Un traster es pot convertir en negoci? Bluespace ha demostrat que sí. Alexander Ruckensteiner va constituir aquesta empresa a Barcelona el 2002 després d’haver comprovat als Estats Units l’èxit de les companyies dedicades al lloguer d’espais d’emmagatzematge.
Aquest exdirectiu d’una multinacional europea pot donar fe del resultat tan enriquidor que pot suposar un viatge vacacional a l’altra banda de l’Atlàntic, on va descobrir la idea que adabaria sent el seu futur projecte professional. Li va cridar l’atenció l’existència i l’èxit de centres que llogaven trasters i va decidir replicar el model de negoci a Europa.
L’elecció de Barcelona com a base de la companyia no va ser casual perquè Ruckensteiner havia dirigit l’oficina d’una important empresa austríca a la ciutat comtal i, a més, la qualitat de vida que hi havia trobat la seva família també va propiciar que decidís muntar el negoci a la capital catalana.??
L’arrencada del nou projecte van ser dubtosa perquè, segons explica Ruckensteiner, poca gent entenia el negoci i, per això, durant els primers anys va haver de fer una tasca important de pedagogia. Però el petit “fracàs” inicial va ajudar a replantejar el seu funcionament.
De fet, l’empresari indica que aquesta experiència va ser clau per al bon desenvolupament del negoci: estar en contacte directe amb els clients i conèixer de primera mà les seves necessitats. Després, remarca que només va caldre el màrqueting on-line perquè l’activitat comencés a funcionar i la facturació iniciés un camí de creixement exponencial.
En menys d’una dècada, Bluespace compta amb una vintena de centres, la majoria a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. No obstant això, la companyia va expandir-se el 2006 amb nous locals al voltant de Madrid i València, després de l’entrada en el seu capital d’un fons de capital de risc.
Un negoci simple, però innovador
Ruckensteiner assenyala que el model de negoci és simple. Compta amb centres plens de trasters que lloga, on els clients poden tenir-hi accés privat durant les 24 hores tots els dies de l’any. El contracte és flexible, tot i que l’estada mínima és de dues setmanes, i inclou la quota d’assegurança.
Un dels avantatges és, revela el propietari, que els trasters tenen “total seguretat”. A més, l’empresa ha creat una línia de productes propis que faciliten l’emmagatzematge com ara capses i embolcalls de tot tipus. ??Els clients acustemen a demanar els seus serveis per mudances o rehabilitacions, detalla Ruckensteiner.
La companyia calcula que concentra una quota de mercat superior al 28% d’aquest tipus de negoci a tot l’Estat. L’empresari apunta que encara és un sector poc desenvolupat i que tenen pocs competidors de grans dimensions.
??”Velocitat de creuer”
Les dades del 2010 donen una idea de l’augment de la seva activitat. Durant l’exercici passat, Bluespace va aconseguir una facturació de 17 milions d’euros, que representa un increment de vendes que supera el 20% respecte l’any anterior. Ruckensteiner afirma que la situació immobiliària ha causat incidències en el negoci, però subratlla que el projecte és “tan verge” que té molt recorregut i que la inèrcia és de “velocitat de creuer”.
Les bones perspectives de futur fan que Bluespace hagi dissenyat un pla d’expansió que contempla arribar als 50 centres en cinc anys, una expansió que suposaria més que duplicar el nombre de magatzems.