Hi ha coses que mai canvien, que permeten entendre’s amb un sol gest de generació en generació. Això és el que les fa universals, com el gest de fer una V amb dos dits d’una mà. És un gest positiu que transmet alegria, que significa ‘victòria’ i que fem servir per demanar una ampolla de Vichy Catalan.
140 anys d’història
La marca que va néixer al manantial de Caldes de Malavella el 1881 ha passat de generació en generació al llarg de 140 anys i ara tanca el cercle entre tradició i modernitat. L’autenticitat l’ha fet universal: com demana el consumidor una aigua amb gas si no és dient ‘posi’m un Vichy’?. I també s’ha convertit en una marca transgeneracional.
És així com pot afrontar les exigències del segle XXI. Quan es reclama una economia circular, Vichy Catalán només ha de tornar al de sempre, als envasos retornables de tota la vida, els de quan els boomers eren petits.
Baixar al bar de sota de casa a tornar unes ampolles era una activitat quotidiana. Les tornaves i te’n donaven unes altres de plenes. En pagaves només el contingut. Si el dia que les havies comprat no anaves preparat i no en duies de buides, quan les tornaves et tornaven els diners. El cas és que no es llençava res i ni tan sols calia reciclar l’envàs: es reutilitzava. Només que aleshores ningú feia servir aquesta paraula, simplement es feia així.
La foto dels clients del bar de sota de casa tornant les ampolles ha saltat del blanc i negre a les coloraines dels filtres d’Instagram, però l’essència és la mateixa. El que s’hi afegeix ara és més reflexió i més ciència, la que Vichy Catalan ha acumulat en els seus 140 anys d’història.
La web de Vichy Catalan
Per això ara el procés dels envasos retornables es pot activar a través de l’ecommerce de Vichy Catalan, a la web latiendavichy.com. És una manera (eco)lògica –ecològica i lògica– de consumir, que parteix de la idea que tornar als orígens és la millor manera de projectar-se cap al futur.
Amb els envasos retornables que es reutilitzen, es frena la producció de nous recipients que en realitat no necessitem, de manera que es redueix la petjada ecològica, es minimitza la producció de residus i es contribueix a disminuir la generació de gasos d’efecte hivernacle.
I, si hem de treballar amb envasos retornables, no hi ha res millor que el vidre, que és el material més fàcil de reciclar si cal –si es fa malbé o es trenca– i menys contaminant que els altres. A més, és molt més agradable per al tacte i per al paladar beure aigua d’una ampolla de vidre.
Els arguments ecològics del segle XXI ens porten a tornar a fer servir els envasos de sempre. I ens fan veure que aprofitar el millor de la història, en aquest cas dels 140 anys de Vichy Catalan, la marca que ja vèiem a casa els avis, és la millor manera de garantir el futur als nostres nets.