Missing 'path' query parameter

Fa algunes setmanes, un grup d’educadors de l’estat de Texas va demanar a la junta escolar (un organisme amb capacitat de determinar el pla d’estudis) d’eliminar, al currículum de la història americana, el concepte “esclavitud” pel de “reubicació involuntària d’africans durant l’època colonial”. No és l’únic exemple del que està passant en aquesta influent societat, cada vegada més dividida políticament. Llibres com Beloved, de la premi Nobel Tony Morrison han estat vetats per algunes escoles de Virgínia per la incomoditat que generava entre algunes famílies la duresa d’un contingut amb capacitat de transmetre la tragèdia del racisme. A les escoles de Florida s’ha prohibit explícitament l’educació sexual i les qüestions relatives al gènere fins al tercer de primària.

A Califòrnia, s’ha produït una agra polèmica perquè s’ha considerat a les matemàtiques com a inherentment racistes perquè aquestes se centren en donar sempre una resposta correcta (per això és una ciència exacta) sense tenir en compte l’experiència dels grups ètnics històricament discriminats. Arreu es van generalitzant allò que és conegut com a “pin parental”, és a dir, el “dret de vet de les famílies a què s’ensenyin continguts que puguin ofendre o molestar algú. I és obvi que ben aviat, tenint en compte com van les coses, ens trobarem amb situacions equivalents en aquestes latituds. De fet, consta que en algunes escoles “innovadores” amb pedagogies no directives, ja es produeixen aquests fenòmens amb certa discreció.

En el fons, el que succeeix als Estats Units és una guerra cultural que mostra la profunda i creixent divisió aixecada al llarg de les darreres dècades, i que l’intent de putch del 6 de gener de 2021 al Capitoli, va escenificar amb cruesa. El progressisme nord-americà fa temps que naufraga, i després d’aplicar amb entusiasme, via Clinton, Obama, i ara Biden, el programa neoliberal de Reagan, ha dissipat les seves energies en batalles culturals estèrils en una guerra que està perdent. I no m’estranya, tenint en compte que, mentre els republicans tenien més o menys clar el model de societat que volien aconseguir (impostos baixos i desregulació en economia; conservadorisme, ordre i tradició en moral pública), els demòcrates han preferit atomitzar les causes, parcialitzat les lluites i renunciat a un relat comú, en una deriva woke en què la responsabilitat de tots els mals s’atribueixen als homes blancs, cis, heteros i de mitjana edat.

De fet, han aconseguit crear una Amèrica on pràcticament sigui impossible generar consensos socials. I el que és més preocupant, estan renunciant al liberalisme fundacional d’origen il·lustrat per abraçar-se a una mena de mil·lenarisme fonamentat en el subjectivisme i les emocions. Els republicans, per la seva banda, tampoc no ajuden, tenint en compte que el mil·lenarisme s’encomana fàcilment i bona part dels seus objectius consisteixen a desfer bona part de mig segle de drets civils, com ha passat en la qüestió de l’avortament i la derogació de la sentència Roe vs. Wade, de la mateixa manera que, ara fa un segle, la dreta religiosa va impedir -en el llegendari cas Scopes- que es pogués ensenyar a les escoles la teoria de l’evolució.

Servidor de vostès tendeix a repetir la idea que les escoles són com el canari de la mina: com a microcosmos, tendeixen a anticipar les explosions de grisú social, de manera que aquests episodis descrits responen a unes tensions internes no resoltes, i probablement irresolubles, en una societat carregada de frustracions, tensions i ressentiments. La incapacitat de teixir un relat comú denota una crisi profunda i estructural de difícil resolució. I, en certa mesura, expressa també una decadència ja constatable en termes econòmics i d’influència internacional, en favor de l’Àsia. 

Precisament la idea de decadència és el que apareix com una constant a l’obra de Michel Houellebecq, probablement el novel·lista francès més polèmic, i alhora més llegit, i que podria ser considerat com el Balzac del segle XXI. A la seva darrera obra, Anorreament, aprofundeix en aquest sentiment experimentat pels nostres veïns del nord de fi d’una època i presagi d’uns temps pitjors. Houellebecq retrata una societat en descomposició, fragmentada socialment, políticament, ètnicament, que no sap on va, més enllà de la línia descendent de la degradació col·lectiva, on les antigues certeses s’esfondren i l’espectacle substitueix la política, on la dreta no sap d’on ve ni on vol anar i la ultradreta lepenista no deixa de representar el ressentiment dels perdedors d’una globalització que ha deixat malmesa França.

El novel·lista també aplica una despietada causticitat envers una esquerra convertida en una caricatura estètica inconsistent incapaç de superar el dogmatisme d’origen comunista i de les paradoxes d’un elitisme incapaç de comprendre la gent a qui pretén representar. No és d’estranyar Houellebecq, un franctirador, un provocador, sigui diana de tots els atacs amb totes les acusacions possibles: misògin, racista, degenerat i molts altres atributs. Normal. El mateix va passar amb Balzac quan retratava de manera crítica la burgesia de fa dos segles.

Un dels fenòmens més paradoxals dels temps actuals és el creixent antiintel·lectualisme de l’esquerra. Tradicionalment, i gràcies als lligams amb la versió més reaccionària de la religió, aquest era un fenomen més aviat lligat al conservadorisme. En certa mesura, la contemporaneïtat establia una tensió entre pensament il·lustrat i reacció, entre raó i fe. La intel·ligència, com el progrés, estava lligada a allò que, per comoditat, anomenàvem esquerra, mentre que la preservació d’un suposat ordre natural, malgrat que injust i feudal, es mantenia a l’espectre dret. La llibertat d’expressió, per tant, esdevenia patrimoni del progressisme, mentre que la censura i l’immobilisme era una actitud pròpia del conservadorisme.

En plena tercera dècada del XXI assistim, per contra, a una reaccionarització de les esquerres, d’una renúncia a llibertats fonamentals com la llibertat d’expressió, a la crítica, a la raó, al pensament il·lustrat, a la idea de la universalitat, a la deriva dogmàtica. I, com estem veient als Estats Units, i cada vegada més aquí, a la imposició de la cultura de la cancel·lació. La idea que col·lectius històricament discriminats poden reescriure el passat per presentar una imatge més inclusiva, o que qualsevol grup pot vetar paraules, expressions o fets perquè se senten ofesos, s’ha anat imposant per la porta del darrera. Així l’esclavitud passa a ser la reubicació involuntària d’africans durant l’època colonial. Això és terriblement greu perquè és una esmena a la totalitat del propi concepte de veritat i de realitat. De fet, és un trencament amb el principi d’objectivitat, i una assumpció acrítica respecte a la preeminença de la subjectivitat.

L’important ja no rau en les coses com són, sinó com ens fan sentir millor. Els fets objectius reculen davant els sentiments subjectius. La conversa política, les expressions literàries o culturals, els articles o columnes periodístiques, l’activitat acadèmica, les classes als instituts i facultats han esdevingut un camp minat on qualsevol que s’aparti d’una ortodòxia canviant i evanescent, pot ser víctima del que s’anomena la “cultura de la cancel·lació”, és a dir, d’una mena de caça de bruixes d’una esquerra woke, addicta al victimisme i amb un tarannà inquisitorial. Sense anar més lluny, la pròpia J. K. Rowling, autora de la sèrie de Harry Potter ha estat objecte d’assetjament i escarni públic per no combregar amb el concepte de diversitat de gènere, alguns professors universitaris han estat denunciats per no fer servir pronoms neutres a les seves classes o alguns acadèmics han estat interromputs en les seves conferències per no coincidir ideològicament amb nuclis d’activistes que es creuen amb el dret d’imposar una mena d’ortodòxia intel·lectual en una deriva maccarthista.

La qüestió és més greu del que sembla. Quan parlem d’antiintel·lectualisme, fins fa poc temps, patrimoni de determinada dreta vinculada a concepcions religioses ultramuntanes i clericals. Ara assistim al qüestionament de la il·lustració, amb les seves derivades sobre la llibertat de pensament, la recerca de la veritat objectiva o la independència i igualtat de l’individu. I ja estem assistint, també, a casa nostra, a un procés postmodern de deconstrucció de la raó i la seva substitució per una actitud mil·lenarista de la supremacia de la subjectivitat i l’emoció. Només cal veure què està passant amb les darreres reformes educatives.

La nova temporada de Sapere Aude, aquesta magnífica sèrie de TV3, ens recorda la importància fonamental de les humanitats clàssiques en general i de la filosofia en general. La filosofia precisament ofereix eines a les noves generacions per ser conscients de les dificultats intel·lectuals a l’hora de construir coneixement i certeses. La deliberada i constant eliminació d’aquestes matèries als sistemes educatius i a la vida pública contrasta amb la imposició del que podríem considerar els nous catecismes morals sota la forma, per exemple, de les assignatures d’educació per a la ciutadania, on l’Estat -i lobis influents- acaben per imposar una determinada cosmovisió ètica o correcció política sobre qualsevol afer, sense possibilitat de diàleg ni debat, ni res que impliqui el risc d’una veritable confrontació d’idees. Ras i curt, estem vivint un procés involutiu pel qual renunciem a la raó il·lustrada per penetrar en el món fosc del voluble i inestable món de les emocions, sempre subjectives i arbitràries.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: ç a juliol 08, 2022 | 22:27
    ç juliol 08, 2022 | 22:27
    Gràcies per la seva veu
  2. Icona del comentari de: Narcís a juliol 08, 2022 | 23:23
    Narcís juliol 08, 2022 | 23:23
    Ras i curt : no cal anar-se'n a USA . . per ventura espanya ha explicat mai la veritat històrica mostrable i demostrable de llur origen fins encara avui, ara i ací en llurs llibres de text o col·legi, institut i mateixa universitat àdhuc mateixos personatges catalans fets passar com seus o castellans ? PD : i no n' és qüestió d' ideologia sinó de seny, de formalitat/ respecte i, sense amoïnar ningú, d' elegància ! Nota : la vida hom la pot tractar com li roti . . . però dubto pugui negar-se ser a aquest món per tenir familia, per treballar ( guanyant-se el pa que mengem ), per tenir lleure o esbargiment i per pensar o creure o estimar la Providència tot resant -hi . . sinó on n' és el sentit últim de voler ser vius ? Anotació al marge : sembla mentida que la gent ( massa ) només cau en allò important àdhuc trascendental quan som sabedors d' una mort entrant o amb possibilitats de ser-ho ! Incidència : la resta tot són superficialitats o coses supèrflues o innecessàries tot pensant tenir raó de ser quan no deixa de ser immaduresa . . infantilisme !
  3. Icona del comentari de: Observador a juliol 09, 2022 | 08:52
    Observador juliol 09, 2022 | 08:52
    Cert. L'esquerra sembla haver adoptat el lema de Millán Astrain. "Muera la inteligencia"
    • Icona del comentari de: Exacte! a juliol 09, 2022 | 10:34
      Exacte! juliol 09, 2022 | 10:34
      M'ho has tret de la boca. Acabava d'enviar un comentari que anava a parar a això mateix.
  4. Icona del comentari de: Article pertinent a juliol 09, 2022 | 10:32
    Article pertinent juliol 09, 2022 | 10:32
    Masclista, heteropatriarcal, etnocèntric i racista és la resposta automàtica avui davant gairebé la mínima resistència a l'estultícia progre i l'absolut relativisme imperant que, tot i la seva presumpta relativització dels valors, és absolutista en l'estigmatització de tot el passat. Poques coses s'han construït més sobre l'abús, la vulneració i l'experimentació en els més febles i races dominades que la medicina occidental. Encara avui molts medicaments es proven primer en poblacions indígenes. Tanmateix em pregunto si aquests cretins de la cancel·lació que cada cop més envaeixen les institucions educatives seran coherents i quan tinguin un problema greu de salut abominaran d'aquesta medicina occidental i acudiran als curanderos d'una d'aquestes cultures subjugades que reivindiquen. Perquè si val per a la medicina val per a tot el saber, que no deixa de ser coneixement i saber malgrat les condicions socials i les injustícies en què s'hagin desenvolupat. D'altra banda l'estigmatització del domini de l'home blanc occidental en cap cas demostra que la resta de cultures fossin més respectuoses o haguessin estat menys dominants i inhumanes en el tracte amb les cultures dominades. Només cal repassar què ha fet cada poble del món amb els seus vençuts per veure que el maleit home blanc no és cap excepció a la condició humana. Víctima no és mai sinònim d'innocent. Però és que a més el victimisme avui es pretén exercir de forma històricament retroactiva. Esdevenen víctimes per herència, sovint fins i tot per herència selectiva, ja que molts cancel·lacionistes tenen més llegat i privilegis de la cultura occidental que d'allò que per oportunisme pretenen reivindicar. La història es pot revisar, es pot reformular i ampliar. El que no es pot fer és substituir-la per simplistes falsejaments ideològics ad hoc. Per això ja tenim els feixismes, que comencen a ser esfereïdorament similars a aquests moviments de censura globalitzant. El que estan cancel·lant és el pensament. I per això qualsevol que pensi per ell mateix i no segueixi les seves consignes esdevé sospitós. Tot plegat comença a sonar massa proper a aquell "muera la inteligencia!".
  5. Icona del comentari de: Nogensmenys a juliol 09, 2022 | 11:35
    Nogensmenys juliol 09, 2022 | 11:35
    Els bàrbars no travessaran les fronteres de l'Imperi. Paul Samuelson, fa mig segle, va definir els Estats Units d'una manera senzilla i entenedora: un país que havia passat de la barbàrie a la civilització sense haver conegut la cultura. Ara, els bàrbars són a dins de les fronteres, com abans eren a dins de les fortificacions de la cavalleria i dels colons europeus. Roda el món i torna al Born.
    • Icona del comentari de: Que por Alah, por aqui a juliol 10, 2022 | 10:53
      Que por Alah, por aqui juliol 10, 2022 | 10:53
      La frase es " passar de la barbàrie a la decadència sense travessar la civilització "
  6. Icona del comentari de: Miren a juliol 09, 2022 | 12:32
    Miren juliol 09, 2022 | 12:32
    Allò que un dia va ser progressia i el que queda de l'esquerra, involucionen, i segueixen com si res, oferint-nos miratges i intenten tapar totes les vies d'aigua com si això fos la solució.
  7. Icona del comentari de: Gerard de sarria a juliol 09, 2022 | 12:35
    Gerard de sarria juliol 09, 2022 | 12:35
    Gran article. Moltes gràcies.
  8. Icona del comentari de: Fat boy a juliol 09, 2022 | 15:41
    Fat boy juliol 09, 2022 | 15:41
    Es recomana vivament veure una pel.licula de culte, "Idiocracy". Es pot baixar gratis de la xarxa. Profetica.
  9. Icona del comentari de: Ella a juliol 09, 2022 | 15:53
    Ella juliol 09, 2022 | 15:53
    Més a prop nostre ens adrecen amb "totis"
  10. Icona del comentari de: Docent i fart a juliol 09, 2022 | 20:30
    Docent i fart juliol 09, 2022 | 20:30
    I d'aquesta manera, els mateixos que protesten perquè s'expliqui religió a les escoles (fa anys que es l'assignatura es fa de manera històrica, i s'hi inclouen explicacions de diverses religions, NO com a catecisme), imposen les seves idees i no accepten el més petit debat. Els docents s'autocensuren per no tenir problemes. Si l'escola i la universitat ha d'estar al servei del govern de torn, el coneixement destorba. Res d'assignatures que ajudin a estructurar el pensament, com la filosofia, o a comprendre les doloroses lluites del passat que ens han aconseguit uns drets, que s'estudia amb la Història. Tot el que som, la percepció de nosaltres mateixos com a éssers que evolucionen, es canvia per eslògans fàcils de transmetre o escriure en un tweet. Per a els gurús de l'educació no cal aprofundir, no cal una gran comprensió lectora, aviat no caldrà ni explicar el mètode científic. Només gent especialitzada en allò que les empreses necessitin a cada moment, una massa acrítica a la qual poden distreure fàcilment amb llibertat per sortir de festa sorollosament i tecnologia que els doni la falsa sensació de que controlen els seus desitjos. Ens divideixen, i tant. Ens enfronten amb discussions que mai posen en perill un sistema social que fa aigües per tots costats, però que fa rics a uns quants, que són com els grans senyors feudals de la nostra època.
  11. Icona del comentari de: Toni Malet a juliol 10, 2022 | 02:23
    Toni Malet juliol 10, 2022 | 02:23
    Moltes gràcies, Xavier Diez. Des que van sorgir Thatcher i Reagan, les esquerres van deixar de ser forces “de progrés” en el sentit fort del terme. Volien conservar els guanys i extendre'ls, tot ignorant la tecnificació de la medicina, per exemple, que és una bomba de rellotgeria per qualsevol sistema que ofereixi cobertura universal i total. Un debat que van voler i volen ignorar. Amb l'educació van optar pels models igualitaris—van contra l'ensenyament com a ascensor social En general, la solució per ells ha sigut i és fer crèixer l'estat—més agències, més organismes, més funcionaris. Però allí on calia regulació urgentment i crucialment, en la vivenda i el sòl, allí han mirat cap a una altra banda.
  12. Icona del comentari de: Agnostic a juliol 10, 2022 | 06:22
    Agnostic juliol 10, 2022 | 06:22
    Cert. Per acceptar o no una cosa, cal conèixer-la, ni que sigui mínimament. Jo he estudiat el cristianisme bastant a fons i he arribat a la conclusió de que no em crec una paraula. I l'he refusat.
  13. Icona del comentari de: Qui es esclau? a juliol 10, 2022 | 06:31
    Qui es esclau? juliol 10, 2022 | 06:31
    Els descendents dels esclaus negres d'USA, viuen millor que els descendents dels negres no caçats per vendre'ls com esclaus? Liberia, l'estat africà creat per fills i nets d'esclaus es una lliçó, que cal estudiar. Retornar als orígens i va acabar malament
  14. Icona del comentari de: Docent i fart a juliol 10, 2022 | 17:36
    Docent i fart juliol 10, 2022 | 17:36
    Privar als alumnes de coneixements és deixar-los exposats a ser víctimes de qualsevol discurs polític, perquè no tindran eines per qüestionar res. S'ha substituït el coneixement per premisses basades en la percepció o desig dels polítics de torn, abans de dretes i ara d'esquerres. Imagineu un món que, en tota la seva història només hagués escoltat una cançó, tant és si es tractés d'una exquisida òpera o la més xarona "cançó de l'estiu": només una. I que la classe política expliqués que "allò" és la música. Punt. Ningú no ha sentit mai res més que aquella. Quants milions de peces, unes meravelloses, d'altres no tant, s'haurien perdut? Això és el que passa quan l'educació, els currículums estan creats pels polítics per a potenciar determinades idees, en comptes de fer-los seguint criteris científics, donant a conèixer la diversitat d'idees del passat, els esforços per superar teories que van resultar errònies, l'amor per la recerca, el contrast de fonts, l'experimentació. No em sembla malament incloure conceptes de l'ètica actual ni mirar pel benestar i inclusió dels alumnes, això està molt bé, però no pot ser l'únic objectiu de l'ensenyament.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter