El problema no és l’aeroport del Prat. La qüestió (i l’oportunitat) és Barcelona, aquesta Barcelona que s’ho menja tot i està a punt de petar.

No tant per culpa de la mateixa Barcelona (que hi ha gent que li vol fer creure que no és part inseparable i essencial de Catalunya, i a l’inrevés també) com de la patètica manca d’una estratègia intel·ligent de país al segle XXI. No l’espereu de la política actual , no hi serà. No l’espereu dels sectors econòmics “tradicionals”, perquè tampoc no en tenen cap. En tot cas, potser, espereu-la de fenòmens prometedors i sòlids com el projecte “Eines de país”, a les Cambres, que va per bon camí i té un país al cap.

Doncs, vinga, som-hi. Ja hem identificat el problema, Barcelona, però és cert que l’aeroport forma part del problema

Modestament, un servidor de vostès té una idea espaterrant, brillantíssima, per a la seva pista XXXXXL

La solució ideal seria alliberar terrenys propers i traslladar tot el municipi del Prat de Llobregat, tot, i si cal enviar la gent al Pallars Sobirà. Si es necessiten terrenys d’algun altre municipi, com Viladecans o Gavà, també, sense manies, els enviem a la Vall d’Aran.

Una vegada enderrocades totes les cases, hi podríem fer no una, no, dues o fins i tot tres pistes. I si molt convé, també una estació de llançament de coets espacials i un aeroport per a hidroavions, per al dia que pugi el nivell del mar… No es tocaria ni un mil·límetre de la Ricarda ni espatllaríem la costa… Ah, i a sobre podríem posar-hi un logo gegantí d’AENA,visible des de l’estratosfera, i la més gran bandera espanyola que s’hagi fet mai, una mica apartada dels avions, per no molestar.

És una solució? Sí. Una animalada? També.

Però així és com es va fer la Via Laietana o l’urbanisme de París: s’ensorra el que faci falta i et surten uns bulevards o aeroports la mar de bonics. Això sí, que ningú no gosi tocar els ànecs ni els ocellets.

Aquesta ocurrència és una animalada similar a la de construir una pista al mig del mar. Rucades. Manca absoluta de visió estratègica i de país.

Potser sí que és important connectar-nos millor amb la Xina. Tot i que, tenint en compte que no trigarem massa anys a estar en guerra amb els xinesos, i que aquests darrers anys han mostrat més febleses que fortaleses, no sembla tan bona idea… Modestament, crec que el nostre principal “link” hauria de ser amb el centre de l’imperi occidental, els Estats Units d’Amèrica. I saltar-nos Castella, per descomptat, per la via de la iniciativa privada i no de les institucions, que és el que funciona a Amèrica i el que ha salvat Catalunya en temps pitjors que els actuals, de repressió infinitament més cruel i dura.

Això no va d’un aeroport, va d’un país i la seva capital, amb un Estat que sempre hi juga en contra. Fiquem-nos-ho al cap: Castella mai no tindrà dues capitals ni bicapitals ni punyetes. Mai. Castella és Madrid i Madrid és Castella. I punt.

Cal aixecar la mirada sobre l’aeroport, enlairar-nos, i mirar el país sencer des de la finestreta de l’avió. El problema central no és l’aeroport.

Té cap mena de sentit un país de 7,7 milions d’habitants amb 5 milions a la capital i àrea metropolitana? Té sentit un país buit i una capital sobresaturada, amb una densitat desmesurada, més alta que Nova York, Tòquio o Londres? Té sentit una capital en la qual hi ha tanta gent que juga a estimular, sovint amb mala intenció, una mena de “patriotisme barceloní no català” que ignora que Catalunya i Barcelona són una mateixa entitat, inseparables l’una de l’altra?

L’aeroport és una prova flagrant de tot això. El gran aeroport de Catalunya, i de Barcelona, no hi cap a Barcelona. No hi caben més coses ni més gent.

Barcelona s’ha de buidar i el país s’ha d’omplir, amb tot allò de les xarxes de ciutats que sempre queda tan bonic de dir i no es fa mai.

El Prat no és el lloc. Ho podia ser al principi o mitjans del segle passat, però no és el lloc per al segle XXI.

De fet, Barcelona no és tampoc el millor lloc per al gran aeroport transoceànic que Barcelona i Catalunya necessiten. És que no hi ha espais buits i aptes tècnicament, d’escàs valor ecològic o paisatgístic, posem que en un radi de 80-100 quilòmetres? En un tren d’alta velocitat, això són uns 30 minuts de desplaçament. En cotxe o bus ràpid, amb velocitat estable de 120 km/h i carrils exclusius, una horeta, si et preocupes de tenir les infraestructures necessàries i que no se saturin, cosa que a Catalunya tendeix a passar sempre, ves tu, quin misteri…

Barcelona, una ciutat excel·lentment situada a l’època romana i medieval, quan no era capital de res (tot i que durant segles no va tenir solucionat el tema del port) està mal situada per al segle XXI: atrapada entre Collserola i el mar, sense més espai on escampar-se. S’ho ha menjat tot perquè en el fons no ho ha previst ni planificat ningú. I mira que tenim plans metropolitans, estratègics i siderals, però noi, Barcelona s’ha escampat, s’ha fet tan densa que és inviable, i ningú no sap com és que ha passat això.

Barcelona ha de compartir i ha d’abraçar Catalunya, perquè aquesta serà la seva força, i la força del país. Barcelona s’ha de buidar i Catalunya s’ha d’equilibrar. I posar l’aeroport a una distància raonable en comptes de perdre el temps amb ocurrències estrafolàries.

La solució per a l’aeroport i Barcelona és Catalunya. I a l’inrevés també.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a febrer 12, 2023 | 20:16
    Doctor Strangelove febrer 12, 2023 | 20:16
    M'ha agradat l'article, batxiller Rovira. I ja posats a dir disbarats, també podríem enderrocar tota Collserola i així creixeria Barna! Encara recordo en Bush fill quan va dir "per acabar amb els incendis, la solució és talar els boscos". Quin crack! Aquí l'assumpte és qui coi se'n va a viure, per exemple, a la tractòria lleidatana, amb aquella boira pixanera i aquella colorada a l'estiu? Doncs, obviament ningú! I és que aquí s'està molt bé, en tot cas es podria mirar Tarragona. Bé, tot plegat el que alguns anomenen Tabàrnia, aquest lloc on, per sort, els hiperventilats no són majoria, i suposo que per això s'hi viu tan bé| Doc.
    • Icona del comentari de: Gneisenau a febrer 12, 2023 | 21:40
      Gneisenau febrer 12, 2023 | 21:40
      Ets dels que Josep Pla anomenava cul de taverna?. D'aquells que no veuen més enllà del cul de got del cigaló?. Un cul de mal seient?.
      • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a febrer 13, 2023 | 12:48
        Doctor Strangelove febrer 13, 2023 | 12:48
        Perdona xato, però un servidor no fa mai un cigalò, sempre un espresso sense sucre i una copa de Macallan 18 anys! Doc.
  2. Icona del comentari de: Ricard a febrer 12, 2023 | 20:35
    Ricard febrer 12, 2023 | 20:35
    Reforçar l'aeroport de Girona, unit amb el tgv que ja passa per costat, és una solució raonable. O reforçar el de Reus, fent-hi un ramal del tgv. Ambdós estan infrautilitzats, i tenen marge operatiu.
    • Icona del comentari de: El TGV passa per França, per Catalunya passa l'AVE. a febrer 13, 2023 | 13:02
      El TGV passa per França, per Catalunya passa l'AVE. febrer 13, 2023 | 13:02
      ¿Tu que saps de “marges operatius ferroviaris” Ricardín?.
  3. Icona del comentari de: Gironí. a febrer 13, 2023 | 08:22
    Gironí. febrer 13, 2023 | 08:22
    Doncs no es preten de cap manera reforçar l aeroport de Girona, ben al contrari. Ja fa décadas que s'ha minimitzat l'estació del tren convencional de Riudellots de la Selva. Està a 2 km. de l'aeroport, peró aixó s'ignora. Fins al punt de que alguns passatgers amb destinació a la Costa Brava sel's fa aterrar a Barcelona en comptes de fer-ho a l'aeroport gironí.
    • Icona del comentari de: Joan Rovira a febrer 14, 2023 | 08:28
      Joan Rovira febrer 14, 2023 | 08:28
      Són proves flagrants d'aquesta desídia i manca d'estratègia. Ah, i no oblidem que pel mig hi ha AENA i l'Estat, sempre disposats a ajudar a bloquejar-ho tot...
  4. Icona del comentari de: Narcís ( cal més proves ? ) a febrer 13, 2023 | 11:25
    Narcís ( cal més proves ? ) febrer 13, 2023 | 11:25
    De ben segur, tot seria diferent tenint Estat propi així PIB/ recaptació no piratejada ! PD : qualsevol català cercaria el millor per a la seva societat que no manaies postissos directes o indirectes d' aquest estat que només cerquen siguem per dessota econòmicament i ' descatalanitzats ' !
    • Icona del comentari de: Gironí. a febrer 13, 2023 | 16:03
      Gironí. febrer 13, 2023 | 16:03
      Narcís, em sembla que, vista la talla dels polítics que tenim, amb la independència no hi guanyariem pas gaire. En aquest aspecte, és clar.
      • Icona del comentari de: Joan Rovira a febrer 14, 2023 | 08:30
        Joan Rovira febrer 14, 2023 | 08:30
        Coincidim. Amb aquesta colla, més val no ser independents. Almenys podem somiar amb una Catalunya independent i millor. No és molt consol, ja ho sé.
        • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a febrer 14, 2023 | 16:59
          Doctor Strangelove febrer 14, 2023 | 16:59
          No és gaire consol! A veure si aprenem a escriure en català, meló! Doc.
          • Icona del comentari de: Anònim a febrer 15, 2023 | 15:15
            Anònim febrer 15, 2023 | 15:15
            Demagògia…amb accent obert,pallús!

Respon a Gironí. Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa