Sóc poc amiga de culpar els votants dels resultats que obtenim en política. En primer lloc perquè és contraproduent. No sé si us en recordeu d’allò que va dir la presidenciable Hillary Clinton sobre els votants de Donald Trump, que eren una basket of deplorables. Probablement no va ser només per això, però pocs dubten que va ser un factor que va mobilitzar els electors a favor del magnat nord-americà el 2016, any en què va guanyar les eleccions contra la candidata demòcrata.

En segon lloc, perquè en els resultats d’unes eleccions, i encara més enllà, en la formació de govern, hi intervé molt més que la voluntat popular. Hi ha tot un engranatge que li és aliè, institucional, mediàtic, econòmic, que està alineat amb l’statu quo i que és molt complicat, gairebé impossible, de desprogramar. Per això està creat, realment. 

De fet, a poca gent li ve avui de nou que quan Podemos o Ciutadans van entrar a l’arena política no van haver de superar aquest obstacle, precisament perquè a aquest statu quo li interessava: van ser els cavalls de troia per sotmetre l’independentisme fent virar l’espectre ideològic cap a la dreta i l’unionisme amb la màxima legitimitat, perquè compta amb el suport, o si més no la passivitat, dels mateixos partits independentistes. Ho demostra el fet que ara que ja s’ha produït aquesta reblada de clau els partits que van conduir Pablo Iglesias i Albert Rivera són a les portes de desaparèixer (després d’haver-los escombrat a ells primer). Amb VOX, fruit d’una conjuntura que ja ha arribat a la seva fi, probablement passi el mateix.

Però una cosa és fiscalitzar els polítics, com és el nostre deure cívic com a ciutadans, i concretament el deure dels periodistes, i una altra espolsar-nos qualsevol responsabilitat sobre el que passa. Perquè de la mateixa manera que els polítics, a cada oportunitat que han tingut de fer les coses millor han triat la pitjor opció de tot un ventall existent, com a votants hem fet el mateix. Sempre hi ha una sortida a continuar donant suport a qui ja ha demostrat què és capaç de fer amb el teu vot, sobre tot si ha demostrat que és capaç de fer tot el contrari al que s’ha compromès a fer.

Ho estem veient amb el decret que obeeix la sentència del TSJC sobre el 25% de classes en castellà després d’haver hagut d’aguantar com treien pit d’haver “blindat” el català. Ho hem vist quan el president Quim Torra va facilitar que un òrgan parajudicial com la Junta Electoral sigui qui tregui un president electe mantenint una pancarta que no ha fet cap diferència en la salut de la llibertat d’expressió; després que el president Puigdemont facilités que un jutge fos qui impedís investir un president electe no forçant eleccions una i altra vegada fins que col·lapsés el sistema; després que els partits independentistes facilitessin, concorrent a les eleccions il·legítimes (i probablement il·legals) convocades per una altra institució que no és la presidència de la Generalitat, que un parlament aliè a Catalunya anul·lés un altre parlament electe, en comptes de cridar els ciutadans (que ja ho havien fet abans) a defensar els seus vots. I així tantes altres vegades.

Ni tan sols els que tradicionalment han marcat un perfil propi, la CUP, són garantia de res: cal tenir present que fa temps que avalen la successió de decisions que ens han portat fins aquí fins i tot quan oposar-s’hi no els suposava cap cost. Recordem quan van avalar la candidatura de Torra fruit de la ingerència del Tribunal Suprem quan Junts per Catalunya i Esquerra només havien de fer córrer la llista per poder fer efectius els seus vots al Parlament sense dependre dels presos polítics i els exiliats. O quan han avalat la taula de diàleg donant suport a la investidura d’Aragonès a canvi de res que tingués a veure amb la independència: canvis als mossos i millores en habitatge (que ningú ha vist, per cert). O quan han proposat un altre referèndum, assumint que el que vam fer el 2017 no és vàlid, com era la intenció dels que ens van venir a atonyinar (i no ho vam permetre) i evitant encarar el problema de fons, que no és el mecanisme per decidir si hem de ser independents o no, sinó com fer que la nostra classe política n’apliqui el resultat.

La sortida que tenim els ciutadans és votar una altra cosa. O més ben dit: començar obrint-nos a votar una altra cosa. Això és bàsic perquè els partits independentistes amb presència a les institucions es vegin obligats a oferir una altra cosa (o alguna cosa). És la llei de l’oferta i la demanda: sense competidors, són un monopoli, ofereixen el que volen perquè saben que els ho compraran igual.

I dic “començar obrint-nos” perquè ens trobem en un punt on ni tan sols s’entra a discutir quina alternativa independentista ens pot satisfer. A mi, personalment, m’agradava la idea inicial de Primàries (no en el que es va convertir després que l’Assemblea i Demòcrates ho emmerdessin tot) perquè penso que posava el focus on tocava: en aquesta correlació entre l’acció política i el vot. Als candidats que concorren a la política mitjançant una iniciativa política que se sustenta en processos de fiscalització permanent els suposa un cost més elevat (tot i que no tant com en un sistema electoral amb llistes obertes, evidentment) desviar-se d’allò pel qual han estat votats. Ho explicava fa any i mig a un post al meu blog que es pot consultar aquí.

Però l’important no és (com deia, en el punt en què ens trobem) quina alternativa ens sembla millor sinó deslliurar-nos del discurs oficialista que intenta fer-nos xantatge emocional per mantenir-nos controlats. Un discurs sustentat en arguments absurds, com ara que volem dividir el vot. Com si la unitat independentista servís d’alguna cosa si es fa servir amb un propòsit diferent al de fer efectiva la independència, com està passant ara. O com si la unitat real no vingués donada per un efecte dòmino: que algú defensi un projecte engrescador en solitari i que els altres no tinguin més remei que afegir-s’hi, com va passar amb el referèndum de 2017, que no em cansaré de recordar que va sorgir d’una recollida de signatures en una humil pàgina web. O com que llençarem el nostre vot a les escombraries si la candidatura que triem no obté els vots necessaris per entrar a les institucions (un 5% dels vots emesos a les municipals i un 3% a les autonòmiques). Com si s’hagués demostrat que el vot útil és realment útil, especialment en un moment com l’actual.

No sé si Front Republicà (la candidatura encapçalada per Albano-Dante Fachin) o Primàries (que a les municipals va representar Jordi Graupera a Barcelona -però que ha explicat a Twitter que no hi tornarà-) es tornaran a presentar a eleccions. Però si volem que el tauler polític català torni a virar cap a la independència hem de generar un incentiu en els seus actors perquè així ho facin i estar oberts a noves iniciatives que puguin sorgir i considerar-les, aïllant la nostra valoració de xantatges emocionals i interessos de partit que no són els nostres, només buscant la consecució d’un resultat. I si no hi ha alternatives que concorrin a eleccions, fins i tot cal valorar l’abstenció. Perquè fins i tot fet que guanyi el PSC es pot aprofitar en clau independentista: des del poder s’ha intentat menysprear el com pitjor, millor, però en realitat aquesta filosofia consisteix a desfermar un conflicte inevitable per precipitar-ne la solució. Va passar a Itàlia quan la resistència expressava la necessitat de desemmascarar el feixisme per forçar una resposta massiva. En aquest fil de Twitter de 2019, totalment vigent actualment, vaig intentar respondre a totes les afirmacions que es fan des de l’independentisme institucional per evitar el canvi d’escenari i les meves respostes.

En definitiva, si volem que passi alguna cosa alternativa a l’actual, no la veurem reflectida a la televisió, perquè no interessa, com sí que ha interessat visibilitzar VOX perquè actuï com a espantall per obtenir el nostre suport sense oferir-nos res a canvi, i que haurem de ser nosaltres. Si volem que el tauler polític canviï, hem de visibilitzar tot allò que pensem que ho pot propiciar a través de tots els canals alternatius possibles: per WhatsApp, per Telegram, per Twitter, per Tik Tok, a la calçotada amb la família o a la reunió de birres amb els companys de feina. Perquè, ja em perdonareu per la frase suada, però perquè passin coses diferents, hem de fer coses diferents. 

Per tant, a la pregunta “a qui hem de votar a les properes eleccions?” jo respondria: qualsevol cosa que enviï al racó de pensar (és a dir, a l’oposició), els partits independentistes actuals. I si aquesta cosa és una candidatura que tingui com a únic punt al programa fer efectiva la independència amb la col·laboració del carrer, assumint-ne els costos, millor.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Democracia a juny 29, 2022 | 20:20
    Democracia juny 29, 2022 | 20:20
    El que hem faltaba per lllegir, resulta que ara fins i tot ens diras a quie hem de votar i a qui no.
    29
    Icona de dislike al comentari de: Democracia a juny 29, 2022 | 20:20 32
    Respon
    • Icona del comentari de: Ulls a juliol 01, 2022 | 01:20
      Ulls juliol 01, 2022 | 01:20
      No saps llegir.
    • Icona del comentari de: Narcolic a juliol 14, 2022 | 19:16
      Narcolic juliol 14, 2022 | 19:16
      Aliança catalana
  2. Icona del comentari de: Fabencio a juny 29, 2022 | 21:21
    Fabencio juny 29, 2022 | 21:21
    Estic d’acord pilar. Per mi està clar, hem de enviar a ERC, JxC i CUP a la oposició o millor, al no res. Quina diferencia hauria amb un govern unionista? Cap.
    36
    Icona de dislike al comentari de: Fabencio a juny 29, 2022 | 21:21 20
    Respon
  3. Icona del comentari de: Vendetta a juny 29, 2022 | 21:47
    Vendetta juny 29, 2022 | 21:47
    El sr espot la sra Silvia orriols,renaixenca, fnc, y algun mes ,no botiflers, er jxc cup ni llistas de anc y momium ke tb son botiflers procesistas y ridiculs, y no aniran a la brosa si no millor a un jutjat per traidors al mandat del poble y a catalunya
    • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a juliol 01, 2022 | 19:34
      Pere Llimonera i Citronell juliol 01, 2022 | 19:34
      Que no t'adones Vegetta ! ... A qui votar les properes eleccions? ... Pues está mas que claro: a algún partido que N0 sea corrupto, ni Ultraderechista-Sectario Totalitario, ni supremacista... con lo que parece que todos los partidos ultras del Nacional Catalanismo de patrias inventada quedan descartados... Hay que hacer una limpieza profunda en CAT y regenerar la región, que si no se hunde; está mas que claro...
  4. Icona del comentari de: Sobretot, mai votar als corruptgents! a juny 29, 2022 | 21:57
    Sobretot, mai votar als corruptgents! juny 29, 2022 | 21:57
    Si volem ser independents. 40 anys de corrupció i anar tirant...
  5. Icona del comentari de: Narcís ( si l' autora va de debò .. com és que no ho esme a juny 30, 2022 | 01:27
    Narcís ( si l' autora va de debò .. com és que no ho esme juny 30, 2022 | 01:27
    Molt senzill : per tot el que fa . . per aquell partit que presenti sinó representi en MHP Puigdemont ( així amb llurs col·laboradors d' allò més valuosos per tots coneguts ! ) ! PD : avui, ara i ací, mentres sigui blasmat així com clavat amb tots mena d'allisades per aquest estat.. qui millor sinó pot dur ( i dur ) tot el que ha fet aquest estat contra democràcia ( que tant escataina ) ?
    • Icona del comentari de: Sisplau Narcís a juliol 01, 2022 | 10:17
      Sisplau Narcís juliol 01, 2022 | 10:17
      Deixa de beure i fumar
  6. Icona del comentari de: fat boy a juny 30, 2022 | 01:37
    fat boy juny 30, 2022 | 01:37
    El nostre error es que votem en funcio del que ens prometen que faran i no en funcio del que hem vist que feien.
  7. Icona del comentari de: Narcís a juny 30, 2022 | 02:50
    Narcís juny 30, 2022 | 02:50
    Molt senzill : partit que presenti/ representi en MHP Puigdemont, no debades és el president legal, legítim i lícit de Catalunya desposseït de sa funció i responsabilitat per la prevaricació d'aquest estat . . així com l' únic ensems amb d' altres col·laboradors de vàlua del Govern perseguits i clavant-los allisades fora mida ! PD : així doncs, per llei, per justicia, per moral àdhuc per humanitat, atès que que no trià'l és acceptar la negació d' aquestes qualitats de la societat catalana en pro de nostre botxí ! Nota : i, si us plau, ningú desviï el tema/ es deixi anar al digressions ..fugi d' estudi tot jugant a buscar les pessigolles com si d' espanyolets mil del carrer tractéssim ! Anotació al marge : i si parlem de la feinada que fa internacionalment amb tanta bona i valenta gent d' allò més .. què dir-ne que calgui desglossar ? Incidència : què diu l'autora d' aquell Graupera vist i no vist . . no sé perquè m' hi recordà a aquell Valls ( no m' enfilo, no m' enfilo més, no m' enfilo del tot .. desapareixo ! ) !
    12
    Icona de dislike al comentari de: Narcís a juny 30, 2022 | 02:50 21
    Respon
    • Icona del comentari de: Si noi, a juliol 02, 2022 | 09:40
      Si noi, juliol 02, 2022 | 09:40
      el batxiller foll només és el president legítim de la seva menjadora particular, el consell per la republiqueta de 8 segons.
  8. Icona del comentari de: Que en fa de temps que no voto cap d'aquests! a juny 30, 2022 | 04:37
    Que en fa de temps que no voto cap d'aquests! juny 30, 2022 | 04:37
    Ja existeixen partits disposats a l'alliberament nacional, que és molt més que la independència continuista de cooficialitats que ens preparaven. Passa que els catalanòfobs d'ERC, Junts i CUP els pengen l'etiqueta de xenòfobs per conveniència i els periodistes els hi seguiu el joc. Jo vull una independència nacional, no pas una de desnacionalitzada à la Fachín.
  9. Icona del comentari de: ciutadà a juny 30, 2022 | 05:50
    ciutadà juny 30, 2022 | 05:50
    Com que de partits independentistes no n'hi ha cap, a les properes eleccions em quedaré a casa. No vull, amb el meu vot, ser còmplice de les atzagaiades dels polítics.
  10. Icona del comentari de: Porky, el Rey d'Erñ a juny 30, 2022 | 06:33
    Porky, el Rey d'Erñ juny 30, 2022 | 06:33
    Anar a votar es donar pinso al junqueras i manada mamifera. Que treballin aquesta manada de lladres, vivales i fills d'españa.una
    • Icona del comentari de: Sisplau segueix així... a juliol 01, 2022 | 14:09
      Sisplau segueix així... juliol 01, 2022 | 14:09
      El meu agraiment per sonats com vostè que només aconsegueixen perdre vots de corruptgència i guanyarne pels partits independentistes nets, com ERC i CUP. Segueixi així sisplau!
  11. Icona del comentari de: Àcrata. a juny 30, 2022 | 08:08
    Àcrata. juny 30, 2022 | 08:08
    Com voleu que treballin, si son una trepa d'inútils que no saben fer res?. Per aixó fan de polítics.
  12. Icona del comentari de: Carles a juny 30, 2022 | 08:11
    Carles juny 30, 2022 | 08:11
    Jo els vaig votar. Amb el temps m, he adonat que simplement desitjaven la independència però no estaven disposats a pagar el preu. Per pagar el preu t, has de preparar i tenir uns valors nacionals forts. No anant fent gimcanes cada 11S i voler convertir Catalunya en una ONG. Jo, voto al Front Nacional de Catalunya (FNC). I més igual que els acusin de feixistes per entre moltes altres propostes que fan, voler lluitar contra la delinqüència i voler regular la immigració (com fan TOTS els països del món).
    19
    Icona de dislike al comentari de: Carles a juny 30, 2022 | 08:11 10
    Respon
  13. Icona del comentari de: Abstencionista. a juny 30, 2022 | 08:24
    Abstencionista. juny 30, 2022 | 08:24
    Exacte. Per aixó jo no vaig a votar.
  14. Icona del comentari de: Enterate a juny 30, 2022 | 08:38
    Enterate juny 30, 2022 | 08:38
    PSC, el único que se salva y mira por Cataluña y los Catalanes, pero claro no es un partido indepe, quizás por eso ganó las últimas elecciones, la mayoria está hasta las narices de tanto mamoneo, ahora algunos dirán que no puede gobernar, claro se junta un partido de extrema derecha(juntos), otro extrema izquierda(cup) y los republicanos(erc), y vaya mezcla, se dan asco hasta ellos, por cierto antes las ganó las elecciones Ciudadanos eso quiere decir algo.
    • Icona del comentari de: jm a juny 30, 2022 | 12:05
      jm juny 30, 2022 | 12:05
      No queremos partidos franquistas i facistas...PSOE,PP,VOX..incluso Podemos partidos Borbonicos derivados del franquismo..
      • Icona del comentari de: Quilosa a agost 28, 2022 | 22:10
        Quilosa agost 28, 2022 | 22:10
        L'avi del Pere Aragonès va amassar una gran fortuna durant la dictadura Franquista i va ser alcalde per Alianza Popular,aixi que podríem dir que en Pere Aragonès també té unes bones bases Franquistes
      • Icona del comentari de: Jomateix a agost 28, 2022 | 22:11
        Jomateix agost 28, 2022 | 22:11
        L'avi del Pere Aragonès va amassar una gran fortuna durant la dictadura Franquista i va ser alcalde per Alianza Popular,aixi que podríem dir que en Pere Aragonès també té unes bones bases Franquistes
  15. Icona del comentari de: federalista a juny 30, 2022 | 08:55
    federalista juny 30, 2022 | 08:55
    a tu carracelas i de segon lloc al vendetta, hahahah apostes arribareu a omplir una cuina gran com la mia de molins de vots hahahhahahahaha, un cuart d'esco potser.
  16. Icona del comentari de: ciutada del mon a juny 30, 2022 | 09:04
    ciutada del mon juny 30, 2022 | 09:04
    hahaha al front nazional en conjuncio amb el tal vendetta de dues i la carracelas, de tres i despres tots els votants d'aquest engendro veniu al meu salo de molins de rei, PD es molt gran eh cabeu tots hahha i us convide a una xocolata, a tots els votants en un recipient en tinc per tots o cal que faca dues hahahahahahahahahahaa.
    • Icona del comentari de: No he conegut mai ningú que es defineixi com a 'ciutadà del món' i no sigui un imbècil a juny 30, 2022 | 21:24
      No he conegut mai ningú que es defineixi com a "ciutadà del món" i no sigui un imbècil juny 30, 2022 | 21:24
      No he conegut mai ningú que es defineixi com a "ciutadà del món" i no sigui un imbècil... el teu comentari n'és una confirmació
      • Icona del comentari de: Si tiu a juliol 01, 2022 | 01:24
        Si tiu juliol 01, 2022 | 01:24
        Hòstia, és veritat.
  17. Icona del comentari de: OK GAL i República a juny 30, 2022 | 09:14
    OK GAL i República juny 30, 2022 | 09:14
    No excuses, el vot no és suficient en qualsevol cas. Els d'ERcal només volen pupitres. Cada votant ha de saber que vol i actuar. Els Ñ d'aquí voten garrotades i presó, el pinso franquista els agrada. La resposta al feixisme és clara.
  18. Icona del comentari de: Gonzalo a juny 30, 2022 | 09:16
    Gonzalo juny 30, 2022 | 09:16
    A VOX, joer está claro, je, je
    • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a juny 30, 2022 | 11:58
      Pere Llimonera i Citronell juny 30, 2022 | 11:58
      Als independentistes ja ens va bé que els castellans inadaptats voteu a VOX. Ho celebrem.
  19. Icona del comentari de: Alex a juny 30, 2022 | 09:25
    Alex juny 30, 2022 | 09:25
    Excel.lent article Pilar, posant el dit a la llaga dels procesistes, com sempre. Posa, t en contacte amb Suport Civil Català www.suportcivilcatala.cat i tindràs la resposta a la teva pregunta...Necessitem dones valentes que parlen clar com tu!. Tic tac, tic tac, el canvi ha començat i ningú encara ho sap...hehe , així es fan les coses amb intel.ligencia.
  20. Icona del comentari de: gatemprenyat a juny 30, 2022 | 09:27
    gatemprenyat juny 30, 2022 | 09:27
    Carles Valbuena proposa una idea intel·ligent, però que cal que siguem molts i ben organitzats: entrar dins els partits existents i forçar-ne el canvi des de dins. https://www.youtube.com/watch?v=F2ZSa95fY7U&t=1711s Segurament és la opció més ràpida. Però cal que molta gent hi cregui i que actuiï coordinadament. Val la pena pensar-ho.
  21. Icona del comentari de: Eloi Ferrer a juny 30, 2022 | 10:19
    Eloi Ferrer juny 30, 2022 | 10:19
    Tots aquests (Ercs, Comuns i psc amb coneixement i per raons necessàriament espúries i Junts per tenir pa a l'ull i mala folla), de facto, han col·laborat i mantenen la invasió massiva de Catalunya de gentussa delinqüent i màfies de tota mena i, per a més befa, és una invasió subvencionada pels propis ocupats. Els polítics més miops i estúpids del món han propiciat la desgràcia que ja s'endevina irreparable.
  22. Icona del comentari de: en fi a juny 30, 2022 | 10:37
    en fi juny 30, 2022 | 10:37
    jo votaré com sempre segons els meus principis, a les municipals, tindré molt present a més a més la persona que es presenta com alcaldable, i les que formen part de la llista. Mai mai mai, votaré deixant-me influenciar per "periodistes" com tu, que pretenen tot el contrari, influenciar en el vot, i així poder acontentar el partit per la qual escriuen
  23. Icona del comentari de: jm a juny 30, 2022 | 12:07
    jm juny 30, 2022 | 12:07
    "una candidatura que tingui com a únic punt al programa fer efectiva la independència amb la col·laboració del carrer, assumint-ne els costos, millor."...on es aquests partit ??? on es aquesta agrupacio????.. de paraules moltes i de fets cap....
    • Icona del comentari de: Lluït a juny 30, 2022 | 12:50
      Lluït juny 30, 2022 | 12:50
      El cos demana vox de càstig.
    • Icona del comentari de: Busca i trobaràs a juliol 01, 2022 | 10:28
      Busca i trobaràs juliol 01, 2022 | 10:28
      Busca més enllà de l'arc parlamentari i en trobaràs. Són els que cap mitjà subvencionat en farà mai cap mena de propaganda.
  24. Icona del comentari de: Vilatà a juny 30, 2022 | 12:09
    Vilatà juny 30, 2022 | 12:09
    A les municipals com que no hi ha cap dels candidats que em faci el pes (si a l'hora de les eleccions son els mateixos d'ara), em quedaré a casa. Tan me fa que surti un o l'altre.
  25. Icona del comentari de: Andreu a juny 30, 2022 | 15:09
    Andreu juny 30, 2022 | 15:09
    Gens d'acord. El poble votant sí que és responsable dels partits que vota, per la simple raó que els vota REITERADAMENT. És més, cada cop que es presenta una alternativa a eleccions no els vota ni el Tato. I això m'aventuro a afirmar que tornarà a passar. Com sempre. Res a fer.
    • Icona del comentari de: Marçal a juliol 01, 2022 | 18:12
      Marçal juliol 01, 2022 | 18:12
      Qui et creus que escriu tots aquests articles i comentaris renegant de tots els partits polítics? Doncs el que està de merda fins el coll, corruptgència, "divide et impera", ells seguiran votant corruptgents i creuen que el vot dels partits independentistes es fragmentara encara més...
  26. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 30, 2022 | 18:07
    Doctor Strangelove juny 30, 2022 | 18:07
    A VOX melona, a VOX. Ells sí que saben com tractar als hiperventilats! Doc.
    • Icona del comentari de: Anònim a juliol 01, 2022 | 19:55
      Anònim juliol 01, 2022 | 19:55
      Cert, saben com tractar-te. Aixugat els mox i així desapareixeran d'una punyetera vegada, com a Andalucía. Felicitats als de ciudaguarros que aquí van perdre'n 30 mentre a Andalusia TOTS. Ah i no oblidis que a la cimera de la OTAN només s'ha parlat anglès i francès, aaaaaai que l'egspañolo desapareix del món mundial
  27. Icona del comentari de: Vividors fora del nostre Parlament a juny 30, 2022 | 19:57
    Vividors fora del nostre Parlament juny 30, 2022 | 19:57
    Hi ha una brama interessada a fer-nos creure que si s'és independentista, per força s'ha d'anar a votar a algun dels partits que diuen que ho són, encara que consideris que d'independentistes només en tenen la xerrameca. Un altre idea manipuladora és la del "vot útil", amb la qual s'asseguren de que els votaràs a ells, als partits instal·lats i que tenen el suport dels medis subvencionats per aquests mateixos partits. He caigut en aquest parany algun cop, però no hi tornaré a caure. Si demà fossin les eleccions votaria el Front Nacional de Catalunya, si es presentés o m'abstindria. La llei que van acordar amb el PSOE i els Pudents per acabar de castellanitzar l'escola catalana ha estat la gota que ha fet vesar el vas. Si els de la CUP no fossin tan sectaris, els votaria a ells..
  28. Icona del comentari de: Els catalans no som hàmsters a juliol 01, 2022 | 01:09
    Els catalans no som hàmsters juliol 01, 2022 | 01:09
    Els catalans ja hem identificat que "partit" vol dir españa. Ara temps al temps per assimilar-ho i a organitzar-se al marge i discretament.
    • Icona del comentari de: Actualització a juliol 01, 2022 | 10:30
      Actualització juliol 01, 2022 | 10:30
      La Sílvia ja no forma part del Front Nacional de Catalunya. Va crear Aliança Catalana.
  29. Icona del comentari de: Votem partits que fins ara no han tingut una oportunitat a juliol 01, 2022 | 01:55
    Votem partits que fins ara no han tingut una oportunitat juliol 01, 2022 | 01:55
    Front Nacional de Catalunya. Resulta que aquells que els tracten de xenòfobs (perquè demanen regularitzar el flux d'immigració i demanar als nouvinguts respecte pels valors democràtics) són els mateixos que donen suport al PSOE. El PSOE que acaba de felicitar al govern i policia marroquina pels morts i ferits de la tanca. Au va, que ja ens han enredat prou. La sra. Orriols em mereix més confiança. En tot cas, cap dels partits que hi ha ara mereix més oportunitats. Per covards i mentiders. Els de PPSOE i filials ni en parlem. A més de covards i mentiders són violents i trenquen rècords de corrupció.
    • Icona del comentari de: Un xic ruc si que ets... a juliol 01, 2022 | 14:59
      Un xic ruc si que ets... juliol 01, 2022 | 14:59
      Quan t'hagin d'operar del cor, també demanaràs un cirurgià que no hagi tingut una oportunitat?
      • Icona del comentari de: Per a 'Un xic ruc si que ets' a juliol 02, 2022 | 10:31
        Per a "Un xic ruc si que ets" juliol 02, 2022 | 10:31
        Quin argument! Si faig servir el teu exemple, quan m'hagin d'òpera del cor, tornaré a buscar el mateix cirurgià que a l'anterior operació ja la va espifiar, va ser negligent i em va deixar pitjor que estava. Si faig servir el teu argument, estaríem amb les organitzacions socials que es van crear a les primeres civilitzacions, com Mesopotàmia, perquè més val no provar res nou. Si fem servir el teu argument, la humanitat no tindria mai la possibilitat de canviar res. I jo no he insultat ningú. Començar dient "ruc" diu més de tu que de mi.
  30. Icona del comentari de: Divide et impera a juliol 01, 2022 | 06:54
    Divide et impera juliol 01, 2022 | 06:54
    Pilar, proposes dividir encara més el vot independentista? No sembla pas gaire inteligent...
    • Icona del comentari de: Intel·ligències a juliol 01, 2022 | 10:35
      Intel·ligències juliol 01, 2022 | 10:35
      El vot independentista no serveix de res quan va a partits que en realitat no són independentistes, tot i estar vivint del concepte, i que a la pràctica són infiltrats al servei d'interessos espanyolistes, que també són els seus. Perpetuar l'engany sí que no té res d'intel·ligent i esdevé pura complicitat amb l'enemic. Cal desemmascarar els impostors per redreçar tot aquest vot.
      • Icona del comentari de: Ja sé a qui et refereixes a juliol 01, 2022 | 18:06
        Ja sé a qui et refereixes juliol 01, 2022 | 18:06
        Avui he vist Pujol renegant de la independència, ell es 'nacionalista'. Pujol trià Miss Catalunya, que trià Fuigpelmón, que trià Torra el pallasso, que trià Laura Hagrid Borràs que ara la jutjaran per corrupció...
        • Icona del comentari de: Em refereixo a tots els partits dels 74 diputats a juliol 02, 2022 | 13:06
          Em refereixo a tots els partits dels 74 diputats juliol 02, 2022 | 13:06
          Tu no saps literalment res, junquerranós estult.
  31. Icona del comentari de: Independentista a juliol 01, 2022 | 07:54
    Independentista juliol 01, 2022 | 07:54
    Aixó de que "Partit vol dir Espanya" ja fa molts anys que ho sé.
  32. Icona del comentari de: Vota a qui vulguis Carracelas a juliol 01, 2022 | 11:55
    Vota a qui vulguis Carracelas juliol 01, 2022 | 11:55
    Estem en democràcia, que cadascú voti el que vulgui. Clar que en Democràcia la feina d'un periodista no és pas dirigir el vot de la gent...
    • Icona del comentari de: 2022 a juliol 01, 2022 | 16:22
      2022 juliol 01, 2022 | 16:22
      L'articulista expressa dubtes sobre si hi ha bones opcions. Li compro l'argument a vostè, de que no hauria de dirigir el vot. Però denunciar això en un país on part de la premsa difón mentides, filtracions, suposats comunicats etc, destruint la vida de persones i que, un cop descobertes les mentides, mai no hi ha ni una disculpa o rectificació, és, com a mínim, ingenu. Si vostè creu en la democràcia i el paper informatiu que ha de tenir la premsa, espero que ara es queixin també de la resta.
  33. Icona del comentari de: Votar ipun dret dels rucs i rufianes de españa.erc a juliol 01, 2022 | 16:09
    Votar ipun dret dels rucs i rufianes de españa.erc juliol 01, 2022 | 16:09
    Rufian es independentista? Ha, ha, ha , quin fart de riure, si no mes el voten putos andalussos metropolitanos i pagesots recollidors de merda de vaca
  34. Icona del comentari de: Votar un dret dels rucs i rufianes de españa.una .erc a juliol 01, 2022 | 16:10
    Votar un dret dels rucs i rufianes de españa.una .erc juliol 01, 2022 | 16:10
    Rufian es independentista? Ha, ha, ha , quin fart de riure, si no mes el voten putos andalussos metropolitanos i pagesots recollidors de merda de vaca
  35. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a juliol 02, 2022 | 00:08
    Luisnomeacuerdo juliol 02, 2022 | 00:08
    En tractoria están los fascistas independentistas tontos, los muy tontos y después por encima de todos esta la cacarracelas.
  36. Icona del comentari de: Català a l'escola i arreu a juliol 02, 2022 | 11:16
    Català a l'escola i arreu juliol 02, 2022 | 11:16
    A qui hem de votar? A partits espanyols segur que no, i els que formen part del parlament dels espanyols ho són. Si algú en té algun dubte, només cal que se'ls escolti quina llengua hi parlen (a banda de quan toca fer una mica de comèdia deixant anar un parell de frases en català i fer-se renyar pel "hidalgo" que dirigeix l'orquestra

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa