Catalunya continua aportant arguments tècnics per evitar el trasllat de les pintures de Sixena a l’Aragó. L’associació Conservadors Restauradors Associats de Catalunya (CRAC), que agrupa els experts en restauració i conservadors d’obres artístiques del principat, alerta dels “riscos” que suposa el transport de les peces fora del Museu Nacional d’Art de Catalunya, així com el perill que suposa mantenir-les en un ambient poc adequat per a elles, com és el monestir de Sixena. Tal com recorda l’entitat en un comunicat, el pas del temps i les afectacions provocades per l’incendi del 1936 han deixat les pintures en un estat de “fragilitat extrema”, per “l’alteració dels pigments i dels materials de suport”. En aquest sentit, una mala gestió de les mateixes podria ser fatal per a la seva supervivència.
Segons els conservadors, els riscos associats al transport de les peces s’afegeixen a la incertesa que suposa el seu retorn al monestir de Sixena, i la seva conservació en un espai no optimitzat. “Es desconeix el detall tècnic de la futura intervenció que s’hauria de dur a terme per reintegrar les pintures al seu emplaçament original”, alerten des de la CRAC. Tampoc no estan clares, afegeixen, les “condicions ambientals reals i estables que oferiria l’espai destinat a acollir-les dins el monestir”.
🔴 IMPORTANT: comunicat de l’associació de conservadors-restauradors de Catalunya sobre les pintures murals de Sixena.https://t.co/PcEOV1lQXn pic.twitter.com/Rri490IAef
— Albert Velasco (@velasc_alberto) May 30, 2025
Protecció de les intervencions
La defensa dels conservadors no només es dirigeix a les pintures originals, sinó també a les “intervencions de valor històric realitzades per Josep Gudiol a mitjans del segle XX”. A parer dels experts, els retocs realitzats per l’arquitecte vigatà “formen part de la biografia material de l’obra i constitueixen un testimoni valuós de la pràctica restauradora de l’època”. Així, qualsevol dany als detalls recents “suposaria un empobriment patrimonial i documental” de les pintures.
Amb tot, els restauradors defensen la posició tècnica del Museu Nacional d’Art de Catalunya. En el comunicat, la CRAC “s’adhereix plenament als criteris de conservació expressats pel MNAC”. Així, exigeixen que “qualsevol decisió sobre el futur de les pintures es fonamenti en criteris científics, tècnics i ètics, amb l’objectiu de garantir-ne la conservació per a les generacions futures”; tot rebutjant la càrrega política de l’ofensiva aragonesa per traslladar les obres al monestir.