El traspàs de Rodalies ha creat inseguretat entre els treballadors de Renfe i Adif. De fet, el sindicat, Semaf, ja ha convocat una vaga a Catalunya de cinc dies per protestar contra el traspàs. UGT i CCOO, però, no comparteixen del tot aquesta visió radical, però si asseguren que la “falta de transparència” per part del govern espanyol no ajuda a la situació. En aquest sentit, demanen saber que passarà amb els llocs de feina dels treballadors i asseguren que com més temps passa, més persones demanen no treballar a Catalunya, segons les dades de Semaf. CCOO proposa que els treballadors continuïn a Renfe i UGT reclama que Ferrocarrils entri a la nova societat.
Entre la plantilla que treballa a Catalunya, formada en gran part per persones nascudes a altres zones d’Espanya, hi ha inquietud per la “falta de transparència” d’un acord polític “que és molt genèric” i s’ha oblidat de tancar els aspectes tècnics, segons han explicat els sindicats. El document pactat entre ERC i PSOE detalla que es construirà una empresa mercantil anomenada Rodalies de Catalunya amb “participació majoritària” de la Generalitat, segregada de Renfe que “es dotarà dels recursos materials i humans avui utilitzats”. El text afegeix que aquesta nova societat assumirà la línia del Maresme de l’R1, la línia Sant Vicenç de Calders-Barcelona de l’R2sud i la línia Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà de l’R3.
D’aquesta manera, el trasllat podria afectar uns 2.500 empleats de Renfe i uns 1.500 d’Adif que fan feina a Catalunya. Amb tot, els sindicats consideren que la qüestió implica tota la plantilla, d’uns 15.000 empleats a l’operadora i 15.000 al gestor d’infraestructures perquè comparteixen els plans d’ocupació. Davant d’aquest context, Semaf, CCOO, UGT, CGT, SF i SCF a decidir per unanimitat convocar aturades el 24 i 30 de novembre i l’1, el 4 i 5 de desembre, coincidint amb l’inici del Pont de la Puríssima.

Ferrocarrils, l’alternativa catalana
Per UGT, la vaga convocada és per la desconfiança que genera la poca claredat de l’acord i per la “por que es vagi privatitzant i trossejant” l’empresa pública, com avisen que ja està passant amb Renfe Mercaderies. El sindicat no detalla quina fórmula s’ha de triar, però aposta per un traspàs “gradual” i “que es faci bé” perquè de moment l’acord “és molt genèric i genera moltes incerteses”.
“Els governs no eren conscients d’alguns aspectes tècnics. Abans de tancar l’acord, haurien d’haver parlat amb les organitzacions sindicals per poder concretar més. Ara, la informació i concreció d’aquest acord va com Rodalies, molt tard”, ha resumit el secretari general de la UGT de Catalunya, Camil Ros. El líder d’UGT proposa que sigui Ferrocarrils qui representi el Govern a la nova societat i Renfe per part de l’Estat.