Missing 'path' query parameter

El 1939, pocs dies després que Pompeu Fabra es veiés obligat a marxar a l’exili, un grup de falangistes va forçar la porta del domicili del filòleg, a Badalona. A banda de saquejar aquell habitatge familiar, els paramilitars van llançar per la finestra la totalitat de llibres, arxius i documents que hi van trobar. En acabar, ho van amuntegar tot al mig del carrer i van calar-hi foc. Diuen que la seva família no li va voler dir mai el que havia passat al vell professor, que va morir pocs anys després -el 1948- creient que tots els llibres i els papers es conservaven a l’Ajuntament de Badalona.

El fet és que Fabra i la seva família s’havien quedat sense res, amb el pis destrossat i en un exili paupèrrim. Però no en van tenir prou. A principis de 1940, els tribunals franquistes ordenen a la Guàrdia Civil que investigui sobre possibles propietats de Pompeu Fabra a partir de la consideració que “fue uno de los personajes más significados del catalanismo, hostil a las cosas de España“. El 10 de maig de 1941, el Tribunal Regional de Responsabilitats Polítiques de Barcelona va concloure que Fabra era culpable en tant que “elemento intelectual destacado, fue propagandista y divulgador de las ideas de separación de Cataluña con la Patria a que está unida, escribiendo el diccionario de la lengua catalana, con profundo desprecio y enemistad para España“. La condemna va insistir en la depauperació absoluta: Debemos declarar la responsabilidad política del inculpado Pompeyo Fabra Gener a quien se le impone la multa de cinco mil pesetas, inhabilitación absoluta perpetua y extrañamiento perpetuo del territorio nacional, y la sanción de pérdida total de bienes“.

Fabra no havia tingut mai cap càrrec polític ni institucional i, de fet, les acusacions són del tot genèriques. Però el van voler arruïnar –a ell i a molts com ell– com a part de les represàlies d’un règim que volia arrasar-ho tot i a tothom. I les confiscacions eren el diàmetre exterior de la taca d’oli repressiva.

No s’han inventat res. Tots els mecanismes venen de lluny.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: fat boy a juny 29, 2021 | 21:45
    fat boy juny 29, 2021 | 21:45
    I, tanmateix, hi ha un verro que estima els espanyols.
    • Icona del comentari de: AnnaPaski a juny 30, 2021 | 10:55
      AnnaPaski juny 30, 2021 | 10:55
      Tots teniu una mica de raó. Pero ni tots els espanyols son fatxes anticatalans ni tots els catalans son angelets del cel, perquè deu n'hi do alguns comentaris insultants simplement a qui no combrega fil per randa amb les seves idees o maneres de veure i entomar les coses.
      • Icona del comentari de: Ricard a juny 30, 2021 | 12:32
        Ricard juny 30, 2021 | 12:32
        Mentre els castellans continuin l'ocupació de Catalunya tenim el benefici del dubte. Si marxen podrem afinar tal i com com proposes. Avui és impossible afinar. Els uns agredeixen i els altes són agredits. No hi ha més.
  2. Icona del comentari de: Ricard a juny 29, 2021 | 21:55
    Ricard juny 29, 2021 | 21:55
    Fahrenheit 451, la crema de llibres antiespanyola,com van fer els nazis, arruïnar els dissidents="concòrdia castellana". Tot és el resultat de la xenofòbia castellana.
  3. Icona del comentari de: Espectador a juny 29, 2021 | 22:22
    Espectador juny 29, 2021 | 22:22
    La ignorància i la prepotència de la Espanya profunda segueix com sempre. contra Catalunya i sobre tot contra el català.
  4. Icona del comentari de: MHP a juny 29, 2021 | 22:40
    MHP juny 29, 2021 | 22:40
    Ja et tocarà a tu, Cot.
  5. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a juny 30, 2021 | 00:40
    Luisnomeacuerdo juny 30, 2021 | 00:40
    Quien la hace la paga, se acaban las risitas de los fascistas independentistas, tu también te has dado cuenta Salvador de tractoria.
  6. Icona del comentari de: Jo a juny 30, 2021 | 06:49
    Jo juny 30, 2021 | 06:49
    I que penseu fer catalanets
  7. Icona del comentari de: Veterà antifranquista. a juny 30, 2021 | 07:38
    Veterà antifranquista. juny 30, 2021 | 07:38
    Si, si. Però els fervents partits patriótics i abrandats independentistes van dionant suport al govern espanyol.
  8. Icona del comentari de: I es veu que el “Manual del perfecto facha” encara es vigent... a juny 30, 2021 | 08:51
    I es veu que el “Manual del perfecto facha” encara es vigent... juny 30, 2021 | 08:51
    Fàstic de gent! Fàstic de país!
  9. Icona del comentari de: Miren a juny 30, 2021 | 08:52
    Miren juny 30, 2021 | 08:52
    Molt interessant. Cal recordar d'on venim per saber on som. Bon article, Salvador.
  10. Icona del comentari de: Aquest biaix constant, Sr. Cot a juny 30, 2021 | 09:31
    Aquest biaix constant, Sr. Cot juny 30, 2021 | 09:31
    Pompeu Fabra no va ser un cas especial; es van cremar llibres a tot Espanya i hi havia molts falangistes catalans. https://memoriahistorica.org.es/el-bibliocausto-espanol-la-quema-de-libros-por-el-franquismo-durante-la-guerra-y-la-posguerra/
    • Icona del comentari de: El català idioma oficial a Europa a juny 30, 2021 | 09:42
      El català idioma oficial a Europa juny 30, 2021 | 09:42
      No, no va ser un cas especial, com no ho es la persecució castellana a tot el que soni català. Per molt que t'entestis el català és una minoria perseguida per la supremacia castellana.
      • Icona del comentari de: Fa l'efecte que tu t'entestes a les teves idees @El català idioma oficial a Europa a juny 30, 2021 | 09:52
        Fa l'efecte que tu t'entestes a les teves idees @El català idioma oficial a Europa juny 30, 2021 | 09:52
        Ets transparent a tota dada o raonament que no coincideixi amb els teus dogmes. Fas pena intel·lectual.
        • Icona del comentari de: Mira intel·lectual: el català al Congrés dels Diputats i fora la supremacia castellana!!! a juny 30, 2021 | 10:08
          Mira intel·lectual: el català al Congrés dels Diputats i fora la supremacia castellana!!! juny 30, 2021 | 10:08
          Hi havia falangistes i botiflers de la mateixa manera que hi ha ara. T'ho tornaré a dir: Catalunya és una nació amb cultura i llengua pròpia i, com a tal, el dret universal a ser lliure. Ho entens intel·lectual a la espanyola? Perdó, intel·lectual a la castellana
          • Icona del comentari de: Veus com fas pena intel·lectual @Mira intel·lectual ... etc? a juny 30, 2021 | 11:39
            Veus com fas pena intel·lectual @Mira intel·lectual ... etc? juny 30, 2021 | 11:39
            Només ets un creient d'una religió tòxica: el nacionalisme català. Per molt que t'entestis Catalunya no és una nació ni ho ha estat mai, per molt que ho repeteixis. Confondre i assimilar Espanya amb Castella no és més que una altra de les mancances intel·lectuals de la teva religió.
      • Icona del comentari de: JordiP a juny 30, 2021 | 13:33
        JordiP juny 30, 2021 | 13:33
        I el que no ho sàpia o no s'ho cregui, no té més que buscar a ca'n Google les sentències del Tribunal Regional de Responsabilidades Políticas i llegir-ne algunes per a veure el color de la torrada. Ah! També pot consultar el BOE dels anys 40! És molt il·lustratiu, molt. Dictadura anticatalana pura. La del Primo de Rivera també va produir joies "legals" anticatalanes. N'hi ha de l'alçada d'un gratacels.
    • Icona del comentari de: antonio a juny 30, 2021 | 10:24
      antonio juny 30, 2021 | 10:24
      només sabem comparar un règim dictatorial i autocràtic amb una democràcia que permet articles com aquest? Quins arguments tant pobres Cot
    • Icona del comentari de: JordiP a juny 30, 2021 | 13:27
      JordiP juny 30, 2021 | 13:27
      La guerra va ser "ivil". CIVIL, ho entens? Vol dir que uns estaven a un bàndol i els altres a l'altre. A Catalunya també. Assabenta't i aprén com funcionen aquestes guerres i dictadures, especialment per als vençuts. Franco, Pinochet, Castro, etc.
  11. Icona del comentari de: El català idioma oficial a Europa a juny 30, 2021 | 09:42
    El català idioma oficial a Europa juny 30, 2021 | 09:42
    No, no va ser un cas especial, com no ho es la persecució castellana a tot el que soni català. Per molt que t'entestis el català és una minoria perseguida per la supremacia castellana.
    • Icona del comentari de: JordiP a juny 30, 2021 | 13:42
      JordiP juny 30, 2021 | 13:42
      El 1939, el DERDE, banda confiscatòria organitzada i comandada per un coronel de la Gestapo, va recòrrer Catalunya de punta a cua confiscant documents oficials i particulars a punta de baioneta. Portats a Catalunya, un grupet de brigades desmovilitxats es va dedicar a llegir-los, prenent notes sobre noms, adreces i relacions trobades fins i tot en actes de defunció, telegrames, cartes íntimes i personals, etc. També les publicacions científiques van proporcionar noms de "separatistes" a condenar. Diuen que hi han tres milions de fitxes personals. molts dels noms "fitxats" van ser enviats a la Brigada Político-Social, que va actuar com tots sabem. Crec que a Salamanca es van enviar quasi 200 rones de papers, dels quals només es van considerar "útils para acusar" unes 80. La resta va ser destruida. Genial, oi? I ara ens parlen de conciliació, diàleg, concordància, consens. Hipòcrites. Trenta o quaranta anys enrere, el lloc del 166 haurien votat la invasió militar. El PSOE també hauria estat d'acord?
  12. Icona del comentari de: S'ha d'afegir : i burla constant a juny 30, 2021 | 09:54
    S'ha d'afegir : i burla constant juny 30, 2021 | 09:54
    No ens en sortirem amb aquesta constitució a la carta madrilenya
  13. Icona del comentari de: Mira intel·lectual: el català al Congrés dels Diputats i fora la supremacia castellana!!! a juny 30, 2021 | 10:08
    Mira intel·lectual: el català al Congrés dels Diputats i fora la supremacia castellana!!! juny 30, 2021 | 10:08
    Hi havia falangistes i botiflers de la mateixa manera que hi ha ara. T'ho tornaré a dir: Catalunya és una nació amb cultura i llengua pròpia i, com a tal, el dret universal a ser lliure. Ho entens intel·lectual a la espanyola? Perdó, intel·lectual a la castellana
  14. Icona del comentari de: Donec Perficiam a juny 30, 2021 | 11:00
    Donec Perficiam juny 30, 2021 | 11:00
    Precisament perque sabem el feixista que Caspaña vaser, és i serà pels segles dels segles amén, no entenc les taules de dialeg, ni els que es deixen jutjar per la Santa Inquisició, ni els que fan la revolució dels somriures....hauriem d'haber aprés alguna cosa no? que volen passar 200 anys més trinxats? només hi veig un camí i no és pacific, però és l'únic.
    • Icona del comentari de: @Donec Perficiam a juny 30, 2021 | 11:27
      @Donec Perficiam juny 30, 2021 | 11:27
      Jo crec que hi ha varis camins. El que tu promulgues és molt arriesgat amb la conseqüència del desplegament de l'exercit. No hi hauria sols 3.000 represaliats sinó camps de concentració pels de dissidents. La lluita ha de ser 'gandiniana' i persistent.
  15. Icona del comentari de: El nyap de la transició en ha portat fins aquí a juny 30, 2021 | 11:01
    El nyap de la transició en ha portat fins aquí juny 30, 2021 | 11:01
    Ens volen fer caminar amb una constitució tant o més interpretativa que la Bíblia. Conseqüentment ens arrastra a un absolutisme il·lustrat estatal amb la disfressa democràtica
  16. Icona del comentari de: Què pesats sou, nacionalistes catalans a juny 30, 2021 | 11:48
    Què pesats sou, nacionalistes catalans juny 30, 2021 | 11:48
    Repetiu una i altra vegada les mateixes ximpleries. Si repetir les coses de pensament o paraula una i altra vegada fos capaç de crear-les físicament, el món seria molt diferent; per exemple, hi hauria infinits déus, animals i monstres que només hi son a la literatura i fins i tot la nació catalana existiria. Però la nació catalana només existeix en la literatura, però no és real. Catalunya no és una nació ni mai ho ha estat.
    • Icona del comentari de: Tonet a juny 30, 2021 | 12:10
      Tonet juny 30, 2021 | 12:10
      Ja et fot, ja, que ho sigui.....?? Des de molt abans que eppañña... Llegeix una mica, que no et farà mal...
      • Icona del comentari de: Ets un indigent cultural @Tonet a juny 30, 2021 | 13:16
        Ets un indigent cultural @Tonet juny 30, 2021 | 13:16
        Un paio que creu en coses imaginàries com la nació catalana no pot recomanar-li a algú que llegeixi. Què llegeixi què?. Llegeix tu, Tonet, i veuràs com la nació catalana no existeix. I el que fot és la vostra pesadesa i insistència, no una altra cosa.
        • Icona del comentari de: JordiP a juny 30, 2021 | 13:45
          JordiP juny 30, 2021 | 13:45
          Mira qui parla d'indigència intel·lectual. MIra, e vaig a fer un favor "intelestuà": busca en Google "Joan B. Culla".
          • Icona del comentari de: Joan B. Culla és un nacionalista de socarrel a juny 30, 2021 | 14:02
            Joan B. Culla és un nacionalista de socarrel juny 30, 2021 | 14:02
            És com consultar Jaume Sobraqués i Callicó. No serveixen per aclarir res, només per confirmar les creences nacionalistes.
    • Icona del comentari de: Anònim a juny 30, 2021 | 12:11
      Anònim juny 30, 2021 | 12:11
      H
    • Icona del comentari de: Ricard a juny 30, 2021 | 12:35
      Ricard juny 30, 2021 | 12:35
      La nació catalana és tan irreal que els castellans venen agredir-nos si volem votar institucionalitzar la nostra comunitat nacional. Per no ser cap nació sembla que els seus compatriotes tenen força feina.
      • Icona del comentari de: Els teus comentaris no valen @Ricard a juny 30, 2021 | 13:19
        Els teus comentaris no valen @Ricard juny 30, 2021 | 13:19
        Quan entenguis la diferència entre Castella i Espanya se't podrà començar a fer cas. Mentrestant no.
        • Icona del comentari de: Astrid. a juny 30, 2021 | 13:40
          Astrid. juny 30, 2021 | 13:40
          No hi ha cap diferència. España es IRREFORMABLE. España es franquista per naturalesa inclòs PSC/PesoE= Comun's/ Podemos. España es IRREFORMABLE i ho seguirà sent IRREFORMABLE.
        • Icona del comentari de: Ricard a juny 30, 2021 | 13:48
          Ricard juny 30, 2021 | 13:48
          Vostè és qui diu aquí cal fer cas hi a qui no? Quina sort tenim els comentaristes que no arribem al seu nivell. Per cert els "espanyols" no existeixen ja que no hi ha ciutadans d'aquest món que defensin "Espanya". Els castellans defensen una Gran Castella, i no pas "Espanya". O sigui que menteixen. "Espanya" se'ls en refot des de sempre, i la boicotegen sempre. Per això els catalans som independentistes.
      • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 30, 2021 | 14:01
        Doctor Strangelove juny 30, 2021 | 14:01
        A veure meló, m'estàs comparant a un intel.lectal com el tal Fabra amb el Batxiller de Waterloo, o amb en Gandhi Gras? Tio, a més de vestir com un homeless, és que mentalment ho ets. Doc
    • Icona del comentari de: paparutxes a juny 30, 2021 | 19:45
      paparutxes juny 30, 2021 | 19:45
      no
  17. Icona del comentari de: Fartmac a juny 30, 2021 | 13:37
    Fartmac juny 30, 2021 | 13:37
    Veig que fascistas de PesoE han desplegat aquí i a tots els diaris.cat els seus trolls pagats. Fora psoeratas de les institucions Cat.
  18. Icona del comentari de: Definicions de NACIÓ a juny 30, 2021 | 13:41
    Definicions de NACIÓ juny 30, 2021 | 13:41
    Tots aquests (potser sols és una persona) que són tant i tant espanyols i que no creuen que Catalunya sigui una nació, els escric la definició de tres diccionaris: "Conjunto de personas de un mismo origen y que generalmente hablan un mismo idioma y tienen una tradición común." ( Diccionario de la lengua española"; 2Comunitat d'individus als quals uns vincles determinats, però diversificables, bàsicament culturals i d'estructura econòmica, amb una història comuna, donen una fesomia pròpia, diferenciada i diferenciadora i una voluntat d'organització i projecció autònoma que, al límit, els porta a voler-se dotar d'institucions polítiques pròpies fins a constituir-se en estat. " (Diccionari de la llengua catalana) i "Ensemble des êtres humains vivant dans un même territoire, ayant une communauté d'origine, d'histoire, de culture, de traditions, parfois de langue, et constituant une communauté politique." (diccionaire de la L. Française). Ja ho veieu, per això us esforceu tant els espanyols en treure'ns la llengua , sigui amb immigracions castellanes, policies, mitjans de comunicació...
    • Icona del comentari de: Per a què he d'anar a cap diccionari? a juny 30, 2021 | 14:05
      Per a què he d'anar a cap diccionari? juny 30, 2021 | 14:05
      Me'n vaig a la pàgina de la UE que considera que Catalunya és una regió d'una nació anomenada Espanya. Espanya és qui figura en els tractats de Lisboa, no Catalunya. Ergo .....
  19. Icona del comentari de: Dret a estimar la teva llengua a juny 30, 2021 | 13:47
    Dret a estimar la teva llengua juny 30, 2021 | 13:47
    Que dolent que era Pompeu Fabra, estimava el seu país, la seva llengua i va escriure el Diccionari de la Llengua Catalana. Això també ho devia fer Antonio de Nebrija en castellà i amb l'ajuda, protecció i estimació dels seus, al castellà ningú li va cremar res, expropiar la casa ni el van enviar a l'exili. Rumieu perquè un té dret a estimar la seva llengua i l'altre no. Saberu què és? La quantitat de mils de milions que robeu de Catalunya i que permet pagar la gran festa burocràtica i centralista de Madrid.
    • Icona del comentari de: Ramon a juny 30, 2021 | 14:07
      Ramon juny 30, 2021 | 14:07
      "La lengua siempre ha ido de la mano del imperio", garlà eix andalús en sa gramàtica. Cinc segles després, ells continuen amb aquella mateixa pulsió etnocida i ERC vol que els catalans ho visquem no amb resignació sinó amb alegria i que ho tinguem per una riquesa brutal.
  20. Icona del comentari de: Ramon a juny 30, 2021 | 14:03
    Ramon juny 30, 2021 | 14:03
    Nació se'n pot ser objectivament però també subjectiva. Catalunya n'és per totes dues vies. Mentre que Espanya no n'és per cap de les dues.
    • Icona del comentari de: Entranyable Ramon i el seu inframón a juny 30, 2021 | 15:26
      Entranyable Ramon i el seu inframón juny 30, 2021 | 15:26
      Única i exclusivament s'és nació quan les altres nacions et reconeixen com a tal. Això de nació "subjectiva" no serveix absolutament per a res més que per consolar els que es consideren nació i no ho són.
  21. Icona del comentari de: Gonzalo a juny 30, 2021 | 14:04
    Gonzalo juny 30, 2021 | 14:04
    Estáis ancladios en el pasado.....señores!!!! Siglo XXI.....!!!!!!! Que manera tan burda de querer relacionar las barbaridades cometidas en plena guerra civil, con la situación actual .......solo los indigentes mentales compran ese relato. Asquito dais.
    • Icona del comentari de: s'Espalmador a juny 30, 2021 | 14:18
      s'Espalmador juny 30, 2021 | 14:18
      Tu sí que estàs fet un bon indigent mental xiquet. Vigila no t'ofeguis en el teu propi verí
    • Icona del comentari de: Anònim a juny 30, 2021 | 15:09
      Anònim juny 30, 2021 | 15:09
      Set nota massa, llenguatge com sempre ofensiu, no tens ni la mínima cultura per dialogar, nomes linsult prepotent I bast, mesqui I bilios com a argument troncal de la cultura mesetaria
    • Icona del comentari de: fat boy a juny 30, 2021 | 22:38
      fat boy juny 30, 2021 | 22:38
      Haw, haw. Hands off Gibraltar you that live in the 21st century. Gibraltar has been in British hands for longer than in Castilian ones. Move on and forget your bullshit, you'll never set your dirty feet on the Rock.
  22. Icona del comentari de: Ramon a juny 30, 2021 | 14:23
    Ramon juny 30, 2021 | 14:23
    La garruleria espanyola pot negar que Catalunya sigui nació igual que pot negar que el català sigui idioma o que el valencià sigui català, però a Espanya i també entre la botiflerada que no neguen que Catalunya perquè siguin tan rucs de pensar-ho de debò sinó perquè en admetre i reconèixer Catalunya com nació ho tindrien més pelut per negar el dret a l'autodeterminació. Admeten arreu del món com nació realitats incomparablement menys clares, menys rotundes, que la catalana. Igual que admetrien, amb més raó, la catalana, si no entrés en contradicció en llur nacionalisme espanyol.
  23. Icona del comentari de: L'article no va de si Catalunya és nació o no, que no ho és, sinó del que el franquisme va fer a Pompeu Fabra a juny 30, 2021 | 15:03
    L'article no va de si Catalunya és nació o no, que no ho és, sinó del que el franquisme va fer a Pompeu Fabra juny 30, 2021 | 15:03
    Pompeu Fabra va ser una víctima del franquisme privilegiada perquè, donada la posició geogràfica de Catalunya, es va poder escapar. En altres zones, com Madrid, no van poder escapar amb tanta facilitat i molts "pompeus" van acabar afusellats. La primera crema de llibres va ser a La Corunya a l'agost de 1936 i així a tot arreu. El Moviment Nacional perseguia als que consideraven "l'enemic", fos català, andalús, madrileny o asturià.
    • Icona del comentari de: fat boy a juny 30, 2021 | 22:34
      fat boy juny 30, 2021 | 22:34
      Pero les radios els cinemes, les escoles, els llibres, i fins i tot les condenes a mort continuaven estant en l'idioma del andalusos, madrilenys i asturians. Petita diferencia, Doncs deu n'hi do per no ser una nacio ocupada. Per cert, i parlant de privil.legis, a quants presidents de la Republica va segrestar i assassinar el Franco?.
  24. Icona del comentari de: Qui era 'l'enemic' per al franquisme a juny 30, 2021 | 15:19
    Qui era "l'enemic" per al franquisme juny 30, 2021 | 15:19
    Ens ho diu través de la Llei de Premsa de el 23 d'abril de 1938. Aquesta llei obligava a retirar: "libros, revistas, publicaciones, grabados e impresos que contengan en su texto láminas o estampados con exposición de ideas disolventes, conceptos inmorales, propaganda de doctrinas marxistas y todo cuanto signifique falta de respeto a la dignidad de nuestro glorioso Ejército, atentados a la unidad de la Patria, menosprecio de la Religión Católica y de cuanto se oponga al significado y fines de nuestra Cruzada Nacional". És a dir, des d'un gravat amb pits fins a una apologia de Stalin més el que se li vagi passant pel cap a el jutge de torn. Aquest és l'entorn. Pretendre una crema de llibres només per la llengua catalana és sobreactuar.
  25. Icona del comentari de: Tip a juny 30, 2021 | 16:15
    Tip juny 30, 2021 | 16:15
    La Guerra dels Tres Anys fou una continuació de la Guerra de Conquesta que els Espanyols varen iniciar el 1705. I encara hi som. La dels Tres Anys tingué un component suplementari amb les ideologies anarquista i comunista que amagaren la veritable Conquesta de Catalunya per l'Exèrcit Espanyol de Franco i els Eisensatz Gruppen de la Falange. Recordeu que els "Nacionals" "alliberaren" el País Basc i "conqueriren" Catalunya. L'Odi dels Espanyols als Catalans té dues raons clares: resistència a assimilar-se lingüísticament i adoptar la llengua dels Espanyols i pel fet d'ésser una societat més avançada i l'única que va fer la Revolució Industrial (recordeu que Madrid es va industrialitzar als 70!). L'aristocràcia belga és propietària de multinacionals mentre que l'espanyola ja sabem de què vivien. La persecució dels Catalans és permanent des de fa 307 anys i s'accentua quan aquests es revolten. Només l'Expulsió dels Amos Espanyols de la terra catalana i la creació d'un Exèrcit fort per prevenir qualsevulla temptació de reconquesta ens mantindrà lliures.
  26. Icona del comentari de: La Guerra dels Tres Anys a juny 30, 2021 | 17:56
    La Guerra dels Tres Anys juny 30, 2021 | 17:56
    O Guerra de la Reforma va ser un episodi de guerra civil a Mèxic de 1858 a 1861. Res a veure amb Espanya ni amb cap de les seves regions.
  27. Icona del comentari de: GROC a juny 30, 2021 | 18:46
    GROC juny 30, 2021 | 18:46
    EL INCLIT RAMON , EL DIA QUE NO CRIMINATITZI A ERC ES MORIRA. La paranoia el fa feliç
  28. Icona del comentari de: Narcís a juny 30, 2021 | 19:26
    Narcís juny 30, 2021 | 19:26
    Si aquest estat s' industrialitzà fa 4 dies . . què no trigarà en democratitzar-se'n ? PD : i si sempre han arrambat amb allò que no els pertany d' allò més de franc .. perquè deixarien de fer - ho ara ( quin delinqüent deixa de delinquir gratuïtament ? ) !

Respon a Anònim Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa