L’Agència de Ciberseguretat de Catalunya ha enviat un nou avís de ciberestafa que et pot esguerrar les vacances si no estàs a l’aguait. Segons alerta l’organisme, els seus tècnics han detectat que hi ha ciberdelinqüents que suplanten la identitat de la plataforma d’allotjaments turístics Booking amb missatges fraudulents per intentar enredar-te.
“Els ciberdelinqüents accedeixen als comptes d’allotjaments legítims i, fent-se passar pels propietaris, contacten amb els usuaris que han fet una reserva”, expliquen des de l’agència. “Aquests missatges alerten d’un problema amb el pagament i et demanen que confirmis les teves dades a través d’un enllaç fraudulent”.

Així funciona la ciberestafa: no piquis!
La ciberestafa es posa en marxa quan fas una reserva real (això és important) d’un allotjament a través de Booking. Passat un temps, reps un missatge de l’hotel o apartament que havies reservat. La gran habilitat d’aquests ciberdelinqüents és que es posen en contacte amb tu a través de la mateixa plataforma, sigui per la web o l’aplicació, o fins i tot per WhatsApp, fent que el missatge sembli legítim.
El missatge és el pitjor que pot rebre algú que ha fet una reserva per anar-se’n de vacances: t’avisen amb tota mena d’emoticones i alertes que el pagament del teu hotel o apartament no s’ha processat de manera correcta i que pots perdre la reserva. Però no pateixis! El missatge t’ofereix una solució ràpida: introdueix les teves dades bancàries en un enllaç que et faciliten per tornar a pagar i no quedar-te sense vacances.
⚠️ Alerta! Suplanten @bookingcom i envien missatges fraudulents a través de la mateixa plataforma alertant de problemes amb la reserva d’un allotjament.
— Agència de Ciberseguretat de Catalunya (@ciberseguracat) August 4, 2025
Els #ciberdelinqüents utilitzen l’excusa d’un error en el pagament per aconseguir les teves #dades bancàries.
Si has rebut… pic.twitter.com/xllYhJgMb8
“Sovint aquests missatges solen tenir un to urgent i insten la víctima a fer una acció en un període de temps molt curt. En aquests casos, el reclam sol ser la pèrdua de la reserva”, insisteix l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya. “Si fas clic a l’enllaç, et poden redirigir a una pàgina web falsa que imita la de Booking. Si introdueixes les teves dades bancàries, pots perdre els teus diners”.
La recomanació de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya
“Desconfia de missatges amb caràcter urgent, que demanen dades personals o bancàries i no facis clic en enllaços sospitosos”, recorden. “Si realment hi ha problemes amb el teu pagament, Booking et demanarà que accedeixis al seu lloc web o a l’aplicació per revisar o modificar el mètode de pagament i no mitjançant un enllaç. També pots contactar directament amb l’allotjament per aclarir la situació”