La plataforma 3Cat va néixer amb l’objectiu connectar “més i millor” amb la ciutadania. Des de la televisió pública eren conscients que s’havien d’adaptar als nous hàbits de consum i crear un gran contenidor de país amb continguts audiovisuals accessibles en llengua catalana. En el balanç que ha fet la cúpula aquest matí, han afirmat amb contundència que poden competir amb les grans plataformes de mercat perquè els resultats són bons i el consum total de vídeo ha augmentat un 52% respecte al primer semestre del 2023.

Un any després de la seva estrena, la directora Rosa Romà assegura que estan “molt satisfets” amb els èxits que han assolit. De la mateixa manera, també el director de TV3 es mostra encantat. Sigfrid Gras aplaudeix que hagin creat la plataforma “que més està arriscant i innovant”. També Catalunya Ràdio ha notat una diferència en aquest temps, tal com ha reconegut Jordi Gras: “Els nostres continguts han experimentat un efecte multiplicador gràcies a la plataforma”.

Qualifiquen les xifres com a “importants”. Han arribat als gairebé 1.200.000 d’usuaris registrats, un milió de dispositius que es connecten setmanalment i 219 milions de reproduccions totals. Tot, gràcies a un catàleg de programes antics i també estrenes que sumen 500 hores de contingut nou cada any.

Rosa Romà explica les novetats de la plataforma - J. N
La presidenta de 3Cat, Rosa Romà, explica les novetats de la plataforma | J. N.

La plataforma els ha permès arribar a un públic complementari i també ha funcionat l’aposta que han fet pels continguts nínxols que van dirigits cap a un públic concret. De tot el que ofereixen, els rànquings de continguts més vistos demostren que agrada molt poder recuperar, d’una manera fàcil, els capítols de ficcions que van emetre’s fa anys.

I tot això, quant costa? La directora de 3Cat confirma que dediquen un pressupost de 30 milions d’euros. Només un terç d’aquests diners van destinats a la creació de contingut específica, mentre que tota la resta acaba sent per a la tecnologia, els drets i els serveis necessaris per mantenir la plataforma.

3Cat publicarà tres rànquings mensuals per informar sobre els resultats de la plataforma

En aquests primers mesos de vida, ha experimentat ambs polítiques d’estrena diferents depenent dels públics o dels continguts. Ara, gràcies al full de ruta que han obtingut, confien poder continuar millorant. El gran canvi que experimentaran a partir d’ara? Sabran què agrada més i què menys i, amb això, faran un exercici de transparència de les dades que estan obtenint a través de la plataforma.

Fins ara no hi havia manera de saber quins productes funcionen més amb dades objectives. Cap plataforma de la competència no ho fa, ni pública ni privada, però des de 3Cat han creat un sistema amb tres rànquings que els faran ser pioners en aquest sentit. Des de 3Cat, oferiran tres llistes mensuals. Una amb els 20 continguts més consumits del mes a la carta, una altra amb els 20 continguts més consumits en directe (d’àudio i vídeo) i, finalment, la tercera amb els 5 continguts de catàleg més reproduïts.

En la presentació d’aquesta novetat, han mostrat una mostra d’aquests resultats amb l’exemple del passat mes d’octubre. En l’àmbit tècnic, cal destacar que no oferiran les dades en valors absoluts sinó ponderats per capítol. D’aquesta manera, podran aportar una visió clara de la tracció dels continguts de la plataforma d’una manera més equilibrada. Faran la mitjana dividida pel nombre de capítols en comptes de dir quantes reproduccions totals té cada sèrie, de moment, i aniran veient si aquest mètode realment els permet fer les comparacions entre unes i altres amb sentit.

3Cat fa balanç del primer any de la plataforma - J. N
3Cat fa balanç del primer any de la plataforma | J. N

Quins han estat els continguts més consumits de la plataforma d’aquest mes d’octubre

Els 20 continguts més consumits en directe d’aquest octubre a través de la plataforma han estat el TN Migdia, el TN Vespre i el partit del Manchester City-Barcelona. Els pròxims mesos, en aquesta llista apareixerà quin programa en directe ha tingut més reproduccions, amb el nombre concret que ha assolit cadascuna.

Els 20 continguts de vídeo i àudio més reproduïts a la carta, com dèiem, sempre estarà ponderat i diran quantes reproduccions han tingut per capítol. En l’exemple d’aquest octubre? Triomfen La Travessa, Cites Barcelona, Com si fos ahir, L’estafador de l’amor, El paradís de les senyores i Zenit que han ocupat les primeres posicions. I, finalment, també coneixerem els 5 continguts de catàleg antics més reproduïts. En l’últim mes, els teleespectadors ha recuperat clàssics com El cor de la ciutat, La Riera, Plats Bruts, Merlí i Ventdelplà.

Quin és el futur de 3Cat? Novetats tecnològiques

Des de 3Cat volen continuar incrementant aquest èxit, de la mateixa manera que es marquen com a objectiu avançar cap a una navegació més fluida i personalitzada. Han anunciat que faran col·laboracions amb noves plataformes per construir unes passarel·les que permetin canviar fàcilment entre una i altra.

I, a més a més, també estan treballant en què es pugui descarregar el contingut per veure’l sense connexió. Una de les últimes apostes? Experimentar amb els canals temàtics, cosa que estan provant amb els exemples de Jocs de cartes i Plats bruts.

També han recordat quines són les estrenes més pròximes a la plataforma. Els títols més destacables? Bola de drac, Natura Sàvia i la segona temporada de Jo mai mai al gener.

Més notícies
Notícia: Quines novetats arriben a 3Cat aquest novembre?
Comparteix
La llista oficial amb tots els productes que s’afegeixen a la graella i el catàleg
Notícia: ‘Bola de drac’ torna a 3Cat sencera i en català
Comparteix
El 26 de novembre trobarem a la plataforma la sèrie Bola de drac i Bola de Drac Z
Notícia: 3Cat toca el cel amb la segona temporada de ‘La Travessa’ de Laura Escanes
Comparteix
El programa ha obtingut més d'un milió de reproduccions en poques setmanes
Notícia: 3Cat estrenarà un model d’informatius nou i transformarà els telenotícies
Comparteix
La cadena crea la marca 3CatInfo que integrarà els continguts de televisió, ràdio i plataforma

Comparteix

Icona de pantalla completa