Són moments d’incertesa als Estats Units. El mal debat de Joe Biden enfront de Donald Trump, en el qual el president actual va deixar moments de dubtes i algun lapsus, té força nerviós al partit Demòcrata, que públicament defensa la candidatura a la reelecció del president americà, però que en privat ningú amaga –així ho publica la premsa americana– que el nerviosisme va in crescendo. Els darrers dies han aparegut informacions que parlen de “pànic” a les files dels demòcrates i alguns periodistes asseguren que l’establishment demòcrata, amb un pes financer important dins del partit, ja han demanat al president que renunciï a la reelecció. I amb aquest ambient, el New York Times ha publicat aquest dimarts que Biden “està rumiant si seguir en la cursa electoral”.
La informació d’un dels principals rotatius dels EUA ha generat un terratrèmol a la Casa Blanca, que ràpidament s’ha afanyat a desmentir els rumors de renúncia de Biden. El més taxatiu ha estat el director de comunicacions del govern nord-americà, Andrew Bates, que en una piulada assegura que li ho haurien desmentit “si el NYK ens hagués donat més de 7 minuts per comentar [la notícia]”. Més tard, la portaveu de la Casa Blanca també ho ha desmentit en una roda de premsa rutinària.
El New York Times fa referència a unes declaracions anònimes que venen d’un “aliat clau” de Biden, que en conversa amb el rotatiu americà hauria assegurat que el president “està considerant seriosament” si és o no capaç de capgirar la situació. “Biden sap que si té dos episodis més com aquell estarem en un lloc diferent”, apunta el testimoni.
Trucades en privat i crides a la calma
En un intent de dissipar dubtes sobre el seu estat, Joe Biden ha mostrat un perfil més enèrgic en els mítings que han seguit al debat electoral. Malgrat tot, en privat continuen les incerteses. L’agència americana Associeted Press News apunta que els principals escuders de Biden han trucat al personal de la Casa Blanca, permetent-los preguntes sobre els rumors i animant-los a continuar la seva obra de govern. L’equip de Biden també ha intentat calmar als inversors del partit Demòcrata, que després del debat demanaven l’aparició d’una altra figura que pugui competir amb Trump.

En tot cas, de portes en fora tot continuen sent bones paraules i confiança per a Biden. L’expresident Barack Obama assenyalava a la xarxa social X que tothom pot tenir “una mala nit” i Hillary Clinton, exprimera dama i també excandidata demòcrata, reafirmava el seu vot per a Biden perquè l’alternativa de Trump “és pitjor”. També Kamala Harris, vicepresidenta de Biden i una de les figures que apareix a les travesses per substituir-lo, tanca files amb el president. Les primeres espases criden a mantenir la calma, però, malgrat l’intent d’aparentar normalitat, gairebé tothom sap a les files demòcrates que una nova patinada sonada de Biden pot capgirar dràsticament la situació.