Els ministres d’Interior de la Unió Europea (UE) es reuneixen aquest dijous per avaluar les amenaces terroristes arran de la guerra a la Franja de Gaza. És la primera vegada que hi ha una reunió d’alt nivell des de l’atac sorpresa de Hamas al sud d’Israel del passat 7 d’octubre. Els governs europeus volen intercanviar impressions sobre un possible increment de la “radicalització i la polarització” i compartir plans de resposta per garantir la seguretat interna.
“Ens preocupa la radicalització i la polarització en un context de violència a l’Orient Mijtà”, ha avisat el ministre espanyol d’Interior i president de torn del Consell, Fernando Grande-Marlaska, en arribar a la reunió, que se celebra a Luxemburg. Els dos atemptats dels últims dies a Europa i l’onada d’amenaces de bomba a França han encès les alarmes dels 27. Marlaska ha explicat que l’objectiu és avaluar les “possibles conseqüències [de la guerra] en la seguretat interior”.

El debat s’ha inclòs en l’ordre del dia com un punt informal a petició d’Espanya després de l’augment de la tensió a l’Orient Mitjà per l’atac a un hospital de Gaza, mentre el balanç de víctimes no deixa de créixer. La incursió de Hamas de fa uns dies i els enfrontaments amb l’exèrcit israelià a Gaza i Cisjordània han deixat 1.400 israelians morts, mentre que els bombardejos de resposta de Tel-Aviv ja han matat gairebé 3.500 palestins.
Augmenta la seguretat, però no hi ha risc imminent
El Ministeri de l’Interior espanyol ha “reforçat” l’alerta per risc d’atemptat a tot l’estat, tot i que això no suposarà un increment del nivell d’amenaça, que es manté en 4 sobre 5. El govern espanyol va prendre aquesta decisió després dels atacs a un institut del nord de França i a Brussel·les i l’augment de la tensió a l’Orient Mitjà. Les noves mesures inclouen un reforç de la seguretat en grans esdeveniments i infraestructures crítiques o més vigilància en espais i edificis vinculats a Israel.
A Catalunya, els Mossos fa dies que han augmentat la protecció de la comunitat jueva. El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, ha admès que el conflicte a Gaza podria “estimular” els atacs terroristes dels anomenats llops solitaris, però ha assegurat que no hi ha un “perill imminent” d’atemptat. Catalunya també està en nivell 4 d’amenaça terrorista i de moment no hi ha plans d’augmentar-lo. La policia catalana també reforçarà la presència al carrer en grans aglomeracions i punts estratègics.