Missing 'path' query parameter

Caldria un estudi sociològic fet molta cura per saber el perquè del que va passar ahir a la nit amb les audiències televisives a Catalunya. Però el que és indiscutible és que La 1 de TVE va arrasar entre els espectadors catalans amb xifres de rècord explosiu. D’entre les poques nits de l’any en què TV3 perd el lideratge –passa només quan la cadena pública espanyola té partits de futbol que provoquen un interès social massiu i excepcional–, la d’aquest dissabte sens dubte és històrica. Arribar a un 30% de quota de pantalla és un exitàs per a TV3 i és gairebé inassolible per a TVE o qualsevol altra cadena estatal a Catalunya. I aquest dissabte la retransmissió de les actuacions de la final del festival d’Eurovisió va arribar al 49,8% de share, amb 966.000 espectadors de mitjana, segons les xifres de l’empresa Kantar, encarregada del recompte oficial de l’audiència de l’emissió tradicional –la lineal, fora de les plataformes– a través dels audímetres instal·lats en televisors de llars reals.

Un inèdit 63,8% en la fase de votacions per decidir el guanyador del festival

Les xifres encara són més espaterrants pel que fa a la franja horària de la retransmissió del festival que correspon a les votacions, que malgrat que van començar quan faltava poc per a les dotze de la nit van arrossegar una quota de pantalla del 63,8%, amb un total d’1.026.000 espectadors de mitjana. Tots aquests catalans van veure com Espanya s’estavellava una vegada més i quedava antepenúltima en el concurs que, en un parell de dècades, ha passat de ser considerat caspós a tenir una nova vida, brillant per a qui li agradi.

Melody a la gran final d'Eurovisió' 2025 | Europa Press
Melody a la gran final d’Eurovisió’ 2025 | Europa Press

Mentre a La 1 assaltaven el cel, a TV3, el Col·lapse de Ricard Ustrell, que sol oscil·lar entre el 13% i el 15% de quota de pantalla, es va quedar en un 9%. S’ha de dir que tampoc es pot considerar que s’enfonsés del tot, tenint en compte amb què competia. Telecinco no va poder passar del 3,5% de quota, Antena 3 va fer un 3,1 i Cuatro va assolir un 3,7 en la primera franja i un 2,6 durant les votacions.

Aquesta fal·lera per Eurovisió va donar a La 1 de TVE un inèdit lideratge absolut també en el balanç de la jornada sencera, amb un 25,% de share, seguit del 9,5 de TV3 i del 7,1 d’Antena 3.

Emoció o morbo per les votacions que van enfonsar la representant d’Espanya?

Com passa en tot fenomen social, el més probable és que l’explicació d’aquest èxit –que consolarà els directius de la cadena espanyola després de veure fer el ridícul a la seva enviada Melody, triada a través del programa Benidorm Fest– sigui multifactorial. D’una banda, hi ha el gran nombre de fans del festival d’Eurovisió, que els té. D’una altra banda, hi ha l’emoció o el morbo de les votacions: veure fins a quin punt fracassava Espanya o què passava amb Israel –que va quedar en un polèmic segon lloc– devia ser, sense dubte, un dels ganxos. I, atesa la renúncia de la resta de cadenes –excepte de TV3, que va mantenir la seva aposta de tots els dissabtes– a competir amb TVE, veure el concurs es presentava ahir a la nit com una de les opcions més entretingudes si es volia fer sofà i crispetes o bé un sopar d’amics per comentar la juhada sense filtres. Si es té en compte la quantitat d’espectadors en xifres absolutes, a més, queda clar que també les plataformes, que solen ser les reines del dissabte a la nit, van perdre espectadors en favor de La 1.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter