Les audiències televisives a Catalunya sempre són un món a part respecte de la resta de l’estat. Mentre que a Espanya El hormiguero de Pablo Motos, a Antena 3, torna a guanyar terreny després dels primers mesos d’impacte de La revuelta de David Brocano a La 1 de TVE, a Catalunya hi ha un patró propi marcat per l’efecte TV3, que acostuma a ser la cadena líder, tant en el prime time de les nits com en la resta de franges. I, en tot cas, en el duel entre Motos i Broncano guanya sempre el de La 1. Aquesta tendència es manté fins i tot en nits excepcionals com la d’aquest dijous, en què el partit de Copa entre el València i el Barça, que es retransmetia a La 1, ho va alterar tot, fins i tot la graella de TV3.
Les xifres d’audiència recollides per l’empresa Kantar, concessionària oficial d’aquest servei, mostren que, tal com era de preveure, el partit –una nova golejada del Barça– va rebentar els audímetres: la retransmissió va aconseguir un 36,2 % de quota de pantalla i 755.000 espectadors de mitjana, unes dades que no es veuen mai si no és en grans esdeveniments extraordinaris. Avui dia, fer un 14% o un 15% de share en la franja de prime time és un bon resultat. Obtenir un 17% o un 18% és una excel·lent notícia i superar el 20%, com fa Crims a TV3, ja és una absoluta bogeria a l’abast de molt pocs programes. Aquest 36,2% del València-Barça d’ahir a la nit, per tant, està fora de qualsevol paràmetre normal, i la resta de dades s’han d’interpretar tenint en compte aquestes claus per entendre-les correctament.
Examinant les xifres, el primer que crida l’atenció és que La revuelta es va aprofitar del gran volum d’espectadors catalans que va atraure el València-Barça cap a La 1 i, malgrat que es va emetre molt més tard del seu horari habitual, a partir de les 23.30 hores, va aconseguir un 13,2% de quota de pantalla a Catalunya. Dilluns, per exemple, s’havia quedat en un 9,3, mentre Crims feia un espaterrant 22,3 i El hormiguero es quedava en un 7,1. Tot indica que molts catalans que havien posat el primer canal de TVE per veure el partit s’hi van quedar una estona més i es va empassar el noi de moda de l’Espanya progre.
Joan Pera, sempre a punt per resistir a TV3
Ara bé, un cop més TV3 delatava el fet diferencial del país. Malgrat haver renunciat a emetre el Polònia d’aquesta setmana en el seu dia habitual, el dijous, per no malbaratar-lo a causa de la rivalitat que representava el partit del Barça, la cadena de televisió pública catalana va resistir l’envestida amb la reposició de la pel·lícula El metralla, amb Joan Pera, que va esgarrapar un digne 8,6, per sobre del 8 pelat que va obtenir El hormiguero. Això sí, mentre la majoria d’espectadors habituals veien la retransmissió del partit a La 1, els seguidors de Telecinco van ser fidels i Gran Hermano Duo Expres va aconseguir un 9,2 de quota de pantalla.

Ara es manté la incògnita sobre què passarà aquesta nit, en què s’emetrà el Polònia ajornat ahir i La gran pel·lícula serà desplaçada del seu horari habitual, que tan bons resultats li dona com a opció de cine familiar el divendres a les 22 hores, ja que aquesta vegada s’emetrà a partir de les 22.45 hores. Per cert, que el títol programat és l’entranyable comèdia britànica Fisherman’s friends, sobre un grup de pescadors que són fitxats per una discogràfica per gravar les seves cançons marineres.