L’arribada del fred ens recorda que la Castanyada s’acosta. Una tradició associada al caliu familiar, als dolços, als moniatos, al moscatell i a l’autèntica protagonista, la castanya. Sembla ser que el costum d’ingerir aquestes menges prové de ben lluny quan, en terres catalanes, durant la nit de Tots Sants, vigília del dia dels morts, les campanes de les esglésies repicaven sense treva. Amics i parents ajudaven llavors els campaners a fer aquesta dura tasca portant castanyes allà on s’originava l’homenatge a aquells que ja no hi eren.
Però la globalització del segle XXI ja fa anys que repercuteix en camps ben diversos i les festes i tradicions locals no en són una excepció. Darrerament hem vist com la festa anglosaxona que se celebra per aquestes dates, també amb un origen relacionat amb el ritual funerari, el Halloween, ha pres protagonisme i comença a fer ombra, o, si més no, conviure, amb la castanyada.
Però algunes festivitats vingudes de més enllà de les nostres fronteres compten amb aliats inesperats. És el cas del binomi Port Aventura-Halloween. Els darrers anys el part temàtic català per excel•lència ha aprofitat el joc que dóna la festa dels morts de l’altre costat de l’Atlàntic per adaptar les seves instal•lacions a aquesta tradició forana i retre una mena d’homenatge a la mateixa. Sembla inevitable, doncs, preguntar-se quin futur espera a la castanyada?
Conscients d’aquesta realitat, el portal e-criteri.cat, dedicat al foment d’una perspectiva catalana de la realitat del país ha engegat una campanya en què demana al parc temàtic Port Aventura que promocioni la tradició de la Castanyada per comptes del Halloween.
La campanya, que consisteix en un enviament de cartes a la direcció del parc d’oci de Salou i Vila-seca, considera que l’actual campanya de màrqueting del parc temàtic, inspirada en la festivitat del Halloween, “promou una iniciativa uniformitzadora i sense tradició al país, que no fa més que malmetre una tradició com la Castanyada”. Per això mateix, e-criteri.cat demana “la retirada d’aquesta campanya” i els convida “a potenciar la Castanyada com a element de màrqueting i de captació de clients”.