 2022 | 11:24
    El futr dels catalans dependrà sempre del que vulguin els catalans.
  25. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a novembre 14, 2022 | 13:54
    Luisnomeacuerdo novembre 14, 2022 | 13:54
    Me encanta ver cómo los fascistas independentistas de tractoria se tiran los puñales entre ellos. Todo en orden. Estat o no estat. Paleto. Se llama España. Ss2.
    • Icona del comentari de: fat boy a novembre 15, 2022 | 00:59
      fat boy novembre 15, 2022 | 00:59
      Si, no com vosaltres al 1936.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa