Un equip d'investigadors idea una manera de reduir les emissions dels camions en un 90%

El sistema consisteix a capturar el gas de l'escapament, liquar-lo i emmagatzemar-lo al vehicle de manera que pugui ser reconvertit en combustible fent servir energies renovables

Dibuix d'un camió, equipat amb el nou sistema, arribant a una gasolinera on podria descarregar el CO2 líquid
Dibuix d'un camió, equipat amb el nou sistema, arribant a una gasolinera on podria descarregar el CO2 líquid | François Maréchal / EPFL

El transport és el responsable d'una part importantíssima de les emissions mundials de diòxid de carboni, arribant a ser-ne gairebé una tercera part a Europa. D'aquestes emissions, el 72% provenen del transport per carretera, i tot i que l'ús de vehicles elèctrics podria fer baixar substancialment el volum de CO2 emès a l'atmosfera, les necessitats específiques del transport comercial i de mercaderies dificulten aquesta transició que, de moment, es limita només als vehicles privats. Mentre no s'aconsegueix millorar l'autonomia i la potència dels motors elèctrics per tal de poder-los estendre a aquesta indústria, un equip d'investigadors de l'Escola Politècnica Federal de Lausana, a Suïssa, ha patentat una solució alternativa: capturar el CO2 de l'escapament dels camions i autobusos i emmagatzemar-lo fins que pugui ser reciclat i tornat a emprar com a combustible.

Càrrega elèctrica pensada per a autobusos
Aquest sistema podria facilitar una transició menys brusca a la mobilitat elèctrica  | Cedida

Els responsables d'aquesta proposta, que ha estat explicada en detall en un article a la revista 'Frontiers in Energy Research', afirmen que han trobat el sistema per aconseguir-ho: un cop capturat, el diòxid de carboni es pot liquar i guardar al mateix vehicle fins que, en arribar a una estació de servei, es descarregui per tal de ser reconvertit fent servir energies renovables. El projecte combina diverses tecnologies desenvolupades a la mateixa institució en un procés que aprofita la majoria de l'energia disponible als vehicles, fins i tot la calor del motor.

En l'exemple emprat a l'article, un camió de transport, els gasos del tub d'escapament es refreden i se'n separa l'aigua. Després, fent servir un entramat metàl·lic-orgànic (MOF), una de les tecnologies més prometedores i amb més aplicacions de l'enginyeria dels darrers anys, el CO2 se separa del nitrogen i l'oxigen i s'escalfa fins que es pot extreure amb un grau de puresa molt alt i comprimir-lo fins que passa a l'estat líquid. Aleshores, en el moment de repostar, el camió pot descarregar tot aquest CO2, es metanitzaria fàcilment fent servir energia renovable i tornaria a ser utilitzat com a combustible. Tot plegat, en una capsula de 2x0,9x1,2 metres just damunt de la cabina del conductor, que pesaria un 7% de la càrrega màxima del vehicle i el funcionament de la qual està tan optimitzat que faria servir molt poca energia.

Els vaixells també podrien beneficiar-se d'aquesta tecnologia per reduir les seves emissions | Cosigmar

Segons els càlculs dels desenvolupadors d'aquesta patent, un quilo de combustible convencional podria produir tres quilos de CO2 líquid sense que això penalitzés la seva eficiència. El sistema deixa un 10% de les emissions de CO2 sense reciclar que, en aquest cas, proposen de compensar plantant arbres que el puguin absorbir de l'atmosfera. Sobre el paper, aquest projecte podria tenir aplicacions no només en camions i autobusos sinó també en vaixells, i funcionaria amb qualsevol tipus de combustible. A diferència dels altres propostes, a més, es podria instal·lar als vehicles que funcionen actualment, sense que fes falta renovar la flota.

TENS TELEGRAM? Vols ser el primer a rebre les últimes notícies sobre medi ambient? Clica aquí per subscriure't al nostre canal de Telegram

Comentaris

envia el comentari